b_300_300_16777215_10_images_5585452152655.jpg

اساس نیوز: خداوند متعال، معیار اسلام و کفر را در قرآن به صورت شفاف بیان کرده است. از دیدگاه قرآن، کسی که شعائر اسلام را اظهار نماید و بگوید من مسلمانم، او مسلمان است و کسی اجازه تعرض به او را ندارد.

 

تکفیر از ریشه کفر به معنی اعتقاد نداشتن یا انکار خدا و پیامبری حضرت محمد (ص) و انکار ضروریات دین است ومعنی آن نیز نسبت دادن کفر به کسی می باشد. قرآن کریم واحادیث نبوی بر این مطلب شهادت می دهند که کسی که شهادتین را گفته باشد مسلمان است و کسی حق کافر دانستن آن او را ندارد، مگر اینکه حجت بر او تمام شده باشد؛ که این امر نیز تنها از عهده عالمان و مفتیان دین بر می آید.

 

اسلام به شدت درباره تکفیر مسلمانان هشدار داده است و علما نیز گفته اند: نباید کسی را تکفیر کرد مگر با دلایل قطعی آشکارتر از خورشیدی که در روز می تابد. چرا که تکفیر سبب تفرقه، گمراهی، اهمال و تحریف مقاصد شریعت و مانع نشر اسلام می شود. بنابراین لازم است که خطر تکفیر برای همه امت اسلام را گوشزد کرد و به امت اعلام کرد که تکفیر نتیجه توطئه دشمنان است. همچنین برای جلوگیری از رواج تکفیر به بررسی مجدد عقاید و فقه همت گماشت واعتدال را بر پایه مشترکات مسلمانان در جامعه ترویج کرد.

 

قرآن کریم، اظهاراسلام را نشانه مسلمان بودن می داند و می فرماید: «یا ایهاالذین آمنوا اذا ضربتم فی سبیل الله فتبینوا ولاتلقوا لمن القی الیکم السلام لست مومنا» (1). «ای کسانی که ایمان آورده اید هنگامی که در راه خدا گام برمی دارید و برای جهاد می روید تحقیق کنید و به خاطر این که سرمایه ای ناپایدار وغنایمی به دست آورید، به کسی که اظهار اسلام می کند نگویید که مسلمان نیستی».

 

در شان نزول این آیه آمده است: پس از بازگشت رسول خدا از غزوه خیبر «اسامه بن زید» را به همراه جمعی به سوی تعدادی از روستاهای یهودی نشین اطراف فدک فرستاد تا آنان را به اسلام دعوت کند. مردی یهودی به نام «مرداس بن نهیک» که از حضور اسامه آگاهی یافت نزدیکان و اموال خود را در کنار کوه جمع نمود ونزد اسامه آمد در حالی که می گفت: «اشهد ان لا اله الا الله و ان محمد رسول الله» اما اسامه او را کشت. وی پس از بازگشت، نزد رسول خدا رفت و جریان را برای آن حضرت بازگو کرد. رسول خدا به او گفت: مردی را کشتی که به «لا اله الا الله و ان محمد رسول الله» شهادت داد؟ اسامه گفت: ای رسول خدا، او برای نجات از کشته شدن شهادت داد. رسول خدا فرمود: «آیا دل او را شکافتی تا آگاهی یابی؟».

 

همچنین به نقل از حضرت عباس شان نزول این آیه این گونه است: گروهی از صحابه پیامبر از راهی می گذشتند که مرد یهودی از بنی سلیم به صحابه –رضوان الله اجمعین- سلام کرد، آنان با خود گفتند سلام او برای نجات وپناه بردن بوده است از این رو وی را به قتل رساندند و غنائمش را گرفتند. پس از آن که نزد پیامبر آمدند این آیه نازل شد.

 

خداوند متعال پیش از این آیه، درباره حفظ جان افراد مومن می فرماید: «وما کان لمومن ان یقتل مومنا الا خطا» (2) و «ومن یقتل مومنا متعمدا فجزاوه جهنم خالدا فیها» (3).  از این آیات، محفوظ و مصون بودن خون انسان مومن ومسلمان نتیجه گیری می شود.

 

کسی که به جای خدا غیر او را برگزیند و برای او شریک قرار دهد، موجبات کفر محسوب می شود. برای نمونه، آیات زیر را شاهد می آوریم: «لقد کفرالذین قالوا ان الله هوالمسیح ابن مریم - لقد کفرالذین قالوا ان الله ثالث ثلاثه» (4).

 

انکار قرآن مجید موجب کفر است. «یقول الذین کفرواان هذا الا اساطیرالاولین» (5) و «لقال الذین کفروا ان هذا الا سحرومبین» (6).

 

انکار خدا و رسول نیز یکی دیگر از موجبات کفر است. «ذلک بانهم کفروا بالله ورسوله اولئک الذین کفروا بایات ربهم ولقائه الی...» (7). بنابراین، کسانی که چیزهایی که خداوند تبارک و تعالی آن ها را حلال دانسته حرام بدانند و چیزهای حرام را حلال بدانند، کافرند.

 

(برگرفته از مجموعه مقالات جریان های افراطی وتکفیری، مولا بخش مبارکی،ج3، ص30و31و32)

 

پی نوشت ها:

1-سوره نساء، آیه 94.

2-نساء، آیه92.

3-نساء، آیه 93.

4-مائده، آیه 72.

5- انعام، آیه 25.

6-انعام، آیه 7.

7-کهف، آیه 105.

مطالب مرتبط:

هند فعالیت رهبر سلفی این کشور را ممنوع کرد

ا

پروتکل استقرار نیروی هوایی روسیه در سوریه تصویب ش

افشاگریهای علی عبدالله صالح علیه عربستان

 

مسلمانان آراکان را دریابید

اعتراضات گسترده نسبت به نحوه دستگیری خانم «صباحت ت

ا

دستگیری کودک انتحاری در کرکوک+فیلم

مذاکره‌ای بر سر اجرای مرحله انتقالی نخواهیم داشت

مولوی مطهری فر: مومنین در هرمذهبی که هستند، باید خ

کوچ داعش از موصل به سوریه

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

آخرین تحلیل ها و مقالات

کانال تلگرام اساس نیوز