b_300_300_16777215_10_images_3364120212461.jpg

اساس نیوز ،ماموستا خالد محمودی : خداوند از صدر اسلام از رفتارهای نامناسب جنسی با کنیزان به شدت نهی کرده است.

امروز در عصر جدید اسم برده و کنیز نیست ولی دخترانی یافت می شود که حال شان از کنیزان قبل اسلام بدتر است !

خداوند متعال در همان سوره (نور) آیه ی بعدی حکایتی را برای ما بازگو می فرماید:وَ الَّذِینَ یَبْتَغُونَ الْکِتابَ مِمّا مَلَکَتْ أَیْمانُکُمْ فَکاتِبُوهُمْ إِنْ عَلِمْتُمْ فِیهِمْ خَیْراً وَ آتُوهُمْ مِنْ مالِ اللّهِ الَّذِی آتاکُمْ وَ لا تُکْرِهُوا فَتَیاتِکُمْ عَلَى الْبِغاءِ إِنْ أَرَدْنَ تَحَصُّناً لِتَبْتَغُوا عَرَضَ الْحَیاةِ الدُّنْیا وَ مَنْ یُکْرِهْهُنَّ فَإِنَّ اللّهَ مِنْ بَعْدِ إِکْراهِهِنَّ غَفُورٌ رَحِیمٌ

ترجمه:و آن بردگانتان که خواستار مکاتبه (قرار داد آزاد شدن) هستند، با آنان قرار داد ببندید اگر رشد و صلاح در آنان احساس مى کنید و چیزى از مال خدا را که به شما داده است به آنان بدهید. و کنیزان خود را براى دستیابى به متاع ناپایدار زندگى دنیا مجبور به خودفروشى نکنید اگر خودشان مى خواهند پاک بمانند! و هر کس آنها را (بر این کار) اجبار کند، (سپس پشیمان گردد) خداوند بعد از این اجبار آنها، آمرزنده و مهربان است. (توبه کنید، تا خداوند شما را ببخشد)!

در این آیه خداوند شرح حال کسانی را می فرماید که شخص خودشان فحاشی و تن فروشی را دوست ندارند ، ولی از طرف سید و بزرگانشان برای کسب درآمد مجبور به تن فروشی شده اند و امروزه هم این موارد در جامعه ی عصر جدید به وفور دیده می شود !

در کنار خیابان ها نگاه هاجلب توجه کسانی می شود که یا از روی اجبار و شاید هم از روی نیاز،تن به فروش داده اند وشخصیت انسانی شان را لکه دار می کنند !

از آغاز سوره ی نور، تا آیاتی چند طرق حساب شده مختلفى براى پیشگیرى از آلودگى هاى جنسى مطرح شده است، که هر یک از آنها تأثیر به سزائى در پیشگیرى یا مبارزه با این آلودگى ها دارد.

در آیات مورد بحث، به یکى دیگر از مهمترین طرق مبارزه با فحشاء که ازدواج ساده و آسان، و بى ریا و بى تکلف است، اشاره شده ،زیرا این نکته مسلّم است که براى بر چیدن بساط گناه، باید از طریق اشباع صحیح و مشروع غرائز وارد شد، و به تعبیر دیگر هیچ گونه مبارزه منفى بدون مبارزه مثبت مؤثر نخواهد افتاد.

لذا در نخستین آیه مورد بحث مى فرماید: مردان و زنان بى همسر را همسر دهید، و همچنین غلامان و کنیزان صالح و درستکارتان را (وَ أَنْکِحُوا الأَیامى مِنْکُمْ وَ الصّالِحِینَ مِنْ عِبادِکُمْ وَ إِمائِکُمْ).

أَیامِى جمع أَیِّم (بر وزن قَیِّم) در اصل، به معنى زنى است که شوهر ندارد، سپس به مردى که همسر ندارد نیز گفته شده است، و به این ترتیب، تمام زنان و مردان مجرد در مفهوم این آیه داخل اند خواه باکره باشند یا بیوه .

تعبیر أَنْکِحُوا: آنها را همسر دهید با این که ازدواج یک امر اختیارى و بسته به میل طرفین است، مفهومش این است که: مقدمات ازدواج آنها را فراهم سازید، از طریق کمک هاى مالى در صورت نیاز، پیدا کردن همسر مناسب، تشویق به مسأله ازدواج، و بالاخره پا در میانى براى حل مشکلاتى که معمولاً در این موارد بدون وساطت دیگران انجام پذیر نیست.

خلاصه مفهوم آیه به قدرى وسیع است که هر گونه قدمى و سخنى در این راه را شامل مى شود.

بدون شک، اصل تعاون اسلامى، ایجاب مى کند: مسلمانان در همه زمینه ها به یکدیگر کمک کنند، ولى تصریح به این امر در مورد ازدواج، دلیل بر اهمیت ویژه آن است.اهمیت این مسأله تا به آن پایه است که: در روایتی از حضرت على می فرماید:

أَفْضَلُ الشَّفَاعَاتِ أَنْ تَشْفَعَ بَیْنَ اثْنَیْنِ فِی نِکَاح حَتَّى یَجْمَعَ اللَّهُ بَیْنَهُمَا:

بهترین شفاعت آن است که میان دو نفر براى امر ازدواج میانجى گرى کنى، تا این امر به سامان برسد !.

در روایت مى خوانیم: ثَلاثَةٌ یَسْتَظِلُّونَ بِظِلِّ عَرْشِ اللَّهِ یَوْمَ الْقِیَامَةِ یَوْمَ لا ظِلَّ إِلاّ ظِلُّهُ رَجُلٌ زَوَّجَ أَخَاهُ الْمُسْلِمَ أَوْ أَخْدَمَهُ أَوْ کَتَمَ لَهُ سِرّاً:

سه طایفه اند که در روز قیامت در سایه عرش خدا قرار دارند، روزى که سایه اى جز سایه او نیست: کسى که وسائل تزویج برادر مسلمانش را فراهم سازد، و کسى که به هنگام نیاز به خدمت، خدمت کننده اى براى او فراهم کند و کسى که اسرار برادر مسلمانش را پنهان دارد !

ولى از آنجا که گاه، با تمام تلاش و کوشش، که خود انسان و دیگران مى کنند وسیله ازدواج فراهم نمى گردد، و خواه و ناخواه انسان مجبور است مدتى را با محرومیت بگذراند، مبادا کسانى که در این مرحله قرار دارند گمان کنند آلودگى جنسى براى آنها مجاز است!

لذا بلا فاصله دستور پارسائى را ـ هر چند مشکل باشد ـ به آنها داده، مى گوید: و آنها که وسیله ازدواج ندارند، باید عفت پیشه کنند، تا خداوند آنان را به فضلش بى نیاز سازد(وَ لْیَسْتَعْفِفِ الَّذِینَ لا یَجِدُونَ نِکاحاً حَتّى یُغْنِیَهُمُ اللّهُ مِنْ فَضْلِهِ).

باید مراقب باشیم در این مرحله بحرانى و در این دوران آزمایش الهى، تن به آلودگى ندهیم و خود را معذور بشمریم، که هیچ عذرى پذیرفته نیست، بلکه باید قدرت ایمان، شخصیت و تقوا را در چنین مرحله اى بیازمایند.

از آنجا که اسلام، به هر مناسبت سخن از بردگان به میان آید، عنایت و توجه خاصى به آزادى آنها نشان مى دهد، از بحث ازدواج، به بحث آزادى بردگان از طریق مکاتبه (بستن قرارداد براى کار کردن غلامان و پرداختن مبلغى به اقساط به مالک خود و آزاد شدن) پرداخته، مى گوید: بردگانى که از شما تقاضاى مکاتبه براى آزادى مى کنند، اگر رشد و صلاح در آنان احساس مى کنید با آنها قرارداد ببندید (وَ الَّذِینَ یَبْتَغُونَ الْکِتابَ مِمّا مَلَکَتْ أَیْمانُکُمْ فَکاتِبُوهُمْ إِنْ عَلِمْتُمْ فِیهِمْ خَیْراً).

در ادامه آیه، به یکى از اعمال بسیار زشت بعضى از دنیا پرستان در مورد بردگان اشاره کرده، مى فرماید: کنیزان خود را به خاطر تحصیل متاع زود گذر دنیا مجبور به خودفروشى نکنید، اگر آنها مى خواهند پاک بمانند ! (وَ لا تُکْرِهُوا فَتَیاتِکُمْ عَلَى الْبِغاءِ إِنْ أَرَدْنَ تَحَصُّناً لِتَبْتَغُوا عَرَضَ الْحَیاةِ الدُّنْیا).

بعضى از مفسران در شأن نزول این آیه فرموده اند: "عبداللّه بن ابى" شش کنیز داشت که آنها را مجبور به کسب در آمد ،برایش از طریق خودفروشى ،مى کرد! هنگامى که حکم اسلام درباره مبارزه با اعمال منافى با عفت (در این سوره)صادر شد، آنها به خدمت پیامبر(صلى الله علیه وآله) آمدند و از این ماجرا شکایت کردند آیه فوق نازل شد و از این کار نهى کرد .

این آیه نشان مى دهد: تا چه حدّ در عصر جاهلیت، مردم گرفتار انحطاط و سقوط اخلاقى بودند که حتى بعد از ظهور اسلام نیز بعضاً به کار خود ادامه مى دادند، تا این که آیه فوق نازل شد و به این وضع ننگین خاتمه داد.

اما متأسفانه در عصر ما که بعضى آن را عصر جاهلیت قرن بیستم نام نهاده اند، در بعضى از کشورها که دم از تمدن و حقوق بشر مى زنند این عمل به شدت ادامه دارد، و حتى در مملکت ما در برهه ایی از زمان دختران معصوم و زنان ناآگاه را فریب مى دادند، و به مراکز فساد مى کشاندند و با طرح هاى شیطانى مخصوص آنها را مجبور به خود فروشى مى کردند و راه فرار را از هر طریق به روى آنها مى بستند، تا از این طریق در آمدهاى سرشارى را فراهم سازند که شرح این ماجرا، بسیار دردناک، و از عهده این سخن خارج است و امروزه هم به طرق های مختلفی دیده میشود که زنانی برای سیر کردن شکم فرزندان یا رفع نیاز شوهران معتادشان کنار خیابان ها مجبور به تن فروشی هستند!

در یکی از شهرهای ایران زنی سرصبح به نانوایی می رود که چند قرص نان بگیرد !

موقع خرید نان اولی یه تف به نان می کند !

مردم جهت توبیخ می گویند: ای زن خجالت بکش این نعمت خداوند است!

زن هم که جان به لب رسیده است در جواب حاضرین می گوید ۴روز است که هیچ پولی نداریم نان بگیریم و هیچ کس هم یادی از ما نمی کند و شکم خود و فرزندان یتیمم گرسنه است مجبور شدم برای این نعمت تن فروشی کنم و پول این چند قرص نان را تهیه کنم !

گرچه ظاهراً بردگى به صورت سابق وجود ندارد، ولى در دنیاى به اصطلاح متمدن، جنایاتى مى شود که از دوران بردگى به مراتب وحشتناک تر است، خداوند مردم جهان را از شر این انسان هاى متمدن نما حفظ کند!

در پایان آیه ـ چنان که روش قرآن است ـ براى این که: راه بازگشت را به روى گنهکاران نبندد بلکه آنها را تشویق به توبه و اصلاح کند، مى گوید: و هر کس آنها را بر این کار اکراه کند (سپس پشیمان گردد) خداوند بعد از اکراه آنها غفور و رحیم است (وَ مَنْ یُکْرِهْهُنَّ فَإِنَّ اللّهَ مِنْ بَعْدِ إِکْراهِهِنَّ غَفُورٌ رَحِیمٌ ).

این جمله، چنان که گفتیم، ممکن است اشاره به وضع صاحبان آن کنیزان باشد که از گذشته تاریک و ننگین خود پشیمان و آماده توبه و اصلاح خویشتن هستند، و یا اشاره به آن زنانى است که تحت فشار و اجبار، تن به این کار مى دادند.

در آخرین آیات مورد بحث به صورت یک جمع بندى اشاره به بحث هاى گذشته کرده مى فرماید: ما بر شما آیاتى فرستادیم که حقائق بسیارى را تبیین مى کند(وَ لَقَدْ أَنْزَلْنا إِلَیْکُمْ آیات مُبَیِّنات).

و نیز مثل ها و اخبارى از کسانى که پیش از شما بودند (و سر نوشت آنها درس عبرتى براى امروز شما است).

(وَ مَثَلاً مِنَ الَّذِینَ خَلَوْا مِنْ قَبْلِکُمْ).

و نیز موعظه و پند و اندرزى براى پرهیزکاران.

(وَ مَوْعِظَةً لِلْمُتَّقِینَ).

نکته:

۱ ـ ازدواج یک سنت الهى

گر چه امروز مسأله ازدواج آن قدر در میان آداب و رسوم غلط و حتى خرافات پیچیده شده که به صورت یک جاده صعب العبور یا غیر قابل عبور، براى جوانان در آمده است، ولى قطع نظر از این پیرایه ها، ازدواج یک حکم فطرى و هماهنگ قانون آفرینش است که انسان براى بقاء نسل، آرامش جسم و روح و حل مشکلات زندگى احتیاج به ازدواج سالم دارد.

اسلام که هماهنگ با آفرینش گام بر مى دارد، نیز در این زمینه تعبیرات جالب و مؤثرى دارد، از جمله حدیثی که ابن ماجه از پیامبر(صلى الله علیه وآله) روایت می کند می فرماید :

تَناکَحُوا، وَ تَناسَلُوا تَکَثَّرُوا فَاِنِّى أُباهِى بِکُمُ الأُمَمَ یَوْمَ الْقِیامَةِ وَ لَوْ بِالْسِقْطِ: ازدواج کنید تا نسل شما فزونى گیرد که من با فزونى جمعیت شما حتى با فرزندان سقط شده، در قیامت به دیگر امت ها مباهات مى کنم !.

در حدیث دیگر می فرماید:مَنْ تَزَوَّجَ فَقَدْ أَحْرَزَ نِصْفَ دِیْنِهِ فَلْیَتَّقِ اللّهَ فِى النِّصْفِ الْباقِى:

کسى که همسر اختیار کند، نیمى از دین خود را محفوظ داشته، و باید مراقب نیم دیگر باشد .

چرا که غریزه جنسى، نیرومندترین و سرکش ترین غرائز انسان است که به تنهائى با دیگر غرائز برابرى مى کند، و انحراف آن نیمى از دین و ایمان انسان را به خطر خواهد انداخت.

به همین دلیل، در آیات مورد بحث، و همچنین روایات متعددى، مسلمانان تشویق به همکارى در امر ازدواج مجردان، و هر گونه کمک ممکن به این امر شده اند مخصوصاً اسلام در مورد فرزندان، مسئولیت سنگینى بر دوش پدران افکنده، و پدرانى را که در این مسأله حیاتى بى تفاوت هستند، شریک جرم انحراف فرزندانشان شمرده است، پیامبر(صلى الله علیه وآله) می فرماید

: مَنْ أَدْرَکَ لَهُ وَلَدٌ وَ عِنْدَهُ ما یُزَوِّجُهُ فَلَمْ یُزَوِّجْهُ، فَأَحْدَثَ فَالأْ ِثْمَ بَیْنَهُما! کسى که فرزندش به حد رشد رسد و امکانات تزویج او را داشته باشد و اقدام نکند، و در نتیجه فرزند مرتکب گناهى شود، این گناه بر هر دو نوشته مى شود !

باز به همین دلیل، دستور مؤکد داده شده است: هزینه هاى ازدواج را اعم از مهر و سایر قسمت ها سبک و آسان بگیرند، تا مانعى بر سر راه ازدواج مجردان پیدا نشود، از جمله در مورد مهریه سنگین، که غالباً سنگ راه ازدواج افراد کم در آمد است.

از آنجا که بسیارى از مردان و زنان براى فرار از زیر بار این مسئولیت الهى و انسانى متعذر به عذرهائى از جمله نداشتن امکانات مالى مى شوند، در آیات فوق صریحاً گفته شده است: فقر نمى تواند مانع راه ازدواج گردد، بلکه چه بسا ازدواج سبب غنا و بى نیازى مى شود.

دلیل آن هم با دقت، روشن مى شود، زیرا انسان تا مجرد است احساس مسئولیت نمى کند، نه ابتکار و نیرو و استعداد خود را به اندازه کافى براى کسب در آمد مشروع بسیج مى کند، و نه به هنگامى که در آمدى پیدا کرد در حفظ و بارور ساختن آن مى کوشد، و به همین دلیل مجردان غالباً خانه به دوش و تهى دستند!.

اما بعد از ازدواج، شخصیت انسان تبدیل به یک شخصیت اجتماعى مى شود و خود را شدیداً مسئول حفظ همسر و آبروى خانواده و تأمین وسائل زندگى فرزندان آینده مى بیند، به همین دلیل، تمام هوش، ابتکار و استعداد خود را به کار مى گیرد، در حفظ در آمدهاى خود و صرفه جوئى، تلاش مى کند و در مدت کوتاهى مى تواند بر فقر چیره شود.

الرِّزْقُ مَعَ النِّسَاءِ وَ الْعِیَالِ: روزى همراه همسر و فرزند است .

b_400_400_16777215_10_images_IMG22343687.jpg

بدون شک، امدادهاى الهى و نیروهاى مرموز معنوى نیز به کمک چنین افرادى مى آید که براى انجام وظیفه انسانى و حفظ پاکى خود، اقدام به ازدواج مى کنند.

هر فرد با ایمان مى تواند به این وعده الهى دلگرم و مؤمن باشد، در حدیثى از پیامبر گرامى اسلام(صلى الله علیه وآله) نقل شده:

مَنْ تَرَکَ التَّزْوِیجَ مَخَافَةَ الْعَیْلَةِ فَقَدْ أَسَاءَ ظَنُّهُ بِاللَّهِ عَزَّوَجَلَّ إِنَّ اللَّهَ عَزَّوَجَلَّ یَقُولُ إِنْ یَکُونُوا فُقَراءَ یُغْنِهِمُ اللّهُ مِنْ فَضْلِهِ:

کسى که از ترس فقر ازدواج را ترک کند، گمان بد به خدا برده است، زیرا خداوند متعال مى فرماید: اگر آنها فقیر باشند خداوند آنها را از فضل خود بى نیاز مى سازد .

نتیجه ی کلام :

جوانان امروز ما باید سعی در راه اندازی زندگی مملوء از آرامش و عفت و پاکدامنی داشته باشند!

معیارهای اساسی اسلامی را رعایت کنند تا در سایه ی دین بهتر زندگی پر از آرامشی را داشته باشند!

جوانانی می بینم که در سن ۱۵سالگی تشکیل زندگی می دهند و دخترانی را زیر سلطه ی خود در می آورند !

اماااااا... بعد مدت خیلی کوتاهی تن به طلاق می دهند یعنی شکستی لا نهایة ،حلالی که مبغوض ترین هاست نزد خدای رحمن..!

پس با دیدی قرآنی و فهمی اسلامی دنباله رو قرآن باشیم و زندگی خودرا بر اساس تقوا بنا کنیم به امید برکت در زندگی خدا دوستانه !

والسلام علیکم و رحمة الله

خالد محمودی

مطالب مرتبط:

اعلام محدود کردن عملیات نظامی عربستان در یمن

ورود هواپیمای حامل پیکر جان باختگان منا به تهران

تاسیس حزب جدید" ملی مسلم لیگ" در آستانه انتخابات س

ترامپ: در سوریه مناطق امن ایجاد می کنم

هشدار آمریکا به شهروندانش در خصوص حملات تروریستی د

ا

مولانا عبدالحمید در مراسم نماز جمعه زاهدان: رمضان

حزب‌ اسلام‌گرای "التحریر" اندونزی ممنوع الفعالیت

ترکیه: «پ.ک.ک» عامل انفجار آنکاراست

چاپ اولین کتاب حجاب در روسیه

نوشتن دیدگاه


آخرین تحلیل ها و مقالات

نظرات کاربران

کانال تلگرام اساس نیوز