b_300_300_16777215_10_images_mm.jpg

اساس نیوز،ماموستا خالد محمودی : مطلب ذیل از طرف ماموستا خالد محمودی از طلاب حوزه علمیه شمس العارفین نجار، برای اساس نیوز ارسال شده است .امید است که با همفکری بیشتر در بین داعیان حقیقی دین، پیام الهی به شیوه و سبک مناسب به مخاطبان انتقال یابد .

داعیان عزیز و ماموستایان دلسوز موضوعی که می خواهم خدمت شما عرض کنم در باب دعوت و نحوه ی دعوت شماست .

نحوه ی دعوتی که از صدر اسلام تا به حال خالی از لطف نبوده است .

کسانی بوده اند و هستند مایه می گذارند برای رساندن قول حق و تحمل سختی در رسیدن قول حق ؛اعنی:

قال الله و قال رسول الله ....

اما یک نکته که قابل ذکراست و بنده را در جهت نوشتن این مطلب برخواست این است که :

نحوه ی دعوت ما چگونه است و باید چگونه باشد ؟

قبل از پرداختن به نحوه ی دعوت ما نگاهی کوتاه به دو نمونه ی بارز از سلف و زمان پیامبر داشته باشیم !

موقعی که وقایع نگاران محقق و واقع نگاران دقیق تاریخ را ورق می زنند نگاه شان جلب توجه فردی غیور و حافظ و متقی می شود:

از خود می پرسند :راستی چه شده است که مأمون آزاد اندیش و مامون عقل گرا کسی که بعد از خلفای راشدین یگانه خلیفه ای بوده که حافظ تمام قرآن بوده(البدایه و النهایه) و در معارف اسلامی به بالاترین درجه رسیده است چه شده که خطرناک تر از هر زورمند متحجّر و و متعصب دست به شمشیر شده و مصمم است با نوک تیز شمشیر خود می تواند عقیده ی توحید که منظور مخلوق بودن قرآن و نفی صفات است را در خورِ مردمان بدهد و آنها را مجبور به گرویدن به این مکتب اعتزال کند !

و کسانی که این وقایعات تاریخی را می بینند اگر از قشر ملاحده باشند این نقطه را یادداشت و در خور مسلمانان می دهند و فریاد یا ایهاالناس می زنندبه نام تند روی دین جنایت کاری ها و سربریدن های عالم ترین و خردمند ترین خلیفه ی عباسی را به مردم نشان می دهند .

حال مثال دوم هم قابل ذکر است :

اسلام دینی است که با فرود آمدن قرآن از طرف خدا به وسیله ی جبریل به پیامبراسلام (ص) نازل می شود .و جز کلام خدا و قول فصل رسول الله ؛کلام و قول و فصل هیچکسی منعکس کننده اسلام و مبیّن خصوصیات آن نمی باشد و در این مورد قرآن کریم می فرماید:

لا اکراه فی الدین

و خداوند به صورت منع صریح و انکار قاطع به پیامبر می فرماید :

(أَفَأَنتَ تُكْرِهُ النَّاسَ حَتَّىٰ يَكُونُوا مُؤْمِنِينَ )

(یونس ۹۹)

همچنین پیامبرگرامی (ص) شنیدند که کنیزی می گفت خدا در آسمان است و به آسمان هم اشاره می کردند نه تنها بر آن کنیز مظلوم شمشیر نکشید و از او عصبانی نشد حتی در تغییر فکر و بیان با آن کنیز فقیر بر نیامد .علاوه بر این در تمام جنگ های دفاعی حتی یک بار هم شمشیری برای تحمیل عقیده کشیده نشده است .

و هیچ مسلمانی هیچ اعتقادی را بر نامسلمانی تحمیل نمی کردند تا این که بعد مدتها حقایق اسلام را درک می کردند و بدون اجبار و اکراه به دین مبین اسلام می گرویدند!

حال کلام بنده رو به داعیان این است که :

ما جانشینان پیامبر و قول به روایت :العلماء ورثةالانبیاء

تا چه اندازه در رسانیدن کلام حق و قول رسول الله مثل پیامبر کوشیده ایم !

مایی که برای اثبات قول راجح قائل به قول مرجوح را به مقام بدعت و خیلی بدتر هم می بریم آیا با این نوع دعوت می توانیم جانشینی خوب باشیم یا جانشینی بد؟

مسلماً بد

چون پیامبر(ص) در حق حضرت معاذ (رض) که روانه ی یمن می شد فرمودند :

"لأن یهدي الله بك رجلا واحداً خير لك من الدنيا و مافيها "

(احیاء علوم الدین امام غزالی)

یعنی دعوت جوانی دانشجو یا دانش آموزی دبیرستانی به راه صحیح به اندازه ی تمام دنیا و مافیهای دنیا ارزش دارد .

پس مایی که به دنبال اثبات قول راجح و مرجوح هستیم تا چه اندازه ایی موجب دلسرد شدن حتی طالبان دینی شده ایم ؟

تا چه اندازه پا را روی خط قرمز بی حرمتی گذاشته ایم ؟

و داعیانی که با تکیه بر فرعیات و مسائل حاشیه ایی و دوری از اصولیات تا چه اندازه درد جامعه را مداوا کرده اند؟

بلکه حتی بر تفرقه زیادی افکنده اند !

منبر داران تا چه اندازه ایی در ادای خطبه و روبه رو شدن با معترضی صبوری نشان داده اند و فیس تو فیس ادای بی حرمتی نکرده است ؟

طبق روایتی حضرت عمر در جواب زن معترض سکوت کرد و قول زن را پذیرفت و حتی اعتراف به اشتباه خود کرد.

حال مای داعی تا چه اندازه در این موارد نمره ی مثبت و قبولی گرفته ایم ؟

من به نام صوفی یا تو سلفی یا او مکتبی و اخوانی و هزار های دیگر

تا چه اندازه برادرانه تبادل نظر داشته ایم ؟

فرقی ندارد من وتو و او و ما همگی داعی دین هستیم با مأموم های مظلومی که تابع تفکر ما هستند !

بسی جای تأمل است

هر موقع بیدار شویم زود است

به خود بیاییم دین ما امروزی نیاز به الفت و اتحاد و دوستی دارد نه جبهه گیری و تفرقه پراکنی !

خواهشمندم همگی دست در دست هم گذاشته و برادر هم بشویم با هم دیگر داعی دین بهتر شویم .

به قول مولانای رومی :

وافقونا وافقونا فی طریق الاتحاد

انما نحن کنهر فرقوه و السلام

جان من و جان تو بود یکی ز اتحاد

این دو که هر دو یکیست جز که همان یک مباد

والسلام علیکم

ماموستا خالد محمودی

 

 

 

مطالب مرتبط:

پیشمرگه باید از مناطق مورد مناقشه‌ عراق عقب‌نشینی

ا

بارزانی: عراق عملا تجزیه شده است!

اجازه فعالیت های اقتصادی به زنان عربستانی

خاورشناسان و تقابل با بیداری اسلامی

امامان مسلمان کانادا و جلوگیری از سربازگیری داعش ا

فعالیت دعوتگرانه‌ی «دروازه‌ی باز» مسجدی در کانادا

ا

ترامپ:رئیس جمهور ایران مرد دوست داشتنی است!

ارتباطات تلفنی نامشروع و مشکلات ناشی از آن

۳۵۰ امام از ترکیه برای تبلیغ به نفع اردوغان به آلم

نوشتن دیدگاه


آخرین تحلیل ها و مقالات

نظرات کاربران

کانال تلگرام اساس نیوز