b_300_300_16777215_10_images_keshmiri.jpg

اساس نیوزدکتر عبدالصدیق آخوند کشمیری: اسلام، دینی که ما به آن معتقدیم  و بر این اساس خود را مسلمان میدانیم، به ادعای خود اسلام (نه مسلمانان)، دینی است که میتواند تمامی نیازهای انسان را برآورده سازد و مدعی است که برای هر مشکلی، چه اجتماعی و چه اقتصادی، چه فردی و چه اجتماعی و هر گونه دیگر مشکلات، قانونی دارد که بر اساس آن مردم به آسایش دنیوی، آرامش روانی و نجات اخروی می رسند. اسلام مدعی است که قوانین آن صرفا تئوری نبوده و بلکه قانونی مجرب و آزموده شده بوده و تضمینی است. به عبارت دیگر، گارانتی آن با صاحب شرع است. در این مطلب از خود اسلام سخن خواهیم گفت نه از طرف مسلمان.

 

در روزگار ما مسلمانان با مشکلات عدیده ای مواجه هستند که یکی دو تا نیست و وقتی مسلمانان را می بینیم، ناخودآگاه این پرسش به اذهان خطور می کند که «پس اسلام در اینجا چه نقشی دارد که مشکلات مسلمانان حل نمی شود؟»

 

یکی از مشکلات کنونی مسلمانان، که البته در هر جامعه ای به نسبت های مختلف قابل رویت است، وجود فقر است که روز به روز بیشتر می شود. گویی مسلمانی با فقر مترادف است و اکثرا دیده می شود که وقتی مسلمانی به غنای مادی می رسد، از غنای معنوی دور می افتد و این هرچند عمومیت نداشته باشد، شیوع دارد.

 

گذشته از این، بحث مسلمانان فاصله طبقاتی زیادی دارند و می بینیم فقیری یافت می شود که به نان شب محتاج است و دیگری درگیر مخارج ازدواج و آن یکی گرفتار شوهری معتاد و ... این در حالی است که در همین جامعه، مسلمانی داریم که مثلا خودرویی از طلا برای خود سفارش داده است.

 

لازم به ذکر است که اسلام به سرمایه داری مخالف نیست ولی به روشی شرعی و با نظامی بر اساس عدالت اعقتاد دارد. حال اسلام برای این درد، دوایی دارد؟ آیا فکری به حال فقیر  اندیشیده است؟ آیا اسلام میتواند پاسخگوی نیاز فقرا باشد؟ برای یافتن پاسخ این سوالات به قوانین شرعی رجوع میکنیم و از آیات و روایات و اقوال سلف برای یافتن جواب کمک میگیریم.

 

وقتی در روایات سیری می کنیم و گفتار رسول الله (ص) را در اول اسلام نگاه می کنیم، به این روایت بر می خوریم که فرموده اند: «عن أبي يوسف عبد الله بن سلام رضي الله عنه قال: لما قدم النبي صلى الله عليه وسلم المدينة انجفل الناس قِـبَـله، و قيل: قد قدم رسول الله صلى الله عليه وسلم -ثلاثا-، فجئت في الناس لأنظر، فلما تبينت وجهه عرفت أن وجهه ليس بوجه كذاب، فكان أول شيء سمعته تكلم به أن قال:  (يا أيها الناس: أفشوا السلام، وأطعموا الطعام، وصِلُوا الأرحام، وصلّوا بالليل والناس نيام، تدخلوا الجنة بسلام) رواه أحمد والترمذي والحاكم.

عبدالله بن سلام عالم یهودی که مسلمان شد در مورد ورود حضرت رسول الله (ص) به مدینه منوره حکایت می کند و می گوید: وقتی رسول الله (ص) به مدینه رسیدند مردم به سوی ایشان شتافتند و گفته می شد: رسول الله (ص) آمده است رسول الله (ص) آمده رسول الله (ص) آمده است. من نیز همراه مردم به دیدار ایشان رفتم تا ببینم چه خبر است. وقتی ایشان را دیدم دانستم که این رخ، رخ کذاب نیست و اولین چیزی که شنیدم این بود که فرمودند: ای مردم، سلام دادن را بین خود، انتشار دهید یعنی این را عمومی گردانید و غذا دهید یعنی به گرسنه غذا دهید و صله ی رحم بجای آورید و نماز بخوانید در حالیکه مردم خواب هستند یعنی نماز شب بخوانید.

 

وقتی اولین سفارش رسول الله (ص) سیرکردن گرسنه و بجای آوردن صله ی رحم است، چطور میشود که در جامعه ما گرسنه وجود دارد و خویشان متمولی داریم که برادر و خواهرش گرسنه است؟ بنابراین، معلوم می شود که یک جای کار ما مسلمانان می لنگد و قانونی اجرا نمیشود.

 

در آیات 133و 134 آل عمران، الله تعالی برای متقین، بهشتی مهیا کرده است که وسعتش از زمین و آسمانها بیشتر است و اولین صفت این متقین آن است که در خوشی و ناخوشی و در فراخی و تنگدستی، در راه خدا خرج میکنند.

 

و در سوره ی بلد آیه ی 14 و بعد آن شرط عبور از گذرگاه سخت را غذا دادن به یتیم خویش و مسکین بر خاک افتاده  در زمان قحطی میداند.آیات و روایات در این باب بسیار است.

 

حال با این وضع چطور میشود که در بین مسلمین گرسنه وجود دارد؟

برای یافتن ایراد کار، اول به قوانینی که اسلام وضع کرده و به آن توصیه می کند، مراجعه میکنیم و به آیه ی 60 سوره ی توبه می رسیم: «إِنَّمَا الصَّدَقَاتُ لِلْفُقَرَاءِ وَالْمَسَاكِينِ وَالْعَامِلِينَ عَلَيْهَا وَالْمُؤَلَّفَةِ قُلُوبُهُمْ وَفِي الرِّقَابِ وَالْغَارِمِينَ وَفِي سَبِيلِ اللَّهِ وَابْنِ السَّبِيلِ فَرِيضَةً مِنَ اللَّهِ وَاللَّهُ عَلِيمٌ حَكِيمٌ» (التوبة: 60)

«صدقات، تنها به تهيدستان و بينوايان و متصديّان [گردآورى و پخش‌] آن، و كسانى كه دلشان به دست آورده مى‌شود، و در [راه آزادى‌] بردگان، و وامداران، و در راه خدا، و به در راه مانده، اختصاص دارد. [اين‌] به عنوان فريضه از جانب خداست، و خدا داناى حكيم است».

 

این آیه، کامل و شفاف بیان میدارد که چگونه این مشکل ما برطرف خواهد شد و در سبب نزول آیه گفته اند که این آیه برای بیان این مطلب نازل شده است که کسانی به جز این هشت گروه مذکور در آیه، طمع صدقات نداشته باشند. (التفسير المظهري (4/ 231)

مظهری چنین ادامه میدهد: اشخاصی که مستحق زکات هستند در هشت گروه واقع شده اند، که البته فقرای آن هشت گروه مورد نظربوده و اغنیای آنان از این دایره خارج است. (همان).

رسول الله (ص) نیز به معاذ (رض) هنگامی که در مورد زکات اهل یمن گفتگو می شد، فرموده اند: از اغنیای آنان بگیر و به فقرای آنان توزیع کن.

 

نکته ی قابل توجه این آیه این است که در اول آن کلمه ی انما آمده است و این را کلمه ی حصر گویند یعنی اینکه منحصرا در این هشت گروه صرف شود و اینکه برخی آمده اند و بعضی از این گروهها را معانی مختلف داده و به خیلی از امور تعمیم داده اند با کلمه ی حصر این آیه متضاد است و توجیه ندارد چراکه آنان با دخالت دادن معانی لغوی در تفسیر، حصر این مجموعه را شکسته اند و کسی چنین حقی ندارد مثال فی سبیل الله که در لغت میتواند به معانی مختلفی توضیح داده شود ولی باید دانست در این آیه معنای بخصوصی باید داشته باشد که انحصار آیه در هشت گروه را نشکند و آنچه مجتهدین احناف رسیده اند این است که به هر معنی برداشت شود باید مشروط به فقر باشد.

 

پس این وظیفه ی مسلمان درای مال و تمکن است که به این هشت گروه حقشان را بدهد. اما با وجود این قوانین، هنوز هم مشکل ما حل نشده است و مشکل تنگدستی همچنان باقی است.

 

اشکال کار کجاست؟ برای یافتن جواب این سوال در منطقه ی استان گلستان تحقیقی میدانی انجام شد و از افرادی که از نظر شرعی غنی حساب می شوند و همچنین از کشاورزان منطقه در مورد ادای واجب زراعت سوال کردیم و نتیجه این بود که اکثرا می گفتند که حق شرعی را ادا می کنند و به گواهی مردم، اکثر قریب به اتفاق این منطقه عشر و واجبات را ادا می کردند و برای بازتر شدن مطلب تصریح می شود که مطابق اعلام دولت از تحویل گندم به سیلو در استان گلستان در سال 1396 و حساب واجب شرعی یعنی عشر آن، این نتیجه حاصل شد که فقط در شهرستان آق قلا واجب شرعی که باید به فقرا پرداخت شود، مبلغی بالغ بر سی و پنج میلیارد تومان محاسبه شد.

در ضمن این فقط مربوط به عشر گندم است و محصولات دیگر  و زکات اموال تجاری محاسبه نشده است.

 

حال اگر هر سال این مبلغ صرف فقرای منطقه می شد، آیا کسی گرسنه می ماند؟ کسی عاجز از مهریه، ازدواجش به تاخیر می افتاد؟ آیا دختری بدون جهزیه باقی می ماند؟ آیا کسی بدون خانه می ماند؟ صد حیف که هنوز این مشکلات باقی است و نشان از عدم اجرا یا اجرای نادرست این قانون شرعی است.

 

حال، مجددا سوال را تکرار میکنیم که چرا هنوز مشکل باقی است و فقیر همان فقیر است و بی خانمان همان بی خانمان؟

 

اغنیا مدعی هستند که وجوهات شرعی خویش را پرداخت می کنند. باز از همین اغنیا سوال کردیم که به چه کسانی پرداخت می کنید و اکثرا مدعی بودند که به آخوند (عالم دینی که در منطقه ترکمن نشین گلستان آخوند گفته میشود و با مفتی، شیخ الاسلام، ماموستا و ... فرقی ندارد) می پردازند و بیشتر مصرف حوزه های علمیه  و مساجد میشود.

 

نامه ای از حضرت عمر ابن عبدالعزیز:

حدثنا حميد أنا أحمد بن عبد الله ، أنا خالد بن إياس ، عن أبي بكر بن حزم ، أن عمر بن عبد العزيز، كتب إليه: «أما بعد ، فإنه قد بلغني أن أساطين المسجد قد خلقت وأجمرت، فإن المساكين أحوج إليه من الأساطين» الأموال لابن زنجويه (2/ 301)

از ابوبکر بن حزم: عمر بن عبدالعزیز به وی چنین نامه نوشته است: اما بعد به من خبر رسیده است که ستون های مسجد تزیین شده و با بُخور خوشبو کرده میشود. پس قطعا مساکین محتاج تر از ستون ها هستند.

 

نکند که این قانون ما را نیز، غیرمسلمانان به تاراج برده­اند و به اسم خود ثبت کرده اند؟ چراکه می شنویم فلان خواننده، فلان میلیون دلار به گرسنگان آفریقا کمک کرده است و یا فلان بازیگر به فلان سرزمین فقیر سفر کرده و با کودکان آنها نشسته و غذا خورده و کمک کرده است.

 

از الله میخواهیم همه ی ما را به راه درست هدایت کند و به ما توفیق دهد که قوانین اسلامی را درست اجرا کنیم تا ثابت شود که اسلام برای همه ی مسائل، فکر و نظری مجرب دارد.

و من الله التوفیق و علیه التکلان.

دکتر عبدالصدیق آخوند کشمیری

مطالب مرتبط:

​ادای سوگند نخستین وزیر مسلمان در امریکا به قرآن ک

بنگلادش خواستار حمایت کشورهای اسلامی از مردم آراکا

کشف سه جلد قرآن کریم مربوط به دوره عثمانی در فلسطی

عناصر مسلح، از "داریا" خارج شدند

پوتین به نتانیاهو کتاب هدیه داد

شهرستان «صیاد» افغانستان بدست طالبان سقوط کرد

ا

ستاد مردمی کمک به زلزله زدگان، درپاوه تشکیل شد

احکام روزه داری بر اساس فقه اهل سنت (بخش سوم)

ج

سید عبدالباعث قتالی :با آغاز گفتگوهای واقعی و جدی

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

آخرین تحلیل ها و مقالات

کانال تلگرام اساس نیوز