b_300_300_16777215_10_images_3816631831931.jpg

اساس نیوز: مطلب حاضر در مورد حوادثی است که در زمان رسول الله (ص) در مورد برگشت از دین و همینطور نفاق آشکار شده از طرف اشخاص معلوم الحال، روی داده است و رسول الله (ص) از اعدام آنان صرف نظر کرده اند و یک سوال می تواند جواب های بیشماری داشته باشد  و در این مطلب ما بر آنیم که سبب این عدم اجرای حکم ارتداد را از رسول الله (ص) جویا شویم و برای همین ابتدائا به طرح این حوادث به طور خلاصه خواهیم پرداخت.

 

عدم اعدام عبدالله بن ابی:

{يَقُولُونَ لَئِنْ رَجَعْنَا إِلَى الْمَدِينَةِ لَيُخْرِجَنَّ الْأَعَزُّ مِنْهَا الْأَذَلَّ وَلِلَّهِ الْعِزَّةُ وَلِرَسُولِهِ وَلِلْمُؤْمِنِينَ وَلَكِنَّ الْمُنَافِقِينَ لَا يَعْلَمُونَ (8)} [المنافقون: 8]

«مى‌گويند: اگر به مدينه برگرديم، قطعاً آنكه عزتمندتر است، آن زبون‌تر را از آنجا بيرون خواهد كرد.» و[لى‌] عزت از آن خدا و از آن پيامبر او و از آن مؤمنان است؛ ليكن اين دورويان نمى‌دانند».

این آیه نقل قول شخصی به نام عبدالله پسر اُبَیّ بود که نفاق خود را آشکار کرده و مردم را بر علیه مسلمانان تحریک می کرد.

حتی در این جمله، از قصد وی بر اخراج مسلمانان از مدینه خبر می دهد.

 

و مثال دیگر:

شخصی به نام ذی الخویصره التیمی بود که در وقت تقسیم غنایم، به رسول الله (ص) گفت: «اعدل» یعنی «عدالت را رعایت کن» و این توهین به رسول الله (ص) است که در تمامی کتب ما جزو کفریات است.

 

مساله دیگر:

بین زبیر پسر عمه ی رسول الله (ص) و مردی از انصار بر سر آب دعوایی رخ داد و پیش رسول الله (ص) آمدند و رسول الله (ص) با توجه به دلائل شرعی برای زبیر حکم کردند و در این هنگام آن شخص انصاری گفت: برای این به نفع زبیر حکم کردی چون پسر عمه ات بود. رسول الله (ص) سکوت اختیار کردند و در آن وقت چیزی نگفتند.

 

و اما جواب رسول الله (ص) در موارد اینچنینی:

روایت اول: غلامی نزد رسول الله (ص) آمد و عرض کرد: من از عبدالله بن ابی چنین سخنی شنیدم. رسول الله (ص) فرمودند: شاید که اشتباه شنیده ای؟ غلام گفت: والله که درست شنیده ام. رسول الله (ص) فرمودند: شاید که تو وی را ناراحت کرده و عصبانی اش کرده باشی؟ (شاید از روی عصبانیت گفته باشد) در این موقع بود که آیه فوق الذکر نازل شد و رسول الله (ص) از گوش غلام گرفتند و فرمودند: گوشهایت درست شنیده بود.

 

روایتی دیگر در همین مورد: وقتی رسول الله (ص) این قضیه را شنیدند، حضرت عمر (رض) گفت: یا رسول الله (ص) اجازه بدهید تا سرش را از تنش جدا کنم؟ رسول الله (ص) فرمودند: نه، به حال خودش بگذار، چون مردم خواهند گفت که رسول الله (ص) اصحاب خود را می کشد.

 

و اما در مورد خویصره: وقتی چنین سخنی گفت، رسول الله (ص) فرمودند: اگر من عدالت نداشته باشم چه کسی عدالت خواهد داشت؟ در این هنگام حضرت عمر (رض) گفت: اجازه دهید، گردنش ر ابزنم؟ رسول الله (ص) فرمودند: نه، به حال خودش بگذار. زیرا وی را یارانی خواهد بود که نماز شما پیش نماز آنها چیزی نخواهد بود و همینطور روزه شما در مقابل روزه آنها حقیر خواهد بود و آنان از دین خارج خواهند شد. همانند خارج شدن تیر از کمان. نشانه این گروه این است که در بین آنها مردی خواهد بود که یکی از پستانهایش مثل پستان زنان بوده و در زمان فتور مردم خروج خواهند کرد.

 

نتیجه:

اول از حقیقت اینکه آیا چنین سخن و رفتاری رخ داده است، تفحص میکردند و انواع شبهات را مطرح میکردند؛ از قبیل امکان اشتباه خبر دهنده و حالتی که این سخن ادا شده است.

بعد طبق سیاست و مصلحت که چه حکمی برای جامعه مسلمانان بهتر است، تصمیمی را اتخاذ میکردند. به جمله «مردم نگویند که رسول الله ص اصحاب خود را میکشت» دقت شود.

آینده نگری می کردند و از آینده آن شخص با خبر بودند.

 

حال چگونه است که عده ای در خصوص مسلمانانی که رسول الله (ص) از جان و مال خود بیشتر دوست دارند و خود را فدایی ایشان می دانند، حکم ارتداد زوری صادر کرده و دست به کشتار مسلمانان میزنند؟ باید تامل کنیم که اینچنین اشخاص، در کدام طرف این حادثه هستند؟ در سمت رسول الله (ص)؟ یا در طرف آن خوراج؟ واقعیت زمان، گویای جواب است؛ هرچند هزاران توجیه بیاورند.

 

کسی را که به خواب رفته، می توان بیدار کرد؛ ولی کسی که خود را به خواب زده و بیداری را به مصلحت خود نمی داند، بیدار نخواهد شد. امیدواریم، چنین نباشد و بدانند که مصلحت در بیداری است.

من الله التوفیق و علیه التکلان

 

دکتر عبدالصدیق آخوند کشمیری

مطالب مرتبط:

مولوی عثمانی:مراسم ختم قرآن اهل سنت زاهدان جلوه گا

چرا آمریکا از ترکیه به خشم آمد ؟

جمع آوری گیت های الکترونیکی مسجد الاقصی

عذرخواهی ترامپ به خاطر بازتوییت ویدئوی ضد اسلامی

داستان روستای محو شده عراقی توسط داعش

هشدار یکی از مسئولین وزارت اوقاف اقلیم کردستان به‌

ا

پیشگویی پیامبر (صلی الله علیه وسلم) در باره وهابیت

بیش از 20 هزار مسلمان روهینگیا به بنگلادش گریختند

نماینده مجلس: قدس و فلسطین مهمترین دغدغه جهان اسلا

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

آخرین تحلیل ها و مقالات

کانال تلگرام اساس نیوز