b_300_300_16777215_10_images_gallery_564.jpg اساس : سلفیت و سلفی گری یکی از واژه هایی است که به کرات در ادبیات سیاسی رایج درچارچوب فقه سیاسی اسلام مورد استفاده قرار می گیرد .در مباحث مطرح در بین صاحب نظران مسلمان برداشتهای متعارض و گوناگونی نیز از این مفهوم و واژه وجود دارد .

واژه سلفیت از ریشه سلف گرفته شده است .سَلَف به معنای گذشته و گذشتگان است.بر این اساس سلفی گری به مفهوم بازگشت دادن مسلمانان به سیره و روش زندگی مسلمانان در صدر اسلام است .
   طبیعی است این برداشت از سلفی گری مورد قبول همه افراد و گروهها  بوده و تمامی کسانی  که به عزت اسلام و مسلمانان اعتقاد دارند بر این باور هستند که تقید و پیروی مسلمانان از باورهای اصیل اسلامی ضرورت اولیه دنیای اسلام است .همه بر این اعتقادیم که فاصله گرفتن ما از اعتقادات اسلامی شرایط نامساعد کنونی را در دنیای اسلام فراهم کرده است .بنابر این در مفید بودن این برداشت از    سلفی گری اختلاف نظری بین اندیشمندان مسلمان وجود ندارد .
    اما دراین شرایط برخی از تحلیل گران و صاحب نظران نیز نسبت به سلفی گری و رویکردهای رایج در چارچوب آن نگاهی تردید آمیز و در پاره ای اوقات خصمانه دارند.این گروه بر این اعتقاد هستند که سلفی گری در شرایط کنونی در راستای نفی برخی از جریانات و باورهای اصیل اسلامی بوده و به بهانه بازگشت به اصالت های صدر اسلام اختلاف و چند دستگی را در امت اسلامی تشدید می کند .در این نگاه سلفی گری مترادف تعصب ،تحجر و خشونت بکار می رود .
    نکته قابل تامل در قبال سلفی گری این است که در یک دهه اخیر در برخی از کشورهای اسلامی بسیاری از اعتقادات و باورهای اصیل دینی ما اهل سنت با پدیده ای بنام بدعت مواجه شده و مورد هجمه قرار می گیرند .در حقیقت واژه بدعت به شاه بیت مباحث افراد و گروههای تبدیل شده است که به بهانه بازگشت به اصالتهای صدر اسلام، تیشه به ریشه اسلام و مسلمانی ما می زنند.این گروهها دانسته یا ندانسته در مسیر طراحی هایی قرار می گیرند که وحدت مذاهب مختلف اسلامی را هدف قرار داده است .
      نکته جالب در رابطه با این گروه این است که گمان می برند در مسیر حق و درست حرکت می نمایند و مخالفان تفکرات آنها گروهی گمراه و لایق بدترین مجازاتها هستند .مصداق عینی اینگونه افراد آیه 30 سوره اعراف است . خداوند متعال در این آیه می فرماید :" فَريقاً هَدى‏ وَ فَريقاً حَقَّ عَلَيْهِمُ الضَّلالَةُ إِنَّهُمُ اتَّخَذُوا الشَّياطينَ أَوْلِياءَ مِنْ دُونِ اللَّهِ وَ يَحْسَبُونَ أَنَّهُمْ مُهْتَدُونَ" گروهى را هدایت کرد و گروهى گمراهى بر آنان حتمى گشت، زیرا شیاطین را به جاى خدا سرپرست خویش گرفتند و گمان مى کنند که راه یافتگانند.
     در این آیه شریفه خداوند متعال به صراحت به شرح حال افرادی اشاره می کند که در اصل در مسیر اهداف و اغراض شیطان قرار دارند، اما بر این گمان و تصور هستند که در مسیر فلاح و رستگاری قرار دارند .افراد و گروههایی که در این مسیر قرار دارند با فراموش کردن آیه شریفه  "مُّحَمَّدٌ رَّسُولُ اللَّهِ وَالَّذِينَ مَعَهُ أَشِدَّاء عَلَى الْكُفَّارِ رُحَمَاء بَيْنَهُمْ " بیشترین خشونت و عداوت را بجای کفار بر علیه برادران دینی خود اعمال  می کنند. این اقدامات نامناسب هم در شرایطی رخ می دهد که از حضرت رسول اکرم (ص)نقل شده است که فرمودند : ناسزا گفتن به مسلمان فسق و جنگ با او کفر است (بخاری 48 ؛مسلم 64 )
بر اساس واقعیات فوق سلفی گری چنانچه به مفهوم بازگشت به اصالتهای راستین صدر اسلام بوده و با تمرکز همه امکانات موجود در جهان اسلام در صدد مواجهه با دشمنان واقعی امت پیامبرمان باشد جریانی مبارک و شایسته احترام و همراهی است . اما چنانچه گروهی بخواهند در پوشش بازگشت و احیاء ارزشهای اسلامی ،بین پیروان مذاهب مختلف اسلامی اختلاف انداخته، انرژی کشورهای اسلامی را بجای تمرکز بر دشمن مشترکی مانند اسرائیل به جنگ با یکدیگر مصروف نماید، این جریان پذیرفتنی نیست .در این زمینه و برای شناخت جریانات حقیقی احیاگر در جهان اهل سنت رسالت سنگینی بر عهده علما و فقهای ما قرار دارد .عالمان اهل سنت با توجه به شناخت کامل خود از عقبه برخی از این گروهها باید با شجاعت در مسیر روشنگری حرکت کرده و اقشار مختلف را از مخاطرات اینگونه تحرکات آگاه نمایند . بازگشت به سنت حسنه پیامبر اکرم (ص)و خلفای راشدین و صحابه مکرم (رض)فرایندی لازم برای امت اسلامی است اما این بازگشت به مفهوم به راه انداختن جنگ خونین مذهبی در بین پیروان مذاهب مختلف نیست .

مطالب مرتبط:

حمایت از ارزش های انقلاب تنها با وحدت مسلمانان ممک

نماینده اهل سنت مجلس:کشور بیش از هر زمان به وحدت ن

تاجیکستان و گشت حجاب

نسل کشی فرهنگی دولت چین علیه مسلمانان اویغور

طالبان از مرزهای افغانستان و پاکستان فراتر نمی رون

ا

برگزاری کلاس‌های زبان روس برای مسافران جام جهانی 2

مولانا سید عبدالصمد ساداتی در خطبه های نماز جمعه (

شیطان می‌گوید که...

فتوای دسته جمعی هزار نفر از علمای هند علیه داعش

۱

دیدگاه‌ها   
رئوف
+1 #1 رئوف 1393-12-27 10:37
با سلام
مطالب سایت شما را پسندیدم. اما فقط یک نکته ظریف هست. اسلام همیشه دشمن داشته است. مثل همه جای دنیا یک عده دشمن آشکار دارد که رودی رویش هستند. مثلا در جنگ های صلیبی اروپا دشمن آشکار بود و یا هم اکنون اسرائیل دشمن آشکار اسلام هستنداما بدترین ضربه ها همیشه از طرف دشمنان پنهان و ریاکار خورده می شود. هر چند در کشورهای اسلامی شناسایی انها کار مشکلی نیست اما نحوه برخوردبا آنها همیشه به خاطر مصالح جهان اسلام و سیاست کاری، به نتیجه نرسیده است. این نکته بسیار ظریف است. در زمان پیغمبر هم بسیاری بودند که از روی ایمان واقعی مسلمان نشدند و دشمنی با اسلام را همیشه در تاریکخانه دل خود نگه داشتند.
پاینده باشید
نوشتن دیدگاه


آخرین تحلیل ها و مقالات

نظرات کاربران

کانال تلگرام اساس نیوز