b_300_300_16777215_10_images_13930819hotoL275x140.jpg

  اساس نیوز :واقعه کربلا و شهادت حضرت حسین ابن علی رضی الله عنه در روز عاشورا از نگاه بزرگان و امامان اهل سنت به عنوان یک رویداد تلخ بوده و عوامل و بانیان شهادت نوه پیامبر اکرم صلی الله علیه و صحبه و سلم به عنوان انسان هایی پست و فرومایه مورد شماتت قرار گرفته اند .

امامان و بزرگان اهل سنّت همواره اين كار يزيد و فرماندهان او مانند عبيدالله بن زياد، عمر بن سعد و شَمِربن ذي الجوشن را زشت دانسته اند و از آنها اعلام برائت و بيزاري نموده اند و به شهادت رساندن ظالمانه ي حضرت حسين رضي الله عنه و ياران او را كاري بسيار نفرت انگيز دانسته و ناراحتي قلبي خويش را اظهار داشته اند.

در اينجا با رعايت اختصار، نمونه هايي آورده مي شود:

? صالح، فرزند امام احمد بن حنبل مي گويد: به پدرم گفتم: عده اي مي گويند كه يزيد را دوست دارند. گفت: اي فرزندم! آيا كسي كه به خدا و روز قيامت ايمان دارد، مي تواند يزيد را دوست داشته باشد؟ گفتم: پس چرا او را لعنت نمي كني؟ گفت: توكجا ديده اي كه پدرت كسي را لعنت كند.

 

?  ابن تيميه در گفتگويي که با يكي از فرماندهان سپاه مغول به نام «بولايي» كه در فتنه ي بزرگ به دمشق آمده بود، چنين گفت: «هر كس حسين را كشته يا در قتل وي همكاري داشته يا به قتل او راضي بوده است، لعنت خدا و فرشتگان و انسان ها بر او باد! خداوند نه عذاب را از آنها دور مي كند و نه عوض قبول مي كند.»

 

? علامه احمد سرهندي، معروف به مجدّدالف ثاني، متوفي 1034 هـ. ق. در يكي از نامه هايش مي نويسد: «يزيدِ محروم از سعادت، از زمره ي فاسقان به شمار مي آيد، توقّف در لعنت او فقط بنابراصل مقرّر اهل سنّت است كه مي گويند: نبايد به لعن شخص معين گرچه كافر هم باشد مبادرت ورزيد، مگر آنكه به يقين معلوم شود كه خاتمه ي او بر كفر بوده و درحالت كفر از جهان رفته است؛ مانند ابولهب و زنش. اين بدان معني نيست كه يزيد سزاوار لعنت نمي باشد؛ زيرا خداوندمي فرمايد: (إن َّ الَّذين َ يؤْذُون َ اللهَ وَ رَسُولَه ُ لَعَنَهُم ُ اللهُ فِي الدُّنْيا وَ الآخِرَة ِ)

«كساني كه خدا و پيامبرش را مورد آزار و اذيت قرار مي دهند، خداوند آنها را در دنيا و آخرت از رحمت خود دور و لعن مي كند.»

 

? محدّث بزرگ، علامه شيخ عبدالحق بخاري دهلوي (متوفي 1052 هـ. ق.) در كتاب «تكميل الإيمان» مي نويسد: «خلاصه اين كه يزيد از نظر ما مبغوض ترين و منفورترين فرد است، جرايمي را كه اين بدبخت ِ بي سعادت در امت اسلام مرتكب شد كسي مرتكب نشده است.»

 

? امام احمدبن عبدالرحيم، معروف به شاه ولي الله دهلوي (متوفي 1176) در كتاب معروفش «حجة الله البالغه» در بحث «فِتَن» پيرامون تشريح «دعاة الضلال» (دعوتگران به سوي گمراهي) كه در حديث آمده است، چنين مي نويسد: «دعوتگران به سوي گمراهي يكي يزيد در شام و ديگري مختار در عراق بودند.»

 

? اين بحث را با گفتاري منصفانه از دانشمند و مصلح بزرگ، علامه رشيد احمد گنگوهي (متوفي 1323 هـ. ق.) به پايان مي بريم، ايشان در فتاواي خويش مي نويسد:

 «هر چند اعمال ناشايست يزيد موجب لعن هستند، ولي از اخبار و روايات تاريخي و قراين معتبر ثابت نشده كه آيا او اين اعمال را حلال مي دانست يا خير و در صورت حلال دانستن در حالت كفر مرده است يا خير؟ و تا زماني كه چنين امري محقّقاً به ثبوت نرسيده باشد نمي توان قطعاً حكم كرد، پس مدار جواز و عدم جواز لعن [در اين موضوع] بر مبناي تاريخ استوار است. بنابراين احتياط و بهترين راه براي ما سكوت است؛ زيرا اگر لعن جايز باشد در لعنت نكردن هيچ اشكالي وجود ندارد؛ براي اين كه لعن كردن نه فرض است نه واجب و نه سنت و نه مستحب، بلكه فقط مباح است. اگر كسي كه او را لعنت مي كنيم، مستحق لعنت نباشد، درست نيست كه خود را با معصيت آلوده كنيم.»

منبع :کانال اهل سنت تالش

مطالب مرتبط:

حدود نیمی از آمریکایی‌ها خواهان استیضاح ترامپ

برای جنگ در شبه جزیره کره در ۳ ماه آینده آماده باش

قانون ممنوعیت استفاده از سلاح‌های نیمه اتوماتیک تا

امام جمعه موقت بانه : شیعه و سنی در کردستان برادر

بازداشت خانگی رهبر لشکر طیبه در پاکستان تمدید شد

طرح سوال از رئیس جمهور اعلام وصول شد/آیا مجلس به س

مسلمانان آلمان؛ بیم‌ها و امیدها

محمد اشرف غنی: سال ۹۵ به یقین مردم به «صلح» و «ثبا

تانکهای ترکیه باسلاح های آلمانی موردهدف قرارگرفتند

نوشتن دیدگاه


آخرین تحلیل ها و مقالات

نظرات کاربران

کانال تلگرام اساس نیوز

تبلیغات