b_300_300_16777215_10_images_8587807161142068939653371891.jpg

اساس نیوز: الحمدلله رب العالمین و الصلاة و السلام علی اشرف المرسلین محمد صلی الله علیه و سلم و علی آله اصحابه اجمعین اما بعد:دین مبین اسلام برای حفظ آبرو و حرمت و شخصیّت مؤمنان اهمیّت فراوان وزیادی قائل است تا آنجا که خداوند متعال در قرآن کریم می‌فرماید:پس کسی را که خداوند مدافع او است چگونه انسان به خود جرأت می‌دهد که پرده‌اش را بدرد و رازش را فاش کند یا عیبش را آشکار سازد، و یا بی دلیل به او تهمت وارد نموده و آبروی او را بریزد و به حیثیّتش صدمه برساند .(سوره حج آیه38)



از منظر اسلام حفظ جان، مال و آبروی مردم و حتی اندیشه آنان محترم است و ریختن آبروی مؤمن بسیار خطرناک و گناه بزرگی به شمار می رود. پیامبر اکرم (ص) در این باره میفرمایند:
(من قال لا اله الا الله و کفر بمایعبد من دون الله حرم ماله و دمه و حسابه علی الله.)مسلم.هرکس که بگوید لا اله الا الله و به خدایی جز خدا معتقد نباشد جان و مالش محترم وقابل احترام است و بررسی اعمالش با خداست.


متاسفانه در عصر حاضرخوارج صفتانی ظهورکرده اند که نه تنها مسلمانان وبندگان  الهی را که خداوند متعال اشرف مخلوقات قرار داده است، گرامی نمیدارند، بلکه با وحشیگری تمام به قتل و غارت و ترور  آن اقدام میكنندومال وفرزندان مسلمانان را به بهانه غنایم جنگی بنام خود مصادره می کنند. غافل از این که خداوند متعال فرموده است.


( مَن قَتَلَ نَفْسًا بِغَيْرِ نَفْسٍ أَوْ فَسَادٍ فِي الأَرْضِ فَكَأَنَّمَا قَتَلَ النَّاسَ جَمِيعًا وَمَنْ أَحْيَاهَا فَكَأَنَّمَا أَحْيَا النَّاسَ جَمِيعًا)مائده 32- هرکس، انسانى را بدون ارتکاب قتل يا فساد در روى زمين بکشد، چنان است که گويى همه انسانها را کشته-و هر کس، انسانى را از مرگ نجات بخشد، چنان است که گويى همه مردم را زنده کرده است. يعني به خاطر حرمت شدیدی که خون انسان دارد، خداوند متعال ریختن خون یک انسان را مانند ریختن خون تمام انسانها اعلام فرموده تا انسانهای گمراه وخوارج صفتان به عمق موضوع پی برده و در به قتل و کشتار انسان دیگر اجتناب کنند.


خداوند متعال در جای دیگری از قرن کریم میفرماید: (وَلا تَقْتُلُوا النَّفْسَ الَّتِي حَرَّمَ اللَّهُ إِلَّا بِالْحَقِّ) الاسراء 33-یعنی کسى را که خداوند خونش را حرام شمرده، جز به حق !  نکشيد.
پیامبر گرامی این حقّ را روشن نموده و میفرماید: ( لاَ يَحِلُّ دَمُ امْرِئٍ مُسْلِمٍ يَشْهَدُ أَنْ لاَ إِلَهَ إِلاَّ اللَّهُ وَأَنِّى رَسُولُ اللَّهِ إِلاَّ بِإِحْدَى ثَلاَثٍ الثَّيِّبُ الزَّانِ وَالنَّفْسُ بِالنَّفْسِ وَالتَّارِكُ لِدِينِهِ) صحیح بخاری باب بدءالوحی حدیث 6878- خون مسلمانی که به یگانگی خداوند و رسالت من گواهی دهد، حلال نیست. مگر در یکی از این سه مورد: زنای کسی که ازدواج کرده باشد؛ کسی که دیگری را بکشد و کسی که دین خود را رها کند (و مرتد شود)



خداوند متعال در قرآن، قتل انسان را بسیار سنگین وبزرگ اعلام کرده و در آیات قرآن پس از بیان شرک به این مسئله اشاره شده  و فرموده است: ( وَالَّذِينَ لا يَدْعُونَ مَعَ اللَّهِ إِلَهاً آخَرَ وَلا يَقْتُلُونَ النَّفْسَ الَّتِي حَرَّمَ اللَّهُ إِلَّا بِالْحَقِّ وَلا يَزْنُونَ وَمَنْ يَفْعَلْ ذَلِكَ يَلْقَ أَثَاماً) الفرقان 68- و کسانى که معبود ديگرى را با خداوند نمى ‏خوانند؛ و انسانى را که خداوند خونش را حرام شمرده ، جز به حق نمى‏ کشند؛ و زنا نمى ‏کنند؛ و هر کس چنين کند، مجازات سختى خواهد ديد- یعنی کسی که به خدا شرک نمیورزد و به ناحق کسی را نمیکشد و زنا نمیکند، در زمره عبادالرحمن قرار دارد. ولی کسی که به ناحق خون مظلومی را بریزد، به سختی مجازات خواهد شد.


خداوند متعال از میان انسانها، مؤمنان را به صورت ویژه تکریم فرموده است؛ و به دیگران در مورد کشتار مؤمنان به شدّت هشدار داده و بر کسی که مؤمنی را بکشد، غضب خود را وعده داده و او را مورد لعن قرار داده و فرموده است: ( وَمَنْ يَقْتُلْ مُؤْمِناً مُتَعَمِّداً فَجَزَاؤُهُ جَهَنَّمُ خَالِداً فِيهَا وَغَضِبَ اللَّهُ عَلَيْهِ وَلَعَنَهُ وَأَعَدَّ لَهُ عَذَاباً عَظِيماً)النساء 93- و هر کس، فرد با ايمانى را از روى عمد به قتل برساند، مجازاتِ او دوزخ است؛ در حالى که جاودانه در آن مى‏ماند؛ و خداوند بر او غضب مى‏کند؛ و او را از رحمتش دور مى‏سازد؛ و عذاب عظيمى براى او آماده ساخته است.


حضرت ابودرداءاز پیامبر اکرم(ص) روایت کرده است که فرمود: ( کلُّ ذَنْبٍ عَسَى اللَّهُ أَنْ يَغْفِرَهُ إِلاَّ مَنْ مَاتَ مُشْرِكًا أَوْ مُؤْمِنٌ قَتَلَ مُؤْمِنًا مُتَعَمِّدًا )سنن ابی داوود باب فی تعظیم قتل 4272. شاید خداوند تمام گناهان را ببخشد؛ به جزء کسی که مشرک مرده، یا مومنی که مومن دیگری را به عمد به قتل رسانده باشد.



طبق این آیه شریفه و حدیث نبوی مشاهده میشود که قتل یک مسلمان بلافاصله بعد از شرک به خدا آمده و از گناهان نا بخشودنی و برابر با شرک ذکر شده است. یعنی کسی که مسلمانی را به ناحقّ به قتل برساند، حتّی اگر مؤمن هم باشد، در روز قیامت مانند کسی خواهد بود که در حال شرک به خدا مرده است.


طبق روایات زیادی از رسول خدا، کسی حقّ ندارد کسی را که در تعهد مسلمان یا اهل ذمه و یا حتّی یک فرد کافر را هم که اگر حربی نباشد، به قتل برساند.
ازعبدالله بن عمر. نقل شده که رسول خدا فرمود: (مَنْ قَتَلَ مُعَاهَدًا لَمْ يَرِحْ رَائِحَةَ الْجَنَّةِ وَإِنَّ رِيحَهَا تُوجَدُ مِنْ مَسِيرَةِ أَرْبَعِينَ عَامًا)صحیح بخاری 2930-فرمود: کسی که فرد عهد بسته را به قتل برساند، بوی خوش بهشت به مشام وی نخواهد رسید. حال آن که بوی خوش بهشت از فاصله چهل سال به مشام میرسد.



در روایتی نیز فرموده: ( مَنْ قَتَلَ رَجُلًا مِنْ أَهْلِ الذِّمَّةِ لَمْ يَجِدْ رِيحَ الْجَنَّةِ وَإِنَّ رِيحَهَا لَيُوجَدُ مِنْ مَسِيرَةِ سَبْعِينَ عَامًا)صحیح بخاری کتاب بدءالوحی 3166- کسی که فردی از اهل ذمه را به قتل برساند، بوی خوش بهشت به وی نخواهد رسید. حال آن که بوی خوش بهشت از فاصله چهل سال به مشام میرسد.


در حدیث دیگری نیزنقل فرموده: (مَنْ آمَنَ رَجُلا عَلَى دَمِهِ فَقَتَلَهُ فَأَنَا بَرِيءٌ مِنَ الْقَاتِلِ، وَإِنْ كَانَ الْمَقْتُولُ كَافِرًا)المعجم الکبیر طبرانی 1692-مردی که تامین جانی داشته باشد و کسی او را بکشد، من از قاتل بیزاری میجویم؛ اگر چه مقتول کافر باشد. در بعضی از روایات آمده است که (وَجَبَتْ لَهُ النَّارُ)المعجم الکبیر طبرانی 16494- یعنی آتش (جهنّم) بر وی واجب میگردد.
پس قتل و کشتن یک فرد مسلمان تا چه اندازه سخت و شدید خواهد بود.


پیامبر بزرگوار اسلام نه تنها از قتل، بلکه حتّی از ترساندن یک مسلمان نیز نهی فرمودهاند. در روایتی از سنن ابی داود آمده است که گروهی از صحابه فرد مسلمانی را که خواب بود، ترسانده و بر او خندیدند پیامبر اکرم بعد ازجویا شدن ماجرا فرمود: (لَا يَحِلُّ لِمُسْلِمٍ أَنْ يُرَوِّعَ مُسْلِمًا ) سنن ابی داوود 4351-بر هیچ مسلمانی جایز نیست که مسلمان دیگری را بترساند. پس کشتن یک مسلمان چه سخت و وحشتناک خواهد بود.


تهیه کننده: عبا محمدنژاد
منابع:
1- سوره حج آیه38
2- مائده 32
3- الاسراء 33
4- صحیح بخاری باب بدءالوحی حدیث6878
5- الفرقان 68
6- النساء 93
7- سنن ابی داوود باب فی تعظیم قتل 4272
8- صحیح بخاری 2930
9- صحیح بخاری کتاب بدءالوحی 3166
10- المعجم الکبیر طبرانی 1692
11- المعجم الکبیر طبرانی 16494
12- سنن ابی داوود 4351

مطالب مرتبط:

شیخ الازهر و قاضی القضات فلسطین خواستار دفاع همه م

 

ماموستا بابایی: احسان در نزد خداوند ارزش بالایی دا

مولانا عبدالحمید:ملت‌های بیدار برای تربیت نسل جدید

تدریس کتاب رئیس جمهورترکمنستان درمدارس دوره متوسطه

 

پنتاگون: تنش‌ها با ایران کمتر شده است

 

پروژه عبور از علمای اهل سنت در پوشش سکولاریزم

پارلمان رژیم صهیونیستی قانون «قدس یکپارچه» را تصوی

زنان در عربستان مفتی می شوند

آغاز «هفته وحدت» همزمان با سالروز میلاد پیامبر اسل

نوشتن دیدگاه


آخرین تحلیل ها و مقالات

نظرات کاربران

کانال تلگرام اساس نیوز

تبلیغات