b_0_0_0_10_images_watermarked655444977.jpg

اساس نیوز: مولوی عبدالحی قهستانی متولد سال 1343 در سال 1369 از حوزه علمیه احناف خواف فارغ التحصیل شده و جزو پرسنل قدیمی آن مرکز دینی می باشد. ایشان هم اکنون مسوولیت بخش اطلاع رسانی آن مرکز دینی  را برعهده دارد.

بخش اطلاع رسانی همان گونه که از نامش پیداست، اخبار و رویدادهای مهم داخل و خارج از حوزه، همچون اطلاع رسانی درباره ساعت برگزاری نماز جنازه و یا روز و ساعت برگزاری یک مراسم دینی را به اطلاع مدیریت آن مرکز و سایر مدرسین می رساند، تا علما بتوانند برنامه هایشان را طبق زمان بندی اعلام شده تنظیم نمایند.

 قهستان درگذشته نام یکی از سرزمین های واقع در مرکز فلات ایران و جنوب خراسان بشمار رفته و به دلیل کوهستانی بودنش به قهستان و یا کهستان (کوهستان) شهرت یافته است. سابقه سکونت انسان در قهستان به سه هزارسال قبل بر می گردد. درحال حاضری شهری به نام قهستان در استان خراسان جنوبی قرار دارد که از توابع شهرستان "درمیان" بشمار می رود.

با مولوی قهستانی درمحل دفتر ایشان واقع در حوزه علمیه احاف خواف گفتگویی انجام دادیم که ازنظر گرامی تان می گذرد.

اساس نیوز: جناب مولوی در دهه دوم ماه مبارک رمضان قرار داریم. از نگاه شما انسان چگونه  می تواند در این دهه مورد مغفرت خدای متعال قرار گرفته و گناهانش را پاک کند؟

مولوی قهستانی: به مورد خوبی اشاره کردید. به نظر بنده هر روز از ایام سال می تواند فرصتی جهت بهره مندی انسان باشد. هرفرصتی از نگاه امت اسلامی یک امتیاز برای استفاده از آن است و اگر از فرصت به دست آمده استفاده کافی نبریم، متضرر خواهیم شد. همچنان که انسان ها معمولا در زندگی خود فرصت های عالی را جستجو می کنند، در زندگی معنوی شان نیز می بایست بدین گونه عمل نمایند.

 در زندگی دنیوی هر فرصتی را باید از طریق سعی و تلاش به دست آورد. فرصت هایی که برای به دست آوردن شان، مجبوریم مرارت ها و سختی های زیادی را تحمل کنیم و چه بسا ممکن است با شکست مواجه شویم.

 لیکن محبت خدای متعال به بندگانش آن قدر زیاد است که  برای دستیابی به فرصت های معنوی نیاز به سعی و تلاش نداریم؛ چرا که این فرصت ها در اختیار ما قرار داده شده اند. فرصت های معنوی انواع و اقسام مختلفی دارد و در این بین معضلی به نام غفلت باعث می شود تا ازآنها باز مانیم. پس زندگی انسان ها سرشار از فرصت و امتیاز است. هر سفره افطار ماه مبارک رمضان مملو از خیر و برکات الهی می شود و امتیازات و فرصت های بسیار گرانقدری مانند رحمت، مغفرت و خلاصی از آتش جهنم، همگی در روزهای این ماه شریف گنجانده شده اند.

بنابراین تمامی تلاش ها و مجاهدت ها در بهره مندی از لحظات دست نیافتنی ماه معنوی رمضان برای مغفرت، رهایی و خلاصی از آتش جهنم است. هدف از ریاضت ها، بی خوابی های شبانه، نمازهای تراویح  که تا نیمه شب به طول می کشد، نمازهای تهجد و نماز شب قدر، همه و همه امتیازاتی  برای قرار گرفتن در زیر سایه رحمت الهی هستند.

  رحمت الهی تنها شامل یک قوم و یا قبیله خاص نمی شود. رحمت الهی فقط برای یک قاره خاص لحاظ نشده است. رحمت الهی برای تمام بشریت می باشد و به طرز تفکر و بینش افراد بستگی دارد که چگونه از این همه موهبت و امتیاز ارزشمند  بهره مند گردند. چه بسا تعداد زیادی از انسان ها از برکات این ماه عظیم بی نصیب می مانند. در زندگی دنیوی اگر چه نعمت های کم و زیاد می شوند؛ ولی نعمت های آخرت وصف ناشدنی هستند. یک فرد هر اندازه که بتواند بیشتر ثواب جمع کند، فیض و استفاده بیشتری نیز می برد. در اندک زمانی وارد دهه سوم و آخر ماه رمضان خواهیم شد. برای رهایی از آتش جهنم، ابتدا می بایست به خاطر گناهانی که در طول ماه های گذشته مرتکب شدیم، بخشش و پوزش بطلبیم. به این عمل، توبه گفته می شود.

اساس نیوز: جناب مولوی بیشتر نوجوانانی که به تازگی پا به این مرحله گذاشته اند تصور می کنند برای انجام توبه، شخص حتما باید قاری یا مفسر قرآن بوده و اذکار ویژه ای را به زبان آورد. نظر شما در این خصوص چیست؟

مولوی قهستانی: بسیار خوب و زیبنده است تا خانواده ها فرزندان شان را از سنین خردسالی با مکاتب دینی آشنا کنند تا آنها قرآن کریم را خوانده و به دیگران هم بیاموزند. مهمترین مشخصه جوان مسلمان در مقایسه با جوانان سایر ادیان الهی، انس شان با قرآن کریم است وگرنه چطور می توانیم ادعا کنیم که جزو امت اسلامی هستیم؟

جدا از این مطلب، هرشخصی با هر زبان و گویشی که  قادر به تکلم آن باشد، می تواند به درگاه خدای متعال توبه کند. مهمترین شرط توبه اخلاص درعمل به آن است. اگر اخلاص نباشد قرائت قرآن، فایده ای به حال مان نخواهد داشت. باید با تمام  وجود به درگاه الهی سجده کرده و با خشوع و تضرع فراوان بخواهیم تا از گناهان مان گذشته و ما را مغرفت نماید.

توبه فقط  برای امت اسلامی نیست. پیروان ادیان دیگرهم که قصد ورود به دروازه اسلام را دارند، می توانند نسبت به گذشته خود اظهار توبه و پشیمانی نمایند. توبه، بازگشت به سوی حقیقت معلوم و رستگاری است و شخص نادم باید به مفهوم واقعی توبه رسیده باشد. نمی توان ابتدا درمسیر بهشت قرار گرفت و بعد توبه کرد، بلکه برای رسیدن به بهشت لازم است از جاده گمراهی رهایی پیدا کنیم.

اساس نیوز: عبارت جایز الخطا بودن انسان اخیرا مورد بحث برخی از علما قرار گرفته و آنها بر این باورند که جایزالخطا بودن انسان نمی تواند مبنای انجام عمل گناهان بزرگ و کوچک باشد. دراین باره چه تحلیلی دارید؟

مولوی قهستانی: به نظربنده در این مورد نباید عبارت جایزالخطا بودن را بکار ببریم؛ زیرا درخود این عبارت اشکال وجود دارد. جایزالخطا بودن به معنی مجاز شدن انسان برای انجام هر نوع گناهی است. اتفاقا برخی از جوانان روی این مسئله اتفاق نظر دارند. انجام خطا و گناه، انسان را از صراط مستقیم دور نگه داشته و ممکن است فرد را به سوی شرک و کفر سوق دهد. ارتکاب  خطاهای کوچک به تدریج  منجر به خطاهای بزرگ خواهد شد و این مسئله نمی تواند جایزالخطا بودن انسان را توجیه کند.

  بنابراین انسان "ممکن الخطا" است. یعنی امکان دارد در طول زندگی اش دست به خطاهایی بزند که چندان درباره احکام آنها اطلاع کافی نداشته و یا اسیر وسوسه ی درونی گردد.

اساس نیوز: مردم اعم از علما و سایرین از چه راه هایی می توانند بر افراط و تفریطی که در جوامع اسلامی احساس می شود فائق آیند؟

مولوی قهستانی: افراط و تفریط جوامع اسلامی ناشی ازعدم آگاهی درباره مسائل مختلف و به علاوه غرور و خود پسندی انسان ها است. شخص درهر کاری باید حد و اندازه آن را در نظر بگیرد. به عنوان مثال همه اشخاص در طول روز تا یک حد معین می توانند به کار و فعالیت بپردازند و زیاده روی در آن برای سلامتی ضرر دارد. روزه گرفتن تا ساعت معینی مورد تاکید است و یک فرد نباید بیش از حد تعیین شده روزه دار بماند. اگر از حد بگذرد افراط  به حساب آمده و شخص از نظر جسمانی لطمه  خواهد دید. جامعه امروز ما بیشتر به مباحث افراطی گرفتار است؛ البته نباید فراموش کنیم که تفریط هم وجود دارد که باید از زندگی اشخاص حذف شود.

اساس نیوز: تاکید بر وحدت امت اسلامی از تاکیدات مهم قرآن کریم است. از نگاه شما چگونه می توان به وحدت عملی دست یافت؟

مولوی قهستانی: اکثر مفسرین اسلامی بر این باورند که قرآن کریم دروازه همیشه باز خدای متعال به بندگان مومنش است. امروز مسلمانان باید به قرآن به مفهوم واقعی چنگ زده و به دستوراتش عمل نمایند. وضعیت فعلی دنیای اسلام طوری است که مسلمانان از درون اختلاف دارند. عادت کرده ایم تا مسائل سطحی و جزئی را بزرگ کرده و دچار چند دستگی  شویم. جنگ های بین امت های اسلامی به خاطر نادیده گرفتن مشترکات و پرداختن به اختلافاتی است که قرآن کریم هیچ یک ازآنها را قبول ندارد.

اساس نیوز: صحابه رسول گرامی اسلام صلی الله علیه و آله وسلم که پس از وفات ایشان با فتنه و اختلاف مواجه بودند از چه راهی توانستند جامعه وقت را از دسیسه های دشمنان نجات دهند؟

مولوی قهستانی: دوره خلافت حضرت عثمان رضی الله عنه  نمونه واقعی از وحدت در میان اصحاب حضرت رسول اکرم صلی لله علیه و آله وسلم  است. زمانی که فتنه گران خانه خلیفه مسلمین را محاصره کردند، حضرت علی رضی الله عنه بارها عوامل شورشی را نصیحت کرد تا دست از خصومت و دشمنی بردارند. ایشان دو پسر خود یعنی امام حسن و امام حسین رضی الله عنهما را به عنوان محافظ  خانه خلیفه مسلمین گمارد تا جریان شورش فیصله پیدا کند.

حضرت عثمان رضی الله عنه اگر می خواست به فکر سلامتی اش باشد به راحتی می توانست با کشاندن لشکر اسلام به داخل شهر به مقابله با عوامل فتنه بپردازد؛ اما آن حضرت قصد کشاندن جنگ به داخل شهر را نداشت؛ چرا که  احتمال می رفت خون های بی شماری بر زمین بریزد.

 در زمان حضرت علی رضی الله عنه  جریانات فتنه وجود داشت و این قضایا منجر به شهادت هر دو بزرگوار گردید. آنها ترجیح دادند شهید شوند؛ ولی جریان اختلاف به امت اسلامی  صدمه  نزند و برای همین منظور است که علما این همه بر حفظ وحدت و هوشیاری امت اسلامی توصیه می کنند.

خبرنگار: طاهر جانی

 

 

مطالب مرتبط:

"سوئد؟ حمله تروریستی؟ ترامپ چی زده بود؟!"

ده تصمیم خطرناک دونالد ترامپ علیه فلسطین

شیعه و سنی دو بال اسلام هستند/ وحدت را نباید سیاسی

عقب‌نشینی داعش از برخی فتواهای خود برای جلب رضایت

ماموستا ثنایی: کفار بصورت مستمر در پی اختلاف افکنی

 

تحقیقات محرمانه درعربستان برای پیگرد بی حجاب ها و

جنایت وحشیانۀ داعش در حومه دیرالزور

زنی 7000 هزار دلار را خورد

ترامپ خواستار افزایش بودجه نظامی شد !

آخرین تحلیل ها و مقالات

کانال تلگرام اساس نیوز