b_0_0_0_10_images_65656465441.jpg

اساس نیوز : در ادامه رویه حسنه بازنشر مصاحبه علمای شاخص اهل سنت با سایت اساس نیوز که مورد استقبال خوب کاربران سایت قرار گرفته است،این هفته با سراغ یکی از علمای شاخص اهل سنت جنوب کشور رفتیم.باز نشر مصاحبه این هفته ماموستا عبید جعفری از علمای پر تلاش سنندج اختصاص دارد.

ماموستا جعفری: نبی مکرم اسلام صلی الله علیه و آله و سلم در جایی با بیان زیبای خود، قدر، منزلت و حرمت خون انسان مومن را حتی بالاتر از حرمت خانه خدا توصیف می کند. به این معنی که اگر کسی مبادرت به تخریب خانه کعبه حتی به دفعات متعدد کند، گناه آن همه، به یک بار کشتن انسان مسلمانی نمی رسد؛ چرا که انسان اشرف مخلوقات است. قرآن کریم می فرماید: «کسی که کشتن مومنی را جایز دانسته و وی عمدا به قتل برساند این فرد کافر به حساب آمده و در جهنم ابدی خواهد ماند».

اساس نیوز: ماموستا عبید جعفری متولد سال 1353 روستای «کلکان» استان کردستان، تحصیلات حوزوی خویش را از سال 1374 و با ورود به حجره های سنتی منطقه مریوان – که تحت پوشش حمایت های مردمی است - آغاز کرد. وی، پس از دو سال اقامت درآن منطقه، به سنندج بازگشته و در حجره سنتی روستای «چرنو» به ادامه تحصیل پرداخت. ماموستا جعفری سپس به حوزه علمیه مسجد والی شهر سنندج عزیمت کرده و تا پایان، از دانش اساتید آنجا کسب فیض کرد.

این عالم اهل سنت کرد از زمان فارغ التحصیلی تاکنون در مساجد نادری و خاتم النبی سنندج، مسجد جامع روستای «ننله» و مسجد روستای «تبریز خاتون» دیواندره به عنوان امام جماعت و سخنران فعالیت داشته است. وی، در حال حاضر امامت جماعت مسجد «داروغه» سنندج را برعهده دارد. با ماموستا جعفری، در محل اقامت ایشان واقع در جنب مسجد داروغه گفتگویی را ترتیب دادیم که ماحصل آن از نظر مخاطبان اساس نیوز می گذرد.

اساس نیوز: لطفا در ابتدای این گفتگو درباره پیشینه مسجد داروغه توضیحاتی را بیان بفرمایید.

ماموستا جعفری: این مسجد جزو مساجد قدیمی شهر سنندج شناخته می شود. اینجا محلی است که در قدیم از آن جهت رسیدگی به شکایات مردمی و صدور حکم استفاده می شده است و به نوعی در اینجا، کار دادگاه های امروزی را انجام می دادند. الان در مجموعه این مسجد علاوه بر نمازهای یومیه، کلاس های مکاتب و جلسات سخنرانی نیز برقرار کرده ایم و به علاوه، چند طلبه غیر رسمی هم از میان کسبه محل در این مسجد درس دینی می خوانند. بنده همچنین هفته ای چهار روز در مدرسه دینی والی که تحت پوشش مرکز اسلامی قرار دارد، تدریس می کنم.

اساس نیوز: از گذشته تا به امروز بسیاری از طلاب اهل سنت کردستان تحصیلات شان را در حجره های دینی می گذرانند؛ به نظر شما چه تفاوتی میان حجره های سنتی و حوزه های دینی رسمی وجود دارد؟

ماموستا جعفری: همانطور که اشاره کردید در دوره کنونی هم، حجره های سنتی فعالیت خودشان را دارند و سنتی بودنشان از بار و غنای علمی آنها کم نمی کند؛ لیکن به تدریج، مدارس دینی رسمی نیز فعال شده اند. در مقایسه این دو، حجره های سنتی از نظر سابقه دارای قدمت طولانی تری هستند در حالیکه مدارس دینی رسمی، از حدود دو دهه گذشته فعالیت خود را آغاز کرده اند.

البته در هر دوی این مراکز، همان مدرسین و فارغ التحصیلان حجره های سنتی تدریس می کنند. بنابراین به لحاظ بار علمی تفاوتی با هم ندارند. الان، 90 درصد حوزه های ما کمافی السابق به شکل سنتی اداره می شود.

اساس نیوز: جنابعالی دلیل ماندگاری و علاقمندی طلبه ها به تحصیل درحجره های سنتی را درچه می دانید؟

ماموستا جعفری: در قدیم با آنکه امکانات تحصیل حوزوی کم بود و حجره سنتی مشکلات خاص خودش را داشت، اما با اینحال ماموستاهای آن زمان با وجود فقر اقتصادی، در نهایت قناعت و بردباری زندگی می کردند و دغدغه های اصلی شان انتقال علم بیشتر به طلاب بود. به همان نحو، طلاب نیز اولویت اولشان را در یادگیری علوم دینی قرار می دادند و کیفیت نامناسب جا و مکان و نبود امکانات سرمایشی و گرمایشی باعث دلسردی آنان نمی شد.

آنها درساعات تغذیه اکثرا نان خالی خورده و روزگار می گذراندند. مضافا اینکه از لحاظ برخورداری از منابع و داشتن کتب دینی هم به شدت در مضیقه بودند و از روی دست نوشته های همدیگر یادداشت برداری کرده و درس می خواندند. بنده معتقدم پیشرفت طلاب آن زمان که دغدغه فکری زیادی نداشتند، نسبت به طلبه های امروزی بیشتر بوده است.

اساس نیوز: چه عواملی باعث شده است تا امروز، دنیای اسلام آرامش گذشته را نداشته باشد؟

ماموستا جعفری: دراین خصوص نبی مکرم اسلام صلی الله علیه و آله و سلم می فرماید: «زمانی بر امتم می آید که اکثر مردم دین واقعی نداشته باشند و اعتقادات شان مانند ذغال گداخته آرامش را از آنها خواهد گرفت». تجربه ثابت کرده است که پیشرفت امکانات باعث آرامش و آسایش انسان نمی شود و گرنه انسان های عصر حاضر که برخوردار از این همه امکانات و تکنولوژی هستند، باید بیشترین آرامش را می داشتند.

آنچه باعث شده است تا مردم سرزمین های اسلامی امنیت و آرامش خودشان را از دست بدهند، دامن زدن بر اختلافات است و حال آن که قرآن کریم، مردم را به داشتن اتحاد توصیه می کند. اختلاف نظر امت در شرایط طبیعی موجب رحمت امت است اما کسانی هستند که با نظرات افراطی خود بر این اختلافات رنگ و بوی دیگری بخشیده و به هر دیدگاهی با نظر خصمانه می نگرند. به اعتقاد بنده، اختلافی که معنای مخالف بودن را بدهد گناه شمرده می شود. حدیث دیگری از رسول گرامی اسلام صلی الله علیه و آله و سلم است که می فرماید: «اگر به کسی صفت بدی دادیم و طرف مقابل صفت داده شده را نداشته باشد، آن صفت به خود ما بازمی گردد».

اساس نیوز: آیا به نظر شما گروه های افراطی داعشی و تکفیری که با هجوم به کشورهای اسلامی، خون افراد بیگناه را به زمین ریخته و دست به چپاول اموال و ویرانگری می زنند می توانند جزو امت اسلامی باشند؟

ماموستا جعفری: نبی مکرم اسلام صلی الله علیه و آله و سلم در جایی با بیان زیبای خود، قدر، منزلت و حرمت خون انسان مومن را حتی بالاتر از حرمت خانه خدا توصیف می کند. به این معنی که اگر کسی مبادرت به تخریب خانه کعبه حتی به دفعات متعدد کند، گناه آن همه، به یک بار کشتن انسان مسلمانی نمی رسد؛ چرا که انسان اشرف مخلوقات است. قرآن کریم می فرماید: «کسی که کشتن مومنی را جایز دانسته و وی عمدا به قتل برساند این فرد کافر به حساب آمده و در جهنم ابدی خواهد ماند».

این قبیل اعمال وحشیانه از نقشه شوم دشمنان اسلام سرچشمه می گیرد که با همکاری منافقین انجام می شود. ضعف ما مسلمانان این است که تحت امت واحده قرار نداریم. لذا اگر این همه پراکندگی و دوری از هم وجود نداشت و امت اسلامی به مشکلات و مصائب کنونی گرفتار نمی شد. پس وظیفه همه مسلمانان است که نسبت به امور سایر مسلمین نگران باشند و با مردم گرفتارِ جنگ و مسلمانان آواره شده همدردی نشان دهند.

اساس نیوز: راه های رسیدن امت اسلامی به وحدت و اتحاد چیست؟

ماموستا جعفری: برخی صاحب نظران معتقدند راه های رسیدن به وحدت با در نظر گرفتن شرایط امروز مسلمانان بسیار سخت است. البته این مساله غیر ممکن نیست. بخش مهمی از تحولات خاورمیانهی در حالِ جنگ، به تصمیمات سیاستمداران این کشورها بازمی گردد. تعدادی از ممالک اسلامی به دلیل وابستگی به کشورهای بیگانه چشم خود را به روی تحولات منطقه بسته نگاه داشته و یا با اتفاقات مدارا می کنند.

در اصل قضیه، همه اختلافات موجود برای این است که بیگانگان می خواهند منابع مورد نیاز خود را بدون پرداخت بهای محصولات به یغما ببرند و از این رو دست به اختلاف افکنی می زنند. آنان از سوی دیگر، از گسترش دین اسلام وحشت دارند؛ چون مملکتی که اکثریت آن را مسلمانان تشکیل بدهند، طبیعتا دارای حکومت اسلامی می شود و در این صورت، دشمنان قسم خورده این دین الهی نمی توانند به دشمنی های خود ادامه دهند.

اساس نیوز: برای اینکه جوانان اهل سنت، ناآگاهانه در دام مبلغین افراطی گری گرفتار نشوند، چه توصیه هایی مدِّنظر است؟

ماموستا جعفری: به نظرم در این شرایط بحرانی که دنیای اسلام با آن دست به گریبان است، جوانان اهل سنت باید بیش از هر موقعی مواظب دام های پهن شده باشند تا مبادا فریب بخورند. مبلغین به ظاهر اسلامی، امروزه در همه جا هستند و چه از طریق فضای مجازی و یا شبکه های ماهواره ای می کوشند تا جوانان اهل سنت را گمراه کنند. خطرات فضای مجازی به دلیل جذابیتی که این فضا در خود دارد بیشتر است و هزینه چندانی نیز برای استفاده کنندگان در بر ندارد.

با وجود این، شبکه های ماهواره ای به دلیل هوشیاری خانواده ها در مقایسه با گذشته کارایی لازم را ندارد. البته این گفته به معنی غافل شدن از این شبکه ها نیست. درکل، فضای مجازی از دید عمومی پنهان است و به مراتب خطرات مخرب تری به دنبال دارد. بنابراین، بهترین شیوه برای جوانان این است که اگر می خواهند به جواب سوالات خویش برسند، بهتر است به علمای محله و شهر خود مراجعه کنند، زیرا هیچ کس برای جوان اهل سنت ما، دلسوزتر از عالمی که وی را می شناسد، نخواهد بود.

 

مطالب مرتبط:

هزاران سایت تبلیغاتی داعش در روسیه مسدود شد

 

کمک های بنیاد امور دینی ترکیه به مسلمانان فیلیپین

خلافت به شیوه‌ی نبوت و خلافت به شیوه‌ی داعش

رویارویی جدید شناورهای ایرانی با ناوگان آمریکایی

ابعاد ایمان و عقیده در نگاه اهل سنت و جماعت

قرآن کتاب هدایت و سعادت

داعش و القاعده در شهر عدن به جان هم افتادند

80 درصد آزادگان کردستانی اهل سنت هستند

داعش مسئولیت حمله به کلیسای گروزنی را برعهده گرفت

نوشتن دیدگاه


آخرین تحلیل ها و مقالات

نظرات کاربران

کانال تلگرام اساس نیوز