عناوین این بخش :

-روایتی درباره روزه ماه شعبان

-شش نکته مهم درباره ماه شعبان

-برای رسیدن به درجه خوبان

- از بزرگ‌ترین مصادیق خیرخواهی برای مسلمانان

  • b_0_0_0_10_images_Ca885214555pture.jpg
  • ┈┈┈┈┈┈•✿❁✿•┈┈┈┈┈┈•

 

 

عنْ عائشةَ رضي الله عنها قَالَت: لَمْ يَكُنِ النَّبيُّ  يَصُومُ مِنْ شَهْرٍ أكْثَرَ مِنْ شَعْبَانَ، فَإنَّهُ كَانَ يَصُومُ شَعْبَانَ كُلَّهُ.

 

وفي روايةٍ: كَانَ يَصُومُ شَعْبَانَ إِلا قَلِيلاً.

 

[صحیح بخاری، حدیث شماره‌ی: ۱۹۷۰؛ و صحیح مسلم نیشابوری، حدیث شماره‌ی: (۷۸۲، ۱۱٥٦).]

 

ترجمه: ام‌المؤمنین عائشه‌ی صدیقه رضي الله عنها مي‌گوید: پیامبر هیچ ماهی را به‌اندازه‌ی ماه شعبان روزه نمی‌گرفتند؛ چون همه - یا بیش‌ترِ- ماه شعبان را روزه می‌گرفتند.

 

و در روایتی دیگر آمده است: جز اندکی از ماه شعبان، همه‌ی آن‌را روزه می‌گرفتند.

 

علما گفته‌اند: حکمتش، این است که روزه گرفتن در شعبان به منزله‌ی سنت‌های راتبه‌ای‌ست که انسان پیش از نمازهای فرض می‌خوانَد.

  • ┈┈┈┈┈┈•✿❁✿•┈┈┈┈┈┈•

 

✋? شش نکته‌ی مهم درباره‌ی ماه شعبان

 

علامه ابن عثیمین رحمه‌الله گوید:

 

⬅ ای مسلمانان! در ماه شعبان به‌سر می‌بریم؛ لذا شش نکته‌ی مهم درباره‌ی این ماه بیان نموده؛ از الله متعال می‌خواهیم که به ما علم سودمند و عمل شایسته عنایت فرماید.

 

1⃣ نکته‌ی اول: روزه‌ی شعبان. آیا ماه شعبان در زمینه‌ی روزه تمایزی دارد؟

 

⬅ آری؛ پیامبر بیش‌ترِ ماه شعبان را روزه می‌گرفتند. از این‌رو سنت است که انسان در ماه شعبان بسیار روزه بگیرد و بدین‌سان به رسول‌الله اقتدا کند.

 

2⃣ نکته‌ی دوم: روزه گرفتن نیمه‌ی شعبان به‌طور خاص

 

⬅ احادیثی که در این‌باره روایت شده، ضعیف است و صحت انجام چنین عملی از پیامبر ثابت نشده؛ لذا نباید به آن عمل کرد. زیرا برای انسان جایز نیست که کاری را انجام دهد که از پیامبر ثابت نشده است. لذا روزه گرفتن نیمه‌ی شعبان به‌طور خاص درست نیست و این عمل از پیامبر ثابت نشده؛ پس بدعت است.

 

3⃣ نکته‌ی سوم: فضیلت شب نیمه‌ی شعبان

 

⬅ همه‌ی احادیث واردشده در این‌‌باره نیز ضعیف است؛ لذا شب نیمه‌ی شعبان، مانند شب نیمه‌ی رجب یا شب نیمه‌ی جمادی و دیگر ماه‌هاست و امتیاز ویژه‌ای ندارد؛ یعنی شب نیمه‌ی شعبان، هیچ فضیلتی بر سایر شب‌ها ندارد و همه‌ی روایت‌هایی که در فضیلتش نقل شده، ضعیف است.

 

4⃣ نکته‌ی چهارم: اختصاص دادن شب نیمه‌ی شعبان به تهجد و قیام شب

 

⬅ این هم بدعت است؛ زیرا از پیامبر (ص) ثابت نشده که شب نیمه‌ی شعبان را به قیام اختصاص داده باشند؛ بلکه این شب همانند سایر شب‌هاست. اما کسی که به قیام شب عادت داشته، می‌تواند این شب را نیز همانند سایر شب‌ها به قیام سپری کند. البته اشکال در اختصاص دادن این شب به قیام وتهجد می‌باشد که از پیامبر به‌ثبوت نرسیده است.

 

⬅ بدتر از این، عمل‌کرد کسانی‌ست که شب نیمه‌ی شعبان، چند رکعت خاص به‌عنوان نماز نیمه‌ی شعبان می‌خوانند؛ در حالی که چنین کاری از پیامبر ثابت نشده است.

 

5⃣ نکته‌ی پنجم: آیا تقدیر سالیانه‌ی انسان در این شب رقم می‌خورد؟

 

⬅ خیر؛ بلکه تعیینِ «تقدیر» سالیانه‌ی انسان در شب «قدر» می‌باشد و شب قدر در ماه رمضان است.

الله متعال می‌فرماید: (إِنَّا أَنْزَلْنَاهُ فِي لَيْلَةِ الْقَدْرِ) [سورة القدر:١]

«همانا ما قرآن را در "شب قدر" نازل کردیم».

 

و می‌فرماید: (شَهْرُ رَمَضَانَ الَّذِي أُنْزِلَ فِيهِ الْقُرْآنُ)[البقرة:١٨٥]

« ماه رمضان، ماهی است که در آن قرآن نازل شده است».

 

از این دو آیه واضح می‌شود که شب قدر در ماه رمضان است؛ و شب نیمه‌ی شعبان، شب قدر نیست و هیچ‌یک از مسایل آن سال در شب قدر، مُقَدَّر نمی‌شود. لذا شب نیمه‌ی شعبان، با سایر شب‌ها تفاوتی ندارد.

 

6⃣ نکته‌ی ششم: پختن نان و غذای مخصوص در نیمه‌ی شعبان (یا خیرات کردن به‌نامِ برات)

 

⬅ برخی از مردم در این روز نان و غذای مخصوصی می‌پزند و به نامِ پدر یا مادر (و دیگر اموات و عزیزان خود خیرات می‌دهند و) در میان فقیران توزیع می‌کنند. این کار نیز بدعت می‌باشد و از پیامبرﷺ و صحابه رضى الله عنهم به‌ثبوت نرسیده است.

 

  • ┈┈┈┈┈┈•✿❁✿•┈┈┈┈┈┈•

 

✍ شيخ الاسلام احمد بن تيميه رحمه الله:

 

هرکس که دوست دارد به درجه‌ی ابرار (خوبان) بپیوندد و همانند اخیار (بندگان نیک و برگزیده)  باشد...

 

1⃣ هر روز با طلوع خورشید نیت کند تا در زمینه‌ی مصالح عمومی و آن دست از امور مردم که الله متعال به دست او سپرده، به آنان خدمت نماید...

 

2⃣ و در حلال و حرام، از الله فرمان ببرد؛

 

3⃣ و در حد توانش از شبهات بپرهیزد.

 

⬅ همانا کسب حلال و انفاق بر خانواده و زیردستان، دروازه‌ی بزرگ خوبی‌هاست که سایر کارهای خوب با آن برابری نمی‌کند.

الإيمان الأوسط ۶۰۹

  • ┈┈┈┈┈┈•✿❁✿•┈┈┈┈┈┈•

علامه ابن‌السعدی رحمه الله:

 

از بزرگ‌ترین مصادیق خیرخواهی برای مسلمانان، تلاش برای ایجاد الفت و هم‌دلی و هم‌بستگی در میان آنان و باز داشتن آنها از تفرقه می‌باشد.

 

مجموع المؤلفات ۶۵/۶۴

این امر، تنها در پرتو عمل به قرآن و سنت به فهم صحابه و بهترین‌های این امت، میسر می‌باشد.

 

مطالب مرتبط:

سفیر آمریکا در قطر استعفا کرد

آلمانی‌ها از ترس ترور به سلاح شخصی پناه می‌برند

 

ماشین عروس داعش

آمریکاییها درافغانستان گرفتارشده اند

هشدار آمریکا به پاکستان در پی آزادی حافظ سعید، بنی

ضعف نظامی تاجیکستان وتقویت طالبان

 

امام جمعه بندرترکمن:مراسم مولود خوانی مورد تایید ع

 

۱۵۲ سرباز افغان از محل آموزش نظامی در آمریکا گریخت

نسبت دادن کفر به مسلمان، و معیارهای کفر در اسلام (

نوشتن دیدگاه


آخرین تحلیل ها و مقالات

نظرات کاربران

کانال تلگرام اساس نیوز