b_0_0_0_10_images_656566603203.jpg

 اساس نیوز: شیخ عبدالباعث قتالی در بیاناتی تاکید کرد اگر پایه رفتارها با همه شهروندان بر اساس اصل ملیت واحد قرار گیرد بسیاری از تبعیض ها و بی عدالتی ها رفع خواهد شد.

اساس نیوز مشروح دیدگاه های این عالم شاخص اهل سنت را در مقوله ملیت تقدیم کاربران خود می نماید.

ملیت اساس هویت مردم یک سرزمین را تشکیل می‌دهد. هرهویتی باید بر اساس پایه ‌ای شکل گیرد. یکی ازمهم ‌ترین این پایه‌ها در هر سرزمین ملیت می باشد و  طبیعی است که ما در ملیت فصل مشترکی داشته و یکدیگر را دارای هویت ایرانی بدانیم. درکناراین مسئله، دیگرهویت‌ها  نیز مطرح هستند و ممکن است دیگران نیزهمین نگاه را نسبت به ما داشته باشند. دنیا باید ما را دارای هویت ایرانی بداند و براساس ایرانی  بودن درباره ما قضاوت کند.

 هنگامی ‌که مسئله ملیت هویت تثبیت شد، درکنار آن مسئله اعتقاد و ایمان نیز پیش می‌آید و رابطه انسان با خدا تعریف می‌ شود. درکنار ایرانی بودن دراین سرزمین، مسئله مسلمان بودن، یهودی بودن، مسیحی بودن، شیعه بودن و سنی بودن پیش می‌آید که هریک براساس تعالیم  خود رابطه خاص و مستقل فرد را با خدا تنظیم می ‌کنند.

 اگر ما اساس هویت خود را ملیت بدانیم وحدت ملی ما تثبیت می‌شود وهمه ایرانیان درهر دین و مذهب دراین وحدت و ازحقوق پایه و مساوی برخوردارخواهند بود و دراین صورت مشخص می ‌شود این سرزمین متعلق به همه آن‌هاست.

براساس ملیت است که برابری ایجاد می‌شود، زیرا ملیت دریک سرزمین فصلی مشترک برای مردم آن سرزمین است، اما اگرملیت را به ‌عنوان پایه نپذیریم و آن را انکار کنیم حقوق بسیاری ازمردم این سرزمین درسایه مرزبندی‌های اعتقادی دچار مشکل می‌ شود و تفسیرهای مختلف اعتقادی مانع از حقوق برابر افراد یک جامعه می‌ گردد.

 به نظر می رسد مسلمانان همه ادوار تاریخ حتی مسلمانان صدر اسلام با مسئله اولویت ‌بخشی به ملیت یا دین مواجه بوده‌اند، ولی درنهایت آنها نیز ملیت را به‌عنوان یکی از پایه‌ها و اساس هویت خود برگزیده‌اند. در زمان تأسیس و دوران اولیه اسلام با وجود حماسه دینی و ایمانی مسئله هویت ملی مطرح بوده است.

مسلمانان درصدر اسلام هویتی عربی‌- ‌ایمانی داشتند. دلیل این ادعا احترام پیامبر اسلام و خلفای راشدین به بسیاری ازعرف‌های عربی زمان جاهلیت بود که تقابل اعتقادی با اسلام نداشت. این عرف‌های عربی از آن زمان تاکنون در دین محترم شمرده می‌ شود. مسلمانان درصدراسلام هویت را با محوریت ملیت پذیرفتند و دراولین حکومت و سلسله بعد از خلفای راشدین، یعنی بنی‌امیه، ملیت رسماً به ‌عنوان اساس هویت مطرح شد، لذا آن‌ها برخی تازه ‌مسلمانان (مسلمانان غیرعرب) را موالی می ‌خوانند.

چنین مرزبندی‌هایی علیه تازه ‌مسلمانان انتقادات فراوانی به همراه داشت و بعضاً با خشونت همراه بود، ولی به هر حال درآن زمان از دیدگاه بنی‌امیه، این گرایش عمده آن‌ها به عروبت و ملوکیت یک ضرورت بود. از قبل از اسلام بنی‌امیه  سابقه مدیریت و حکمرانی داشتند و برای حکمرانی افرادی ورزیده داشتند. آن‌ها به‌ خوبی می‌دانستند اداره یک امپراتوری بزرگ اسلامی بدون ایجاد یک هویت ملی امکان‌پذیر نیست؛ لذا آن‌ها عربیت را به‌عنوان پایه هویت جامعه قرار دادند و بر اساس همین هویت ‌سازی موفق شدند هویت بسیاری از سرزمین‌ها را که قبلاً تمدن‌های بزرگی داشتند مثل مصر و شام (که وارث بخش‌هایی از روم شرقی بود) به عربی تغییر دهند. این رسمیت بخشیدن به هویت ‌بخشی به هویت اسلامی‌-‌ عربی حاکم درخلفای راشدین پایان داد.

 

 

 

مطالب مرتبط:

ترور و خشونت در آموزه های اسلامی

 

اعتراض کارگران مسلمان به تبعیض دینی «آمازون»

ا

عمر سردار : دامنه خطرات اسلام هراسی در اروپا در حا

توطئه‌چینی علیه ایران

ارتش مصر آماده حمله هوایی به مواضع حماس در غزه

انتخاب هیات رئیسه جدید فراکسیون اهل سنت مجلس

ماموستا قادری:دنیای اسلام گرفتار تکفیرگران و پیروا

وحدت شیعه و سنی، خاری در چشم دشمنان است

درخواست بنگلادش برای بازگشت مسلمانان میانمار به کش

ا

نوشتن دیدگاه


آخرین تحلیل ها و مقالات

نظرات کاربران

کانال تلگرام اساس نیوز