b_300_300_16777215_10_images_f45d655575e97f094813cafeb5b8ded9_XL.jpg

اساس نیوز :انحراف و در نقطه مقابل حرکت در مسیر صحیح، از جمله مفاهیمی هستند که تعیین مصادیق عینی آن تاحدودی به زاویه نگرش انسان ها ارتباط پیدا می کند . بر اساس این زاویه نگرش متفاوت،در حالی که یک دیدگاه فکری را می توان از یک منظر، عین راستی و حقیقت دانست ،همان دیدگاه را از یک منظر دیگر به عنوان مظهر گمراهی و ضلالت ارزیابی کرد.

از نگاه برخی از صاحب نظران ،نوع انسان به شکل ذاتی به انحراف تمایل دارد و روانشناسان اعتقاد دارند روحیه و خصلت نوجویی و نوگرایی انسان، زمینه سازحرکت انسان به سمت ناشناخته هایی است که نهایت آن ممکن است انحراف و تباهی باشد . اگراین نبود که حضرت آدم (ع) از بهشت برین بیرون رانده نمی شد .
  هیچ تفکر انحرافی از ابتدا خود را به عنوان یک ایده انحرافی مطرح نمی کند و غالب این پدیده ها خود را به عنوان جنبش اصلاح گری و حتی نوگرایی در برخی از باورها معرفی می کنند.

بر این اساس این قرائت های جدید از نگرشهای سنتی جذابیت های خاص خود را دارد و اقشار مختلف جامعه و بویژه جوانان نسبت به برداشتهای جدید از مسائل علاقه زیادی نشان می دهند.

  در برخی از مواقع ممکن است یک تفکر انحرافی یک بازگشت به عقب معنادار در بطن جامعه باشد ،اما بدلایل مذکور از جمله جذابیت های حرفهای نو در جامعه، به سرعت در بطن جامعه جا بازمی کند .نمونه آن جذابیت های تفکرات نازیستی هیتلر در سالهای قبل از آغاز جنگ جهانی دوم بود .
انحراف و تفکر انحرافی غالبا ازحالت فردی شروع شده و در شکل بنیادین آن در جامعه همه گیر می گردد.در این شرایط اعضای یک جامعه بنا به دلایل فرهنگی ،اجتماعی و حتی سیاسی به سرعت به سمت پذیرش یک تفکر حرکت می کنند.
  جامعه اهل سنت ساکن ایران هم به مانند سایر جوامع بشری از این قاعده مستثنی نیست.در چند دهه اخیر تلاش های دامنه داری برای ترویج برخی از تفکرات انحرافی در بین اهل سنت انجام شده است .

    نگاهی به تیپولوژی این تلاش ها بیان کننده این حقیقت است که در برخی از موارد تفکرات انحرافی در پوشش یک جریان قومی و در برخی از موارد یک جریان مذهبی، تلاش داشته اند ذهن جوانان ما را درگیر خود نمایند. دراین میان بخشی از جوانان ما هم متاسفانه در مناطق مختلف سنی نشین گرفتار این انحرافات شده اند .
نکته قابل توجه در رابطه با این انحرافات این است که در بخش دینی و مذهبی  همه افرادی که مروج این بدعت ها در بین ما هستند با این بیان به تبلیغ انحرافات خود پرداخته اند که هدف آنها پالایش دین اسلام از بدعت ها وبازگشت جامعه اسلامی به شرایط جامعه صدر اسلام بوده است .همه کارهای این گروههای منحرف هم با تمسک بنام نامی الله و عباراتی همچون توحید و حرکت توحیدی  صورت گرفته است .
   در این شرایط غبار آلود هم گاهی اوقات جوانان پاک سرشت ما، راه را از بیراهه اشتباه گرفته در پی سراب احیای عظمت صدر اسلام به سمت گروههای مروج افراط گرایی دینی روی می آورند . گروه های مافیایی در مناطق اهل سنت نشین دام های متعددی برای جوانان ما پهن کرده و با اغفال آنها این افراد را راهی دوره های تبلیغی در کشورهای همسایه می کنند.دوره هایی که مهم ترین کارکرد آنها تخلیه و تصفیه ذهنی افراد و القاء متحجر ترین برداشت ها از دین و باورهای مذهبی به آنهاست .
دراین شرایط راهکار مقابله با این پدیده شوم چیست و جوانان ما در مناطق اهل سنت نشین چگونه باید با این مساله برخورد نمایند ؟
بنظر ما جوانان باید برای جلوگیری ازافتادن در دام این انحرافات چند نکته اساسی را مد نظر خود قرار دهند :
- مساله اول این است که نباید ساده لوحانه سخنان هر کسی که نام مبارک الله را در بیان خود استفاده می کند و عقیده خود را تمکین از دستورات شرع مقدس معرفی می کند، باور کنیم .

  باید دقت داشته باشیم از صدر اسلام همه تفکرات انحرافاتی که در جامعه اسلامی پدیدار شده است با این ادعا شروع به فعالیت کردند که دغدغه اصلی آنها حفظ دین خدا و اصالت های سنتی آن است .

  این انحرافات با این ادعا هم توانستند تفکرات خود را تا جاهایی پیش ببرند. اما بعد از مدتی، دقت در برخی از تفاوتها مردم را متوجه رگه هایی ازانحرافات می کرد .بنابراین نباید فریفته استفاده از نام خداوند توسط مبلغان این گروهها شویم .
-  مساله دوم در جهت مقابله با این انحرافات توسل و تکیه جوانان ما به علمای اصیل اهل سنت است .اکثریت قریب به اتفاق روحانیون و علمای برجسته ما در مناطق مختلف اهل سنت نشین با درک رگه های انحراف، به سرعت در برابر گسترش تفکرات انحرافی موضع گیری کرده ، به جامعه هشدارهای لازم رامی دهند .اما افسوس که تحت تاثیرتبلیغات مسموم هوادران اندک تفکرات بدعت آمیز در مناطق ما، در برخی از اوقات توصیه ها و هشدارهای روحانیت اصیل ما خریداری ندارد !
همه ما باید بدانیم که جایگاه روحانیون و علمای ما در مسائل فقهی و مذهبی مانند جایگاه پزشک در نزد بیماران است .در این چارچوب هماهنگونه که در مواقع بیماری و کسالت به نظر یک پزشک به عنوان متخصص حوزه درمان احترام گذاشته و به آن عمل می کنیم ؛باید به توصیه ها و هشدارهای علمای اصیل اهل سنت به عنوان متخصصان حوزه فقه و دیانت نیز عنایت و توجه بیشتری داشته باشیم .نسخه های شفا بخش مورد نیاز ما در این زمینه نزد همین علمای بزرگوار ماست .
اطمینان داشته باشیم که اگر به این توصیه ها توجه کنیم دین و باورهایی که 1400 سال از طوفان هجمه ها و کج رویها عبور کرده به ما به ارث رسیده است، با همان اصالت واقعی خود به نسل های آینده منتقل خواهد شد .

 

مطالب مرتبط:

خاخام یهودی: کمک به اسرائیل به نفع یهودیان نیست

اولین بانک اسلامی قرقیزستان آغاز به کار کرد

پاسخ دیده‌بان الازهر مصر به شبهات قرآنی داعش

نقش زنان داعشی در ترویج ایدئولوژی تکفیری

حمله هوایی اسرائیل به نوار غزه

موافقت با ساخت مسجد در «میدان تقسیم» استانبول ترکی

ب

زن فلسطینی که نان از دل سنگ درمی آورد

 

هشدار اسرائیل نسبت به سفر شهروندان خود به ۱۰ کشور

رقابت ۲۵ میلیون نفر برای نود هزار فرصت شغلی در راه

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

آخرین تحلیل ها و مقالات

کانال تلگرام اساس نیوز