b_300_300_16777215_10_images_1288538753pressfreedom1.jpg

اساس نیوز: دین مبین اسلام، آزادی عقیده و بیان را به رسمیت می شناسد و برای آن حرمت نیز قائل است. این در حالی است که در جوامع دیگر مخصوصا در بین گروه های تکفیری مجالی برای بیان عقیده وآزاد اندیشی وجود ندارد و هر گونه آزاداندیشی در نزد آنان محکوم به سکوت و سرکوب است. حتی در بسیاری از موارد تکفیری ها تمامی مسلمانان غیر از خود را کافر می دانند وارزشی برای آزادی بیان وعقیده آن ها قائل نیستند.

 

قرآن کریم در این باره می فرماید:

«لا اکراه فی الدین» {1} هیچ اجباری در پذیرش دین نیست.

«افانت تکره الناس حتی یکونوا مومنین» {2} آیا تو مردم را مجبور می کنی که به زور ایمان بیاورند؟

«فمن شاء فلیومن ومن شاء فلیکفر» {3} راه حق از باطل مشخص شده هر کس بخواهد به اسلام بگرود وهر کس که بخواهد آن را انکار کند.

 

ماده دوم و سوم اعلامیه جهانی حقوق بشر به حق آزادی افراد اشاره دارد. در اسلام نیز آزادی عقیده و وجدان به رسمیت شناخته شده است و کسی را نمی توان به جرم داشتن عقیده اش مورد تعرض قرار داد. در مورد آزادی بیان نیز اسلام برای غیر مسلمانان وگروه های مخالف، حق آزادی قائل است.

 

با وجود این، اسلام برای آزادی بیان مرزهایی قائل شده است چرا که آزادی بیان نباید به اقدامی ختم شود که ارزش های اکثریت جامعه یا وحدت امت را مخدوش نماید و یا به اقدامی عملی علیه حکومت اسلامی منتهی گردد. یکی از این مرزها می تواند عدم توهین به مذاهب و ادیان (چه اسلام و چه سایر ادیان) باشد. آزادی بیان برای هر یک از شهروندان صرف نظر از عقیده ومذهب آنان وجود دارد تا حدی که به آزادی دیگران لطمه ای نزند.

 

«یوسف سلیمان زاده» در مورد حدود آزادی از دیدگاه اسلام می نویسد:

«البته بحث آزادی افکار واندیشه را نبایستی با تهمت وافترا بستن به افراد، حمله به مقدسات جامعه و ترور شخصیت دیگران وتمسخر اعتقادات دینی ومذهبی سایرین اشتباه گرفت و خلط نمود. چون انجام دادن این اعمال و گفتارها نه تنها آزادی نیست، بلکه در سایه آزادی، اخلاقیات را نادیده گرفتن ونوعی سوء استفاده و بهره گیری از آزادی در راستای ارضای هوس های شخصی است، که تبعیت از این روال یا منجر به حذف بسیاری از افکار واندیشه های بدون پشتوانه مادی و در راس قرار گرفتن یک فکر (استبدادی نظر) می شود، یا باعث هرج ومرج واغتشاشات ونزاع های اجتماعی خواهد شد ویا به دلیل جریحه دار نمودن احساسات توده عامه و سلب قوه عاقله از آنها در سایه غلیان عاطفه، سبب راه اندازی جنگ های کنترل نشده ای می شود، که ممکن است حق حیات را از بسیاری سلب نماید» {4}

 

اسلام بر برابری تاکید دارد. به طور کلی حق برابری به دوبخش تقسیم می شود؛ در بخش اول، حق برابری به تساوی در مقابل قوانین، محاکم وامکانات برمی گردد که مفاد شش و ده اعلامیه جهانی حقوق بشر به آن اشاره دارد. این نوع برابری در اسلام نیز وجود دارد، چرا که همه افراد جامعه اعم از مسلمان وغیر مسلمان، در برابر قانون مساوی هستند. در این خصوص روایات تاریخی بسیاری از مسلمانان توام با برابری ویکسانی در مقابل قانون بوده است.

 

عدالت زیر بنای رشد جامعه است و در جهان اسلام بر امکان دست یابی به عدالت توسط مردم، تاکیده کرده است. خداوند فرموده است: «واذا حکمتم بین الناس ان تحکموا بالعدل» {5} وچون میان مردم به داوری نشستید، در میان آنها به عدالت حکم کنید».

 

حفظ حرمت وحیثیت افراد از مواردی است که میان اسلام واعلامیه جهانی حقوق بشر مشترک است و در این میان، تفاوت و تبعیضی میان مسلمانان وغیر مسلمانان وجود ندارد. حرمت انسان ها براساس حقوق ذاتی آن ها محترم است واین مسئله ربطی به عقیده، نژاد و دین ندارد. امری که با تفکر تکفیری در ستیز است وتکفیری ها آن را نمی پذیرند.

 

تفکر تکفیری بدون هیچ واهمه ای به حریم خصوصی افراد حمله می کند و آن را مورد تجاوز قرار می دهد، این درحالی است که اسلام رعایت حریم خصوصی را واجب دانسته و آن را خط قرمز قلمداد می کند. لذا تفکر تکفیری با این حق از حقوق اسلامی زوایه زیادی دارد.

 

خداوند در قرآن کریم می فرماید: «لاتدخلوا بیوتا غیربیوتکم حتی تستانسوا» {6} بدون اجازه به حریم خانه ای جز خانه خود وارد نشوید.

 

حفظ حریم خصوصی افراد مثل حریم منزل، مسائل خصوصی و... در اسلام برای همه افراد جاری است و در این خصوص، میان اسلام واعلامیه جهانی حقوق بشر اتفاق نظر وجود دارد. حریم ها مکان امنی برای افراد هستند و حکومت جز با مجوز قانون و برای جلوگیری از پایمال شدن حقوق دیگران، حق شکستن این حریم را ندارد {7}

 

برگرفته از مجموعه مقالات جریان های افراطی و تکفیری.

بازنویسی: عباآخوند محمدنژاد

 

منابع:

1-بقره، آیه 256.

2-یونس، آیه 99.

3-کهف، آیه 29.

4-یوسف سلیمان زاده، ازادی در اسلام، ص205.

5-انبیا، آیه 58.

6-نور، ایه 27.

7- مجموعه مقالات جریان های افراطی وتکفیری، آبتین امیری، ج3، ص383.

مطالب مرتبط:

واکنش جهانی به سوزاندن شیرخوار فلسطینی

ج

عالم اهل سنت افغان: داعش با حمایت آمریکا و ناتو قد

استعفای 300 پزشک مراکشی در اعتراض به شرایط کاری

مولانا گرگیج با اشاره به روز جهانی زن: دین اسلام

روسیه علاقه مند است با طالبان در افغانستان مذاکره

تونس بزرگترین صادرکنندۀ تروریست است

آژیر خطر انتحاری ها در ایران!

تعداد هتل‌های اقامتی حجاج ایرانی برای حج تمتع 97 م

پیشنهاد قطر برای تشکیل یک ائتلاف منطقه ای

نوشتن دیدگاه


آخرین تحلیل ها و مقالات

نظرات کاربران

کانال تلگرام اساس نیوز

تبلیغات