b_300_300_16777215_10_images_photo_2019-07-18_22-27-48.jpg         

اساس نیوز: آرمان خرمالی-گنبد کاووس:در طول تاریخ اسلام، شهر های زیادی به عنوان مراکز علمی جهان اسلام مطرح بوده اند از بغداد و کوفه در عراق تا دمشق و حلب در سوریه از قاهره و اسکندریه در مصر تا طرابلس و بعلبک در لبنان و از شهر فز در مراکش تا غرناطه در اندلس و از بخارا در ازبکستان امروز تا دهلی و لاهور در شبه جزیره هند و بلکه ده ها مرکز علمی در جهان اسلام که در طول ۱۴ قرنی که از هجرت رسول خدا گذشته است مرکز علمی جهان اسلام شناخته می شدند، اما هیچگاه هر کدام از این مراکز علمی دیگر مرکز علمی جهان اسلام را مردود ندانسته است!!

که اگر اینگونه بود، دین اسلام و مذاهب فقهی باید در همان شبه جزیره عربستان به انحصار درمی آمد و تمام مسائل اسلامی را باید یک عرب تعیین و تکلیف می نمود اما به واقع می بینیم که اینگونه نیست، حال و بعد از گذشت سال ها از سقوط دولت های آسیای میانه توسط روس ها عده ای  به دنبال تفرق در جامعه ترکمن صحرا با شعار زیبای راه علمای بخارا می گردند، حال آن که میبینیم یک کتاب و مدرک معتبر از علمای بخارای شریف ندارند و چه بسا عده ایی از فارغ التحصیلان این مرکز علمی با یکدیگر تفاوت آراء نیز دارند و همین افراد در صدد تخریب علمای دیگر مناطق اهل سنت از جمله علمای شبه جزیره هندوستان که عمدتا از احناف هستند می باشند درحالیکه در مکاتب مدعیان راه بخارا عمدتا از کتب همین علمای حنفی مذهب شبه جزیره هندوستان استفاده می کنند و بیشترین شروح و تفاسیر بر کتب مذهب حنفی از همین کانال خارج شده است و هم اکنون نیز بیشتر کتب تدریسی در حوزه ها و حجره های علمی ترکمن صحرا از همین شبه جزیره هندوستان به ویژه پاکستان می آیند

خوانندگان گرامی مدت ها قبل کتابی با عنوان سرگذشت خونین سمرقند و بخارا نوشته یکی از علمای اهل بخارا به نام مولانا اعظم هاشمی که در زمان حملات شوروی از آنجا به سوی هندوستان آن زمان هجرت نموده است را مطالعه نمودم،کتاب بسیار جالبی از اوضاع و احوالات سمرقند و بخارا در اواخر حیات اسلامی خود را به رشته تحریر درآورده است، با مطالعه این کتاب درمیابید که در این ممالک آنگونه که مدعیان راه بخارا از آن به تعریف و تمجید میپردازند گل و بلبل نبوده بلکه نقش عده ای در لباس روحانیت در سقوط این مخزن علوم اسلامی هویدا خواهد شد بعلاوه اینکه اشخاص مدعی راه بخارا نه سند و مدرکی دال بر حقانیت سخنان خود نداشته بلکه از روی تعصب سخن می گویند که اگر داشته اند آنها را هویدا می ساختند، چه اینکه از همین منطقه سمرقند و بخارا و خیوه سردسته بزرگترین گمراهی ها در امت اسلامی بیرون آمدند و به تبلیغات گسترده ای نیز پرداختند از آن جمله می توان به جارالله زمخشری مفسر معتزلی مسلک را نام برد که اتفاقا در فقه خود را حنفی معرفی می نمود.

سخن آخر اینکه مسئله راه بخارا و یا دیگر ممالک نیست بلکه چنگ زدن به منابع اصیل و پیروی از آنچه در متون معتبر موجود است هدف می باشد چرا که دین اسلام دینی فراگیر است که بنابر فراخور زمان در هر دوره ایی در جایی مرکزیت یافته است و مدعیان علم نباید با نفی دیگر مخازن علمی سعی در اثبات خود باشند چرا که خواسته یا ناخواسته باید به استفاده از منابع دیگر تن دهند.
منبع:کانال شخصی نویسنده

مطالب مرتبط:

مولانا عبدالحمید: درگذشت علما، مسئولیت ما را سنگین

رئیس جمهور روسیه : بی‌احترامی به ترامپ دیگر بس است

تغییر نقش زنان داعشی در اروپا

مولوی شهیدی : تحمل تنوع عقاید و احترام به آنها راه

توقیف یک کبوتر به اتهام جاسوسی!!!

پ

ساکنان غزه این هفته از نماز جمعه در مسجد الاقصی مح

بازدید اردوغان از پایگاه ویژه پهپادها در استان بات

مولانا عبدالحمید: هیچ نهاد و ارگانی حق ندارد «آزاد

۴ بحران پیش روی عبدالفتاح السیسی

نوشتن دیدگاه


آخرین تحلیل ها و مقالات

نظرات کاربران

کانال تلگرام اساس نیوز

تبلیغات