b_300_300_16777215_10_images_photo_2019-09-09_09-26-46.jpg

اساس نیوز : نفرت و نصرت یا تقابل ها، آن چنان که ابرهه و قشون او هلاک و راهی جهنّم شدند، نابودی جان و مال ابولهب و سوختن او و همسرش در آتش دوزخ اموری قطعی اند و مفرّی از آن ها وجودندارد.

ابرهه به صورت جمعی و با عذاب دنیوی خزان زد و ابولهب به صورت انفرادی و خانوادگی هم به عذاب دنیوی و هم به عذاب اخروی دچار گشت. آن یکی مثالی بر عذاب اجتماعی و جمعی است و آن دگر بر عذابی فردی و خانوادگی :  «تبّت یدا أبی لهب وتبّ. ما أغنی عنه ماله و ماکسب. سیصلی ناراً ذات لهب وامرأته حمّالة الخطب. فی جیدها حبل من مسد.»

سوره فیل : عذاب دنیوی بر کفّار؛
سوره ی قریش : اکرام دنیوی بر قریش کلیددار؛
سوره ی ماعون : ویل و عذاب النار؛
سوره ی کوثر : عطایای کردگار؛
و وعید نابودی انفرادی عاص بن وائل بدکردار؛
سوره ی کافرون : طرد و نفی اشرار؛
سوره ی نصر : نصرت دین دادار؛
و سوره ی تبّت : نشانگ6ر قطعیّت عذاب دنیوی و اخروی بر خانواده ای ثروتمند و نامدار.

به عبارت دیگر تقابل های زیر مانند تقابل آیات ایمان و کفر اند و مناظر بدیعی را مجسّم می کنند که گویا هریک نمایشگاهی جداگانه است؛ یا باغ هایی با میوه های تلخ و شیرین :
سورة الفیل  :  عذاب  و  نفرت
سورة قریش : إطعام  و أمنیّت
سورة ماعون : ویل    و  نفرت
سورة الکوثر  :   کوثر و رحمت
سورة الکافرون : طرد و  نفرت
سورة النّصر :  فتح    و نصرت
سورة تبّت :    نقمت   و  نفرت

از سوی دیگر بارش تفضّل إلهی برای قریش به طور عام و نزول آب کوثر بر خاتم انبیاء به گونه ی خاص در بهارستان دو سوره ی «قریش» و «کوثر» که در میان آن دو نوای ویل بار«ماعون» به نشانه ی نفرت نواخته شده نمایان است.
نیز در «سورة النّصر» پس از سوره ی  «کافرون» که آن نیز به طرد و نفرت کلّی کفّار دلالت دارد، از گذاشتن تاج نصرت بر سر پیامبر رحمت سخن می رود که بخشی از کوثر است و در ردیف سوره ی نصر سوره ی تبّت قراردارد که از خانواده ی مشرکی خاص اعلام برائت می کند.
بدین ترتیب مانند تقابل سوره های قبل، «سورة النّصر» نصرت رسول خدا و یاران و آئین او را مژده می دهد و سوره ی «تبّت» نفرت از فردی را بازگو می کند که از هیچ کوششی در آزار رسانی به صاحب رسالت دریغ نکرد.

سورة الفیل نشانگر شکست عملی کفّار و نمایشگر عذاب عینی جبّار بر کافران به صورت دسته جمعی است و عاقبت باقی‌ماندگان بر بت پرستی را بیان می کند و سوره ی تبّت در این باره به طور انفرادی نمایانگر قهر قهّار بوده و این امر نتیجه ی قطعی بقاء بر دین کفر است :
«لکم دینکم».
گویا در تصویر پردازی ها و اتمام حجّت های قرآن کریم مثال های زنده و غیر قابل انکار قبل از ادّعاء سیمای معجزه آسای خود را نشان می دهند. آن طور که به لحاظ متحقّق الوقوع بودن حقایق، پیروزی بر دشمن قبل از شکست او رخ می نمایاند و تقدّم سوره ی نصر بر سوره ی تبّت و به کار بردن صیغه های ماضی بر وقایع آینده نیز مؤیّد این حقیقت است : «إذاجاءنصراللّه» و  «تبّت یدا أبی لهب».

گمیش تپّه، حوزه، قربانقلی آخوند حیدرنژاد، شنبه ٩٨/۶/١۶

مطالب مرتبط:

رئیس اف بی آی خبر اخراجش را از تلویزیون شنید!!

آلمان یک تبعه افغانستان را به ظن عضویت در گروه طال

ا

تشکیل یک گروه اسلام ستیز در کانادا

ا

همکاری سه جانبه ترکیه – روسیه و ایران در مبارزه با

اتحادیه عرب خواهان تعویق برگزاری همه‌پرسی در اقلیم

دادستانی مصر خواستار اعدام مُرسی شد

چرا در امارات قوانین انتخابات را تمسخر آمیز می‌دان

فتوای رهبر معنوی داعش در ترکیه درباره زنده سوزانده

شبکه ی ماهواره ای «نور» در خدمت اهل سنت یا دشمنان

نوشتن دیدگاه


آخرین تحلیل ها و مقالات

نظرات کاربران

کانال تلگرام اساس نیوز

تبلیغات