b_300_300_16777215_10_images_in000000dex.jpg

اساس نیوز : اگر ارشادات قرآني و دستورات پيامبر بزرگوار اسلام حضرت محمد صلی الله عليه و سلم بطور دقيق و همه جانبه،بي طرفانه و منصفانه مورد تحليل و ارزيابي قرار گيرد،بوضوح تمام در خواهيم يافت كه دين اسلام دين صلح و  رحمت بوده و در هيچ زماني دين جنگ و کشتار نبوده و نخواهد بود.


پيامبر ما حضرت محمد صلی الله عليه و سلم برای گسترش صلح،آرامش و رحمت مبعوث گرديده است. طبيعتا ديني كه اساس آن رحمت باشد، پيامبر آن نيز بايد پيام آور رحمت و صلح باشد. «و ما ارسلناك الا رحمة للعالمين» انبياء/١٠٧. یعنی و ما تو را جــزء مايه رحمت براي جهانيان نفرستاده ايم.

همچنین پيامبر اسلام حضرت محمد صلی الله علیه و سلم در اين مورد ميفرمايند: «و أنا نبي الرحمة. ترمذي/٠٦ا» و «انما انا رحمة مهداة. ابن كثير ٣/٢٢١ ». صحابه كرام بعد از همه تجاوزات و اهانت هایي كه مشركین مكه عليه پيامبر صلي الله عليه و سلم و اصحابش روا داشتند نزد پيامبر اسلام عرض کردند: يا رسول الله! در حق اين قوم نفرين بفرست تا از شر آن نجات يابيم. ولي پيامبر اسلام در جواب صحابه كرام فرمودند: «اني لم ابعث لعانآ و انما بعثت رحمة. ابن كثير تفسير القرآن العظيم ٣/٢١١» یعنی من براي نفرين كردن فرستاده نشده بلكه براي رحمت فرستاده شده ام.

واقعا هم روش پيامبر اسلام،روش عفو و گذشت و روش رحمت و مرحمت بود. واقعه ی شهادت حضرت حمزه رضی الله عنه توسط وحشی و قصه ی عفو بخشش وی توسط آن حضرت یکی از مصادیق بارز رحمت و بخشش این پیامبر و دین الهی است. پايه و ستون شريعت اسلام را صلح، رحمت و عدم خشونت تشكيل مي دهد. قرآن عظيم الشان و سنت پيامبر اسلام بر اصل صلح و رفتار مسالمت آميز تأكيد نموده و همه ی احکام اسلامی و الهی بر اين اصل نيز استوار مي باشد.

قرآن عظيم الشان  برای اعراب جاهليت  كه با جنگ و خونريزي عادت كرده بودند ،در اولين پيام خويش آنان را به صلح دعوت نموده و خطاب به آنان مي فرمايد: «و ان جنحوا للسلم فاجنح لها و تو كل علی الله. انفال/٦١. یعنی چنانچه براي صلح آغوش گشودند تو نيز براي صلح آغوش بگشاي. دين اسلام حتي در ميدان جنگ و نبرد هم خواهان صلح و آشتي است: «و لاتقولوا لمن اَلقي اِليكم السلم لست مؤمنآ. نسا ء/٩٤. یعنی به آنانكه با شما از در آشتي و تسليم در آيد مگوييد كه بي ايمان است.

مفسرين بر اين عقيده اند اگر كسي كه با مسلمانان در حال نبرد اقدامي صلح جويانه بكند، بر مسلمانان واجب است تا در مقابل آن به جواب مثبت بپردازد و از جنگ دست بردارد.

قرطبي ـ الجامع لاحكام القرآن ١٤٠/٥ـ 336/5.

سلام (صلح) يكي از نامهاي پروردگار ميباشد. «هو الله الذي لا اله هو الملك القدوس السلام ... الحشر/٢٣. یعنی اوست خداوندي كه خدايي جزو او نيست، فرمانرواي قدوس سلام ... قرآن عظيم الشان يكهزار و چهارصد سال قبل شعار صلح جهاني را بري عالم بشريت مژده داده و ميفرمايد: «يا ايها الذين امنو ا ادخلوا في السلم كافه و لاتتبعوا خطوات الشيطان ... بقره/٢٨. یعنی اي كساني كه ايمان آورده ايد همگي در صلح در آييد و از پيروي راه شيطان بپرهيزيد.

 قرآن كريم التزام مسلمانان را به صلح و امنيت با زيبايي خاص خويش چنين بيان ميدارد: «فان اعتزلوكم فلم يقاتلوكم و القوا اليكم السلم فما جعل الله لكم عليهم سبيل». یعنی وقتي كه از شما دست بر دارند و با شما سر جنگ نداشته باشند و بخواهند از در آشتي با شما پيش آيند، خداوند راهي را براي شما عليه آنان قرار نداده است. نساء /۹۰.

بر اين اساس و حکمت است آياتيكه دلالت بر صلح و آشتي دارد نسخ نشده است و جنگ و مبارزه زماني رواست كه صلح خواهي وجود نداشته باشد. اصطلاح (سلام) و مشتقات آن در پيش از يك صد آيه از قرآن عظيم الشان بكار رفته است. و بالعکس اصطلاح (جنگ يا حرب) و مشتقات آن به جز در شش آيه از قرآن كريم ذكر نشده است.

پيامبر اسلام حضرت محمد صلی الله عليه و سلم از جمله اولين شخصيتي در عالم بشريت است كه به ديپلماسي واقعي صلح جويانه اقدام بعمل آورد. سفیران و هیاتهای سیاسی و دیپلماتیک خویش را براي تاسیس و بر قراري روابط مسالمت آميز نزد دولتها و امپراتوري زمان خويش گسيل داشت. از جمله مي توان از ارسال نامه هاي صلح آميز به پادشاهان مصر، بيزانس، حبشه، فارس و غيره ... نام برد.

همانگونه که ما شاهد هستیم اکثر جهادهای حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و سلم جنگهای تدافعی بود نه تهاجمی. در احاديث متبركه ذكر شده است كه پيامبر اسلام حضرت محمد صلی الله عليه و سلم زماني كه گروههای نظامي خويش را به سوي جبهات اعزام مي داشت اكيداً به ايشان ميفرمودند: «و لاتقتلوا شيخآ فانيآ و لا طفلا صغيراً و لا امرآة و لاتغلو ا و اصلحوا و احسنوا ان الله يحب المحسنين. الشامي ١٣١٤ـ ٧/٦. سالمندان، پير مردان، اطفال و زنان را بقتل نرسانيد، خيانت نكنيد، صلح را در پيش گيرید، نيكي كنيد كه پروردگار نيكوكاران را دوست می دارد. اين استعظمت اسلام، اين است زعامت عالم بشريت كه همه فرموده هايش بر مفاهيم صلح، مرحمت و عطوفت استوار بوده و پيروان خويش را به امر مقدس صلح دعوت نموده است.

تاريخ دعوت اسلامي به اثبات رسانيده است كه مسلمانان پيش از آنكه قادر باشند آزار و شكنجه مشركان را از سر راه خويش دور نمايند، خود قرباني خشونتها و شكنجه مشركان قرار گرفته اند. از خانه و كاشانه خويش بيرون رانده شده و راه حبشه را در پيش گرفتند و در نهايت به آن سر زمين پناه بردند. مسلمانان هيچگاه به زور متوسل نشدند، مگر در برابر زور كه منطق نمي پذيرد. هرگاه به مسلمانان تعرض نشود از آنان بدي سر نزده است. بر خورد مسلمانان با دولت حبشه مبين چنين واقعيت است. در جزيرة العرب جنگي ميان مسلمانان و قبايل عرب در نگرفت جز آنكه ماهيت دفاعي داشت يا هدفي پيشگيرانه در بين بود. حق شمشير برابر با حق زندگي است. هر جا اسلام دست گرفتن شمشير را لازم دانسته است از باب اضطرار و براي حق حیات خویش بوده است. حق زندگي در اسلام يعني حق آزادي در دعوت و عقيده.

اگر به نقشه فعلي جهان نظر بیاندازيم در خواهيم يافت كه شمشير جز در اندك مواردي موجب نفوذ اسلام در جهان نشده است. سر زمينهایي كه جنگ در آن كمتر روي داده است بيشترين عوامل آن مسلمان اند. نمونه بارز آن كشورهایي چون اندونزي، هند و چين ... و غيره هستند. بر اين اساس، طبق حقوق اساسي اسلام، رابطه ميان ملتها بر روابط مسالمت آميز مبتني است و توسل به جنگ در اسلام به واقع دفاع در برابر جنگي است كه آتش آنرا ديگران روشن ساخته اند.

منبع
کانال عقیده اهل سنت و جماعت

مطالب مرتبط:

تاکید شورای امنیت ملی افغانستان به مبارزه با داعش

ماموستا عزیز بابایی: مسلمانان باید در زندگی خود از

محاصره قطر از نظر شرعی حرام و در ماه رمضان بر گناه

ترکیه: استقلال کُردهای عراق به جنگ داخلی منجر می‌ش

امانوئل ماکرون : تصمیم ترامپ درباره قدس ناقض حقوق

پیامدهای تکفیر در جامعه

شروع نام نویسی از کاندیداهای ریاست اقلیم کردستان

مسجد چوبی بدون استفاده از میخ در بوسنی

اتهام "سید حسن نصرالله" به ترکیه و عربستان

ا

نوشتن دیدگاه


آخرین تحلیل ها و مقالات

نظرات کاربران

کانال تلگرام اساس نیوز

تبلیغات