b_0_0_0_10_images_IMG_1824.jpg

اساس نیوز: مولوی جواد عصار امام جماعت مسجد حضرت عمر فاروق (رضی الله عنه) خواف و مدرس حوزه علمیه احناف آن شهر از اساتید توانمند اهل سنت به شمار می رود. ایشان ازجمله علمایی است که در کنار دروس حوزوی از تحصیل علم در دانشگاه غافل نمانده است و هم اکنون مهیای نوشتن رساله جهت اخذ مدرک دکترا در رشته ادبیات فارسی می باشد.

 

این عالم دینی و دانشگاهی اهل سنت در سال 1376  دیپلم متوسطه خود را در رشته ریاضی فیزیک اخذ کرده و در سال 1384 از حوزه علمیه نیز فارغ التحصیل شده است. مولوی عصار در سال 1388 موفق به طی دوره لیسانس در رشته ادبیات فارسی شد و در سال 1393 درهمان رشته فوق لیسانس گرفت. از ایشان چند جلد ترجمه کتاب با موضوعات دینی من جمله "ورود شیطان ممنوع"، "راه های مفید در رفع شبهات اجتماعی"، "شرح عقاید" و "همگام با رسول خدا" منتشر شده است.

 

اخیرا درجریان سفر به خواف با این اندیشمند دینی گفتگویی ترتیب دادیم که مشروح آن از نظر گرامیتان می گذرد.

 

اساس نیوز: جناب مولوی، پس از کارهایی که به ثبت رساندید در حال حاضر مشغول ترجمه چه کتابی هستید؟

 

مولوی عصار: بنده مدتی است مشغول ترجمه یک کتاب بزرگ به نام صحیح مسلم می باشم که این کتاب دارای چند هزار صفحه است. تا به امروز ترجمه سه جلد از کتاب فوق به انجام رسیده است و جلد چهارم آن مراحل پایانی اش را می گذراند. ترجمه کتاب  صحیح مسلم، مجموعا در شش جلد انجام خواهد شد.

 

اساس نیوز: توصیه جنابعالی به طلاب حوزوی در خصوص ادامه تحصیل در دانشگاه های دولتی چیست؟

 

مولوی عصار: دراین باره  خوشبختانه موارد تشویقی قضیه از سوی مقامات مربوطه لحاظ شده است و این فرصت را فراهم می آورد تا فارغ التحصیلان حوزوی اهل سنت که مدرک دانشگاهی اخذ می کنند، شرایط تدریس در مدارس دولتی و استخدام در سایر مراکز مرتبط را نیز به دست آورند. الان در حوزه علمیه احناف خواف چند تن از مدرسین و طلاب از دانشگاه نیز مدرک فوق لیسانس دارند. البته در حوزه علمیه مکی زاهدان تعداد دانشجویان اهل سنت  دانشگاه های دولتی به مراتب بیشتر ازسایر حوزه ها است.

 

اساس نیوز: برخی ازعلما به تحصیل طلاب در رشته هایی غیر از ادبیات عرب، الهیات، معارف و... تاکید ورزیده و معتقدند برای طلاب دانشگاهی بهتر است  که در رشته ای غیر ازدروس حوزوی تحصیل نمایند. دراین رابطه چه نظری دارید؟

 

مولوی عصار: بنده معتقدم که علم اقیانوسی عظیم و پهناور است و رسیدن به اعماق آن، سال ها تحصیل و ریاضت می طلبد. بدین جهت نمی توان اینگونه برداشت کرد که طلاب حوزوی نیازی به فراگیری رشته دینی مرتبط  ندارند. قدرمسلم انسان امروزی هر اندازه که در یک زمینه علم بیاموزد باز هم به تحصیل در آن رشته نیاز خواهد داشت.

 

باید درنظر گرفت که نحوه تدریس در حوزه با شیوه تدریس در دانشگاه متفاوت است. لذا نمی توان هر دو مقطع را شبیه به هم دانست. درمیان دانشگاه ها نیز روش های تدریس با هم تفاوت دارند. به عنوان مثال هیچ موقع نمی توان روش تدریس در دانشگاه پیام نور را با دانشگاه آزاد یکسان فرض کرد و در دانشگاه های دولتی هم  شیوه های تدریس اساتید از یکدیگر تفاوت دارد.

 

با این حال نباید با تحصیل یک طلبه در رشته ای غیر مرتبط با حوزه مخالفت ورزید؛ چون طلاب دانشگاهی همیشه فرصت تحصیل و مطالعه در زمینه حوزوی را خواهد داشت و دانشگاه نمی تواند باعث عقب ماندگی وی از حوزه شود. علمای اهل سنت علاوه بر رشته های دینی، در دیگر زمینه های مفید نیز باید دارای تخصص و تجربه شوند و تخصص آنها معطوف به یک زمینه خاص نباشد.

 

اساس نیوز: اساس فعالیت جماعت تبلیغی که در استان های شرقی کشور فعالیت بیشتری دارند برچه اصلی استوار می باشد؟

 

مولوی عصار: جماعت تبلیغی از نگاه بنده یک حرکت دینی مردمی است و فعالیت هایی شبیه به فعالیت های عرفانی علمای قدیم کشورهای هند و پاکستان را دنبال می کنند. جماعت تبلیغی وابسته به هیچ حزب، دسته، گروه و یا یک دولت خاص نمی باشد و وظیفه دعوت مردم به مساجد وعادت دادن جوانان به عبادت را سر لوحه کارشان قرار داده اند. جماعت تبلیغی در واقع گروهی هستند که می خواهند مردم را به خواندن نماز در مساجد عادت دهند و سعی می کنند تا افراد از طریق طاعت الله متعال به اصلاح برسند.

b_0_0_0_10_images_IMG_1501.jpg 

اساس نیوز: آیا با توجه به اینکه در جماعت تبلیغی ازهمه اقشار با دیدگاه های مختلف فعالیت دارند و با توجه به سطح متفاوت دانش اعضای این گروه، ضعف خاصی  می بینید که نیاز به ترمیم داشته باشد؟

 

مولوی عصار: بنده این طور فکر نمی کنم؛ چرا که جماعت تبلیغی بر اساس سیاست یک حرکت آموزشی علمی بنیان گذاری نشده است. افراد جماعت تبلیغی در واقع  همان مسائلی را به مردم می گویند که علما نیز بر روی آنها تاکید دارند. هرچند که میزان سطح سواد برای یک مبلغ دینی مهم است و کمک می کند تا مبلغ دین با ادبیات بهتری سخن بگوید، لیکن یک کارگر ساده هم چیزی را می گوید که شما از زبان یک تحصیل کرده می شنوید.

 

پس نداشتن سواد بالا مانع از این نمی شود که شخص نتواند بزرگی الله متعال را بیان کند. دربحث تبلیغ دین، سواد نقش اصلی را بازی نمی کند؛ بلکه نکته مهم، میزان اخلاص و سادگی فرد است. یک فرد مسلمان هرمقدار که دارای اخلاص فردی بوده و ساده نگر باشد تاثیر بهتری روی مخاطب می گذارد و این یک اصل انکار ناپذیر است. در صدر اسلام هم بسیاری از اصحاب سواد کافی نداشتند؛ اما با ایمانی که داشتند پایه های دین اسلام را استحکام بخشیدند.

 

اساس نیوز: تعدادی از علمای سخنور تصور می کنند ترس از خدای متعال و بیان حالات خوفناک روز قیامت می تواند تاثیر بهتری روی مخاطبان بگذارد، حال آنکه سایر علما این جنبه را قبول نداشته و روی بیان صفات رحمانی خدای متعال تاکید می ورزند. تحلیل جنابعالی در اینباره چیست؟

 

مولوی عصار: نبی مکرم اسلام صلی الله علیه و آله وسلم در این خصوص می فرماید، بشارت دهید و مردم را نترسانید. قرآن کریم، نبی خدا را مبشر و منذر معرفی کرده است. برخی مخاطبان هستند که از این افعال سوء استفاده می کنند. اینها کسانی هستند که هرعمل نابجایی را مرتکب شده و در آخر به خودشان می قبولانند که خداوند الرحم الراحمین است و گناهان را می بخشد!!

 

اینها اشخاصی هستند که صفت جبار بودن خدای متعال را در نظرنگرفته و به این جنبه قضیه فکر نمی کنند. چنین دیدگاهی مسلما خطرناک خواهد بود. از سوی دیگر یک مبلغ دینی نیز نباید همیشه از حالات بد روز قیامت سخن بگوید، چرا که این جنبه به مرور زمان روی ذهن شنونده تاثیر منفی می گذارد و چه بسا باعث افسردگی روحی فرد می شود. از این رو می بایست هر دو جنبه را به یک میزان در نظر گرفت. خدای متعال در عین بزرگ بودن، غفور و رحیم است و قرآن کریم نیز بارها این مطلب را یاد آور می شود. اگر بنا به ترسیدن از خدای متعال است، این ترس باید لذت بخش و امیدوارانه باشد و باعث هراس بندگان خدای متعال نشود.

 

اساس نیوز: یکی ازمهمترین سوالات جوانان در مورد حالات انسان در پس از مرگ و گذاشته شدن متوفی در داخل قبر است. شکل فیزیکی قبر برای کسانی که آن را دیده اند  تا مدتی روی روح و روان انسان تاثیر می گذارد. اعتقاد عمومی بر این است که عذاب قبر برای همه اتفاق می افتد و گریز ازآن به هر نحوی غیر ممکن است. نظر شما چیست؟

 

مولوی عصار: قبر به یک تعبیر و معنا، شروع قیامت برای شخص فوت شده است، چرا که دیگر برای وی بازگشتی درکار نخواهد بود. پیامبراکرم صلی الله علیه و آله وسلم فرمایش می کند «قبر یا دریچه ای ازباغ بهشت است و یا گودالی از آتش جهنم».

 

 قبر برای بندگان صالح خدا شمیمی از بهشت است و برعکس برای شخصی که بی ایمان از دنیا می رود چیزی جز ترس، وحشت و نگرانی از عذاب جهنم نیست. این که در قبر چه حالاتی ممکن است اتفاق بیفتد بستگی به اعمال فردی و اجتماعی اشخاص دارد. فرد اگر تابع وجدانش باشد یقینا به سوی خوشبختی گام برمی دارد و اگر از نفس پیروی کند لاجرم به عذاب الهی خواهد رسید.

 

اساس نیوز: طلاق در جامعه اسلامی متاسفانه افزایش پیدا کرده است. علت را درچه می بینید؟

 

مولوی عصار: این معضل بستگی به طرز تفکر افراد دارد. برخی گمان می کنند اختیار کردن همسر مانند انتخاب رخت و لباس است که هر وقت دلشان بخواهد می توانند آن را عوض کنند. ازدواج ها در گذشته دارای حرمت و احترام خاصی بود و با آن به صورت احساسی برخورد نمی شد. عواملی همچون دخالت های نابجای افراد که ریشه در گذشته دارد. مسئله حسادت ها و رقابت های بی مورد، بیکاری و فقر، ایجاد ارتباط در فضای مجازی و گرایش به فرهنگ غیر اسلامی، همگی می توانند موجب طلاق شود.

 

ریشه همه این معضلات فردی و اجتماعی به دوری از خدای متعال برمی گردد. سابقا مردم هر اتفاق خوب و بدی را به خدای متعال ربط می دادند. به عنوان مثال اگر کسی صاحب اولاد می شد می گفتند خدای متعال به فلان شخص فرزند داده است؛ اما حالا می گویند فلانی بچه دار شد. اگر مصیبتی حادث می شد می گفتند امر خدا بوده؛ ولی حالا علت را در مسائل دنیایی می بینند. بنابراین باید پذیرفت که ایمان به قرآن کریم در بین مردم کم شده و مسائل دنیوی جای معنویات را گرفته است.

 

اساس نیوز: همانطور که می دانید دنیای اسلام در درون خود مشکلات بسیار زیادی دارد و از وقوع جنگ ها، درگیری ها و خونریزی می توان به عنوان بخشی از مشکلات کنونی یاد کرد. برای خروج ازبحران های پیش آمده چه راهکارهایی را مناسب می دانید؟

 

مولوی عصار: بنا به فرموده نبی مکرم اسلام، روزی فرا می رسد که ملت های بیگانه، سرزمین های اسلامی را مانند یک لقمه آماده برای خودشان خواهند دید. امام مالک رحمت الله علیه می فرماید، چیزی که اول امت را تصحیح کرد، آخر آن را نیز تصحیح خواهد نمود. مسلمانان در ابتدای اسلام با چنگ زدن به قرآن به عزت رسیدند و نهایتا تنها پیروی از فرامین قرآن مجید است که می تواند باعث وحدت میان امت شده و مشکلات حال حاضر را از بین ببرد.

 

آنچه که دنیای اسلام از آن رنج می برد فشردن دست های بیگانگانی است که سیاست شان دشمنی با مسلمانان است و چشم طمع به ثروت سرزمین های اسلامی دوخته اند.

 

خبرنگار: طاهر جانی

مطالب مرتبط:

جوان فلسطینی دو نظامی صهیونیست را زیر گرفت

سه طلاقه کردن زنان به شیوه هندی

اتریش راه هلند را در پیش گرفت/ «وین» هم به وزرای ت

انتقاد مولانا عبدالحمید از «بی‌تفاوتی» مجامع جهان

آخرین وضعیت تامین مسکن حجاج ایرانی

تایلند میزبان ورود آوارگان مسلمان میانماری

مقام امنیتی هلندی: داعش در اروپا 60 تا 80 عامل ترو

ا

حبیب علی الجفری قدم بعدی کنفرانس اهل سنت و جماعت ر

کشف بمب در مسجد ننگرهار افغانستان

آخرین تحلیل ها و مقالات

کانال تلگرام اساس نیوز