b_0_0_0_10_images_666696.jpg

اساس نیوز :در دو سال گذشته  و با شروع فصل جدید از فعالیت های سایت اساس نیوز مصاحبه های ارزشمندی از علمای اهل سنت در مناطق مختلف کشور در این سایت منتشر شده است .

بر اساس ارزش و اهمیت این مصاحبه ها و با هدف بهره مندی بیشتر جوانان ما، از نصایح مفید علما تصمیم گرفتیم از این به بعد در هر هفته یک مصاحبه منتشر شده در سایت را که قبلا در همان ماه انجام شده است را باز نشر نماییم.این هفته مصاحبه خبرنگار اساس نیوز با ماموستا یاسر کریمی از مدرسان پر تلاش اهل سنت در شهر سنندج را که در آبان ماه  سال گذشته  منتشر شد ،تقدیم حضورتان می کنیم.

ماموستا یاسر کریمی: نمونه بارز اتحاد در میان مذاهب اربعه اهل سنت استاد مرحوم یارجان نظری بودند که مذهب حنفی داشتند، اما جزو مریدان حضرت شیخ عثمان نقشبندی رحمت الله علیه از مذهب شافعی بودند. در این راستا 80 الی 90 درصد علمای ترکمن صحرا پیرو تصوفی هستند که ریشه آن به مذهب شافعی بر می گردد؛ ولی هرگز اختلافی وجود نداشته است که منجر به ایجاد تفرقه شده باشد ... شما در بین آیات قرآن کریم هیچ وقت آیه ای پیدا نخواهید کرد که به مسلمان بگوید اختلاف نداشته باش؛ زیرا داشتن اختلاف نظر علما با همدیگر یک امرکاملا طبیعی است و این مقوله با بحث تفرقه تفاوت دارد ...

اساس نیوز: ماموستا یاسر کریمی متولد شهرستان جوانرود استان کرمانشاه بیش از نیم دهه از دوران تحصیلات دینی خود، شامل مختصر و عقاید را نزد ماموستا لقمان حکیمی (از ماموستاهای صاحب نام کردستان و کرمانشاه) گذرانده است.

وی در سال 1391 با عزیمت به مدرسه علوم دینی سنتی روستای نجار در شهرستان پاوه، مدت کوتاهی را در آنجا اقامت کرده و دو سال تحصیلی را نیز در دارالعلوم عرفانی محمد رسول الله روستای «قایی برد» بانه زیر نظر اساتید آنجا، از جمله ماموستا عبدالله حیدری گذراند.

در جریان سفراخیرمان به منطقه کردستان با ماموستا یاسر کریمی گفتگویی را در محل مسجد جامع «حاج علی شهرک ننله سنندج» ترتیب دادیم که در ادامه، ماحصل آن تقدیم مخاطبان اساس نیوز می شود:

اساس نیوز: در ابتدا، جهت آگاهی خوانندگان سایت اساس نیوز، مختصری درباره فعالیت های دینی تان توضیح بفرمایید.

ماموستا کریمی: بنده همزمان با سال های آخر تحصیلم در دارالعلوم عرفانی محمد رسول الله قایی برد بانه، به واسطه اینکه بیشتر دروس فقهی را گذرانده بودم، در همانجا تدریس هم می کردم و درکنار آن، امامت جماعت مسجد جامع روستا را هم برعهده داشتم. بعد از آن به شهرک ننله سنندج  برگشته و مزید بر آنکه برادر اینجانب «ماموستا ابراهیم کریمی» امامت مسجد جامع حاج علی را عهده دار است، با هماهنگی قبلی، طبقه فوقانی مسجد جامع را به محل تدریس  تبدیل کرده و هم اکنون به عنوان مدرس در خدمت طلاب هستم. البته این مکان به طور موقت در نظر گرفته شده است. هرچند این اقامت موقتی، تاکنون دو سال به طول انجامیده است.

اساس نیوز: علمای اهل سنت کرد احترام بسیار زیادی نسبت به اساتید خود و از جمله ماموستا عبدالله حیدری قائل هستند. درباره علل این رفتار خاص نیز مختصر توضیحی بفرمایید.

ماموستا کریمی: ماموستا حیدری ازعلمای برجسته کردستان هستند که  کسب علم در محضر ایشان برای شخص بنده منشاء خیر و برکت فراوان بود. ایشان گنج نایابی هستند که تا قبل از تاسیس دارالعلوم قایی برد کسی ایشان را نمی شناخت و درحقیقت از زمانی که این عالم بزرگ به عنوان مدرس به فعالیت حوزوی متمایل شدند، قدر و منزلتشان نمایان شد. ماموستا حیدری در فروع شافعی و اصول اعتقادی و تصوف نقشبندی منشاء خدمات بسیار زیادی بوده است.

اساس نیوز: مسجد جامع حاج علی شهرک ننله چه زمانی به بهره برداری رسیده است؟

ماموستا کریمی: اینجا سابقا یک مسجد قدیمی بود و پیش از استقرار ما در بخش حوزه علمیه، مکانی برای حجره نداشت اما با لطف و کمک های مردم دینمدار شهرک ننله، مسجد جامع  توسعه لازم را یافته  و بنده به عنوان مدرس حوزه، فعالیت هایم را شروع کردم. درحال حاضر نیز تعداد طلبه های ما به بیش 20 نفر رسیده است.

اساس نیوز: آیا با علمای اهل سنت ترکمن صحرا که در زمینه تصوف فعالیت می کنند آشنایی دارید؟

ماموستا کریمی: بله! بنده یکسال پیش از وفات  یارجان آخوند نظری مدیر حوزه علمیه قره بلاغ در ترکمن صحرا به خدمت ایشان رسیده بودم. ضمنا از آنجا که ایشان جزو مریدان حضرت شیخ عثمان نقشبندی رحمت الله علیه بودند، رفت و آمد زیادی به مناطق کردستان داشتند.

 در اینجا از قدیم الایام رسم بر این است که طلاب، حجره ای را مدنظر قرار داده و شروع به تحصیل می کنند؛ اما به جهت ضرورت، به حوزه های علمیه  اهل سنت  سایر استان ها نیز عزیمت می کنند و این روند باعث می شود تا ضمن کسب دانش بیشتر، به واسطه رفتن به مناطق مختلف و آشنایی با مدرسین بیشتر، بر تجربیات آنان نیز افزوده شود. امام شافعی رحمت الله علیه نیز بر امر سفر درحین تحصیل به دفعات تاکید کرده است.

اساس نیوز: تحصیل علمای اهل سنت در دانشگاه به چه میزان می تواند بر کارایی آنها بیفزاید؟

ماموستا کریمی: طبیعتا علم آموزی در سطح حوزوی و دانشگاهی برای علمای ما مفید خواهد بود. البته بنده تاکید دارم که اولویت برای علما باید تحصیل در حوزه باشد. بررسی ها در منطقه کردستان نشان می دهند که در میان اهل سنت محصلین دانشگاه ها بسیار بیشتر از محصلین حوزه های علمیه هستند و خانواده ها معمولا تمایل شان براین است که فرزندانشان در دانشگاه ها درس بخوانند.

بنده در زمان تدریس در حوزه علمیه دارالعلوم بانه شاگردی داشتم که خودش استاد دانشگاه دولتی بود و به دانشجویان درس می داد اما به حوزه نیز رفت و آمد داشت و مانند دیگر طلبه ها علم دینی یاد می گرفت. لذا مطمئن باشید که این شخص در جامعه بسیار موفق تر خواهد بود، چرا که هم از دانش روز  بهره مند است و هم علم دینی فرامی گیرد؛ در نتیجه، فرزندان نیک و شاگردان خوبی را تحویل جامعه خواهد داد.

بنده معتقدم که بین این دو مساله باید توازن ایجاد شود چرا که جامعه اندیشمند امروز ما باید درهر دو زمینه غنی شود. بررسی به عمل آمده  در ترکمن صحرا آمار  بهتری را نشان می دهد. مدارس دینی آن منطقه به نسبت مدارس دینی کردستان، طلبه های بیشتری دارند و از توازن بیشتری برخوردارهستند.

اساس نیوز: در مباحث میان علما بعضا به جای رویه وحدت و مودت، بیشتر، رگه های افتراق و جدایی به چشم می خورد و احساس می شود که بعضی ازعلمای ما خواسته یا ناخواسته، در حال سوق دادن جامعه به این سمت هستند، نظر جنابعالی در این باره چیست؟

ماموستا کریمی: بنده به شخصه اعتقادی به وجود اختلاف درمیان مذاهب اربعه اهل سنت ندارم و به نظرم، هیچ گونه اختلافی چه درگذشته و چه درحال وجود نداشته است. لیکن برخی از علمای جویای نام، این اختلافات را به میان آورده و مطرح کرده اند. چطور می شود که دنیای اسلام در طول بیش از هزار سال دارای اختلاف نبود و اختلافات حالا خودشان را به یکباره نشان داده است؟!

نمونه بارز اتحاد در میان مذاهب اربعه اهل سنت استاد مرحوم یارجان نظری بودند که مذهب حنفی داشتند اما جزو مریدان حضرت شیخ عثمان نقشبندی رحمت الله علیه از مذهب شافعی بودند. در این راستا 80 الی 90 درصد علمای ترکمن صحرا پیرو تصوفی هستند که ریشه آن به مذهب شافعی بر می گردد؛ ولی هرگز اختلافی وجود نداشته است که منجر به ایجاد تفرقه شده باشد.

شما در بین آیات قرآن کریم هیچوقت آیه ای پیدا نخواهید کرد که به مسلمان بگوید اختلاف نداشته باش؛ زیرا داشتن اختلاف نظر علما با همدیگر یک امرکاملا طبیعی است و این مقوله با بحث تفرقه تفاوت دارد. اختلافات اجتهادی به دلیل آنکه موجبات پیشرفت های علمی را فراهم می سازد باعث رحمت امت است.

دلیل اینکه قرآن کریم درباره تمام مسائل وارد بحث نمی شود برای این است که انسان قوه عقلانیت خودش را نیز بکار ببندد. اگر کتاب آسمانی همه چیز را مشخص می کرد، عقلانیت دیگر معنی پیدا نمی کرد و هر چیزی را که قرآن کریم امر می کرد می بایست عین همان را بکار می بستیم. در طی همه قرون اسلامی کتابی از فقه شافعی پیدا نمی کنید که بگوید پیرو مذهب حنفی اشتباه می کند و یا برعکس کتابی از فقه حنفی پیدا نمی کنید که گفته باشد پیروان مذهب شافعی و بقیه اشتباه می کنند. امام مالک رضی الله عنه از امام اعظم ابوحنیفه رضی الله عنه به عنوان بزرگترین ستاره آسمان جهان اسلام یاد می کند. امام شافعی رضی الله عنه خودش شاگرد امام مالک رضی الله عنه بوده است و امام احمد حنبل رضی الله عنه شاگرد امام شافعی رضی الله عنه بوده است.بنابراین اختلافاتی که در سوال خود به آن اشاره کردید، به عدم پایبندی برخی از اهالی امت اسلامی به مذاهب اسلامی برمی گردد

اساس نیوز: شما ریشه اختلافات فعلی را که منجر به ایجاد جنگ در سرزمین های اسلامی شده است، در چه می دانید و چه دلایلی باعث این همه کشتار و خونریزی می شود؟

ماموستا کریمی: قدر مسلم  بخش مهمی از این مسائل تاسف بار به مسائل سیاسی برمی گردد که در این خصوص باید کارشناسان امور سیاسی نظر بدهند. ثابت شده است که در به وجود آمدن این جنگ ها دسیسه های دشمنان غربی درکاربوده است.

 اگرکتاب خاطرات مستر همفر (مامور دولت بریتانیا در قرن هجدهم میلادی) را مطالعه کرده باشید می بینید که وی ماموریت پیدا می کند تا به میان مسلمانان آمده و نقاط ضعف مسلمانان را در جهت ایجاد اختلاف در میان آنان شناسایی کند. از این رو بزرگترین دلیل مصائب و مشکلات امروز دنیای اسلام به جهل و بی سوادی برخی از «به ظاهرعلمای اسلامی» برمی گردد.

در این خصوص نبی مکرم اسلام صلی الله علیه وآله و سلم می فرماید: «درآخر زمان جماعتی می آید که در لباس امت اسلامی بوده و به زبان ما صحبت می کنند( اما از ما نیستند) و هرکس با آنها مخالفت بورزد نابود می شود». لذا تا مادامی که پیروی از «علمای واقعی» در میان نباشد، این بحث ها و اختلافات ادامه خواهد داشت.

 

 

مطالب مرتبط:

اسرائیل 2 میلیارد مسلمان را به چالش می‌طلبد

روزانه ۲۵ نفر در جهان مشرف به اسلام می‌شوند

گام جدید مصر در زمینه نظارت بر اظهار نظر علما در ر

مخالفت سفیر عربستان از بروز جنگ جهانی در خلیج فارس

پسر ۱۱ ساله ای که کارشناس بیت‌کوین است / عکس

داعش سرکرده جدید بوکو حرام را تعیین کرد

مصایب تفکرات تکفیری بر پیکره امت اسلامی

انگلیس برای جنگ با کره شمالی آماده می‌شود

اقدام زیبای مسلمانان در آلمان پس از جشن سال نوی می

ا

آخرین تحلیل ها و مقالات

کانال تلگرام اساس نیوز