b_300_300_16777215_10_images_soalcity_3805.jpg

اساس نیوز - عبا آخوند محمدنژاد: تحولات نوینی که در عرصه اجتماع وسیاست به وقوع پیوسته است، بسیاری از مسایل ومقولات ملی ومذهبی را موضوع بحث های داغ ساخته و بدین طریق دروازه بحث و نقد، حول ضرورت وفایده بسیاری از مراکز اداری وآموزشی ونهادهای زندگی اجتماعی گشوده شده است.

 

مسلمانان از نظر طبع و معیارهای قوام و ترقی، با تمام اقوام دیگر جهان تفاوت بنیادین دارند. «مذهب» خمیر مایه و از ترکیبات اصلی فطرت امت مسلمه است. این امت هیچ زمان ودرهیچ جا نمی تواند لامذهب باشد و حتی تصور آن بدون مذهب و آن هم یک مذهب معین (اسلام) ممکن نیست.

 

مذهب، محور اندیشه وعمل مسلمان، معیار سنجش درستی ونادرستی کارها، رمز کشف عوامل ترقی وتشخیص اسباب تنزل ومقیاس درک اعتدال طبع وانحراف مزاج اوست. شالوده های زندگی این امت مبتنی بر یک قانون مخصوص (شریعت) و منطبق بر یک دستورالعمل مخصوص (قرآن وحدیث) می باشد؛ قانونی که از هرحیث کامل است و بی نقص است ودستورالعملی که منضبط است ومنظم.

 

این امت در مقایسه با سایر امم دنیا این امتیاز را دارد که سرچشمه ومنبع زندگی وفکر او به جای اجتهادات فکری وتجارب ونظریات نسخ پذیر و غیر قطعی انسانی،«وحی الهی» است.[1] ملت مسلمان، به خلاف سایر تمدن ها وفرهنگ های دنیا، فرهنگ وتمدنش مبتنی بر برجهای بلند، گنبدهای زیبا، شیرازه کاغذها، نقوش، تصاویر وآلات موسیقی نیست، بلکه متکی بر چند حقایق ابدی، یک رشته اصول ونظریات و کلا جهان بینی وفلسفه اخلاقی مخصوصی است که نشات گرفته از«وحی» می باشد.

 

مذهب در زندگی مسلمانان زود اثر می گذارد و سریعا هم اثر می پذیرد. اگر مسائل وپیشامدهای زندگی او با هوشیاری واحتیاط کامل در پرتو دین ومصالح و مقتضیات آن تجزیه وتحلیل نشود، کارهایش به سادگی رنگ اسلامی را می بازند و این وضع بر زندگی مسلمانان ومذهب او اثر می گذارد.[2] من باب مثال قوانین جنگ وصلح، تعزیرات، قواعد و رسوم تجارت ومعاملات و بسیاری دیگر از مسائل اجتماعی، سیاسی واقتصادی ارتباط گسترده وعمیقی با مذهب وقانون اسلامی دارند و بالتبع برای برآورده ساختن تمام این نیازها طبق موازین دینی، احتیاج به بصیرت دینی دقیق وعلم کامل و وافری هست.

 

ملتی که دارای چنین ظرفیت و پیچیدگی است و قلمرو مذهب وقانون او هم به آن اندازه وسیع است، می توان حدس زد که برای معالجه واصلاح آن نیاز به چه نوع افراد طبع شناس ماهر ومصلحین قدرتمندی هست.

 

به طور کلی «اسلام » نام آن مجموعه قوانین واضح ومعین مشتمل بر دستورالعمل های دینی واخلاقی واجتماعی است که حضرت محمد صلی الله علیه وسلم برای دنیا به ارمغان آورد.«شریعت ناب محمدی» عنوان همین مجموعه است که هم در برگیرنده عقاید است وهم اعمال واخلاق و معاملات. و جز اینها هر چه در آن هست، یا وسیله رسیدن به این تعالیم است و یا نتیجه آنها. بزرگترین وظیفه امت، پاسداری وحراست از این نظام است؛ هم حفظ عقائد ضروری است وهم حفظ احکام.

 

هرنظام ومکتبی که فاقد مراکز و تربیت گاه هایی باشد که بتواند اشخاصی تربیت نماید که قادر باشند چرخ های نظام را به گردش درآورده و جای گذشتگان خود را پر کنند و بر کنترل و به حرکت درآوردن چرخ های جامعه توانا باشند، ریشه های آن سست وبالتبع عمر آن هم اندک خواهد بود.

 

پس اگر برای تحقیق نام حکومت اسلامی هم باشد، وجود چنین نهادهایی ضروری است تا حکومت برای گرداندان پست ها وعهده های حساس خویش به افرادی متدین وامین وآگاه به نیازهای مسلمین دسترسی داشته باشد.

 

ضمنا از این تحلیل به این نتیجه هم می توان دست یافت که اگر در مملکتی از بخت بد حکومت اسلامی وجود نداشته باشد، در آن نیاز به وجود این مراکز وآموزش گاهها به مراتب شدیدتر خواهد بود. تنها جماعتی که قادر است سیستم حکومتی اسلامی صحیحی ارائه وپیاده نماید و فریضه حفظ دین را انجام دهد، فقط جماعت علما است. تجلی همین حقیقت بود که وقتی حکومت اسلامی در هند رو به زوال نهاد، حضرت «شاه ولی الله دهلوی» رحمه الله وعلمای سلسله او با ایجاد مراکز دینی ونشر احکام اسلامی و تدریس علوم دینی توانستند تا حد زیادی نیازهای دینی یک اقتدار خوب اسلامی را برآورده سازند.

 

بایسته است علما همیشه این حقیقت را در ذهن داشته باشند که قیادت رهبری شایسته مسلمین فقط از عهده آنان برخواهد آمد و پیشرفت متعادل ومتناسب جامعه اسلامی فقط در پرتو رهنمایی آنان امکان پذیر است.

 

بروز منطق «جدایی دین از سیاست» و نظریه جاهلانه تقسیم دانشمندان به دو دسته مجزا «اهل دین» و «اهل سیاست» و تصور این که علما در مسائل سیاسی و دنیوی قطعا شایستگی اظهار نظر ودخالت ندارند، علاوه بر انعکاس هذیان خودباختگان فکر مسیحی، صورتی از توطئه جماعت ضد دین است. برعلما است که با استفاده از فهم وتدبر، از خودگذشتگی، پای ورزی، اخلاص، سیرت تمام عیار واستقامت، مهره های غیر دینی را از زندگی مسلمین کنار بزنند.

 

علما باید با نیت روی کار آوردن نظام دینی و ترویج معیارها وارزش های اصیل و مستند زندگی اسلامی و بازگرداندن طراوت از دست رفته اسلام ونه با هدف اقتدا طلبی و بر مبنای عصبیت، وارد میدان عمل شوند و فداکاری هایشان را عرضه کنند.

 

در نزد علما آخرت باید مقدم بر دنیا باشد. نباید در آنان آثار غلبه مادیت دیده شود [3]. در هر چیز، نیت، جلب رضای خداوند متعال واعتلای نام او باشد. این «متاع کاروان» است و با از دست رفتن و گم شدن آن امتیاز علماء نیز از بین خواهد رفت.

 

گردآورنده: عبا آخوند محمدنژاد

 

پی نوشت ها:

1-ابوالحسن علی ندوی، دژهای اسلام، ص 20.

2-احادیث صریحه فی امریکا، ص77 الی 80.

3-منصب نبوت، (اردو)، سید ابوالحسن علی ندوی، ص82.

مطالب مرتبط:

دور جدید مذاکرات صلح افغانستان و طالبان در امارات

مساجد سرتاسر مصر ۲ واعظ زن ثابت استخدام می کند

قره جه طیار: توضیحات رئیس مجلس در مورد دلایل عدم د

مصاحبه جنجالی ژنرال سعودی درباره سفر به اسرائیل

دستگیری دو عضو انتحاری داعش در استانبول

عاملان بمب‌گذاری متروی سن پترزبورگ 'از تلگرام استف

اردوغان خواستار همکاری مردم برای مقابله به مشکلات

حمله شدید وزیر جنگ رژیم صهیونیستی به رجب طیب اردوغ

وحدت امت اسلامی و موانع تحقق آن

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

آخرین تحلیل ها و مقالات

کانال تلگرام اساس نیوز