b_300_300_16777215_10_images_watermarked6407222_953.jpg

اساس نیوز : هر ساله با نزدیک شدن ایام ماه مبارک رمضان و همچنین اواخر ماه روزه داری، بحث رویت هلال ماه به یکی از موضوعات مهم محافل اجتماعی تبدیل می گردد.متن ذیل توضیحات حافظ امان الله یلمه عالم اهل سنت ترکمن (حنفی مذهب)است که تلاش کرده است با استناد به منابع اصیل اهل سنت، بحث تنوع  و اختلاف افق در بلاد اسلامی را مورد بررسی قرار دهد .

  لازم به ذکر است که به همراه این متن، کلیپ سخنرانی مشروح این عالم اهل سنت به زبان ترکمنی نیز منتشر شده است که در آن بصورت مفصل تر این موضوع تشریح و تبیین شده است .حافظ امان الله یلمه در کلیپ خود تاکید می کند که آرزوی قلبی همه مسلمانان این است که اختلافات موجود در زمینه رویت هلال ماه رمضان و شوال رفع شده جامعه اسلامی به همدلی و و حدت بیشتر برسند، اما با توجه به موانع و دلایل  فقهی ،شرعی و علمی موجود، این امر ممکن نیست .

آخوند یلمه در ادامه خاطر نشان می کند :در ترکمن صحرا دو گروه هستند که باعث بروز اختلاف در زمینه رویت هلال ماه شده اند.گروه نخست افرادی هستند که در طول سال عربستان را به عنوان مهد وهابیت معرفی کرده و از آن اعلام انزجار می کنند.اما همین افراد در زمان رویت هلال ماه رمضان،ماه شوال  و عید قربان از عربستان پیروی کرده و در این ایام عربستان حنفی می گردد.این ها دسته نخست عوامل ایجاد چند دستگی در رویت هلال ماه هستند.

وی در ادامه گفت :دسته دوم عوامل ایجاد کننده اختلاف در رویت هلال ماه، شبکه هایی هستند که در ماهواره بنام اهل سنت به پخش برنامه مشغول بوده، اما پایبند مذهب نیستند.برخی از جوانان ما هم به علت شوق و اشتیاقی که به مسائل دینی دارند، به این شبکه ها اعتماد کرده اند .اما این شبکه ها در این زمینه قابل اعتماد نیستند .این شبکه ها بر اختلافات دامن زده و چنین تبلیغ می کنند که رویت هلال ماه در یک نقطه برای همه مناطق قابل قبول است .

این عالم اهل سنت در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به تلاش علمای اهل سنت در مناطق مختلف برای رویت هلال ماه تاکید کرد : با توجه به دلایل فقهی و حدیثی اهل سنت در زمینه اعلام رویت هلال ماه بر اساس اصل رویت در همان منطقه، ما باید تابع نظر علمای اهل سنت کشور خودمان باشیم .در زمینه ایجاد شرایط رویت هلال ماه در مناطق اهل سنت نشین ،دولت ایران،تمهیدات مناسبی در نظر گرفته است و بر این اساس باید با دوری از فضای شایعاتی که در فضای مجازی ایجاد می گردد، تابع نظر علمای اهل سنت ایران باشیم .

ذیلا متن منتشر شده در کانال تلگرامی حافظ امان الله یلمه تقدیم کاربران سایت می گردد :

" امام نووی در شرح صحیح مسلم بر حدیث كریب به این عنوان بابی بسته است: ( باب بیان ان لكل بلد رؤیتهم و أنهم إذا رأوا الهلال ببلد لا یثبت حكمه لما بعد عنهم )

یعنی در هرشهری رؤیت خودشان معتبر است واینكه هرگاه ماه را در شهری دیدند، حكم آن برای شهرهای دیگر كه از آنها دور هستند ثابت نمی شود .

  امام ترمذی نیز بر این حدیث اینگونه باب بسته است:« باب ما جآء لكل أهل بلد رؤیتهم »

 وحدیث به شرح زیر است :

«عَنْ كُرَیْبٍ أَنَّ أُمَّ الْفَضْلِ بِنْتَ الْحَارِثِ إِلَى مُعَاوِیَةَ بِالشَّامِ قَالَ فَقَدِمْتُ الشَّامَ فَقَضَیْتُ حَاجَتَهَا وَاسْتُهِلَّ عَلَیَّ رَمَضَانُ وَأَنَا بِالشَّامِ فَرَأَیْتُ الْهِلَالَ لَیْلَةَ الْجُمُعَةِ ثُمَّ قَدِمْتُ الْمَدِینَةَ فِی آخِرِ الشَّهْرِ فَسَأَلَنِی عَبْدُ اللَّهِ بْنُ عَبَّاسٍ رَضِیَ اللَّهُ عَنْهُمَا ثُمَّ ذَكَرَ الْهِلَالَ فَقَالَ مَتَى رَأَیْتُمْ الْهِلَالَ فَقُلْتُ رَأَیْنَاهُ لَیْلَةَ الْجُمُعَةِ فَقَالَ أَنْتَ رَأَیْتَهُ فَقُلْتُ نَعَمْ وَرَآهُ النَّاسُ وَصَامُوا وَصَامَ مُعَاوِیَةُ فَقَالَ لَكِنَّا رَأَیْنَاهُ لَیْلَةَ السَّبْتِ فَلَا نَزَالُ نَصُومُ حَتَّى نُكْمِلَ ثَلَاثِینَ أَوْ نَرَاهُ فَقُلْتُ أَوَ لَا تَكْتَفِی بِرُؤْیَةِ مُعَاوِیَةَ وَصِیَامِهِ فَقَالَ لَا هَكَذَا أَمَرَنَا رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ» (رواه مسلم ، والترمذی و غیرهما) ،

ترجمه👇👇👇

كریب می فرماید : كه ام فضل بنت حارث او را به شام نزد حضرت معاویة (رض) فرستاد ، می گوید به شام آمدم كارش را انجام دادم ، بر من صدای دیدن ماه رمضان بلند كرده شد در حالیكه من در شام بودم ، من شب جمعه در شام ماه را دیدم سپس آخر ماه به مدینه آمدم ، ابن عباس (رض) (احوال آنجا را ) از من پرسید سپس از ماه پرسید كه چه وقت آنرا دیده اید ، گفتم ما شب جمعه آنرا دیدیم ، فرمود : خودت آنرا دیدی ؟ گفتم : بله ، بقیه مردم نیز آنرا دیدند وهمه روزه گرفتند و معاویة نیز روزه گرفت . ابن عباس فرمود : لیكن ما آنرا شب شنبه دیدیم ، لذا روزه را ادامه می دهیم تا سی روز تكمیل كنیم یا اینكه ماه را ببینیم . گفتم : آیا به دیدن وروزه گرفتن معاویة (رض) اكتفا نمی كنی ؟ فرمود : خیر ، رسول الله (ص) ما را به همین دستور فرموده است .

در این قول ابن عباس دو نكته وجود دارد: (1) اهل مدینه رؤیت اهل شام را برای خود اعتبار نكردند وابن عباس فرمود : خود ما اهل مدینه باید آنرا ببینیم در غیر این صورت سی روز را تكمیل می كنیم . (2) فرمود : رسول الله (ص) به ما همینطور دستور فرموده است . یعنی آنچه من می گویم از طرف خود و از استنباط خود نمی گویم بلكه دستور رسول الله (ص) همین است .

    این حدیث دلیل است بر اینكه  اختلاف افق در شهرهای نزدیك به هم معتبر نیست ، لیكن در شهرهائی كه حقیقتا افق آنها فرق می كند، این اختلاف معتبر است و رؤیت ماه در یك منطقه برای مناطق دیگر اعتبار ندارد و باید برای خود آنها رؤیت ثابت باشد .

   لذا مناطقی كه از هم فاصله زیاد دارند مانند شام وحجاز بر اهل هر شهر واجب است كه رؤیت خود را اعتبار كنند نه رؤیت شهر دیگر را . چون ارتفاعات مناطق متفاوت است. لذا طلوع وغروب ماه نیز متفاوت می شود . در یك منطقه ماه طلوع یا غروب می كند در حالی كه در منطقه ی دیگر هنوز طلوع یا غروب نكرده است . از اینجاست كه در مناطقی كه فاصله ی آنها از همدیگر زیاد است ، تأثیر آن دیده می شود و در مناطق نزدیك به هم تأثیر ندارد ، وقول ابن عباس ، سالم ، قاسم ، عكرمه و اسحاق همین است .

امام ترمذی (رح) می فرماید : این حدیث حسن وصحیح وغریب است و نزد اهل علم عمل بر همین حدیث است كه برای اهل هرشهر( كشور ) رؤیت خودشان معتبر است .

 « قَالَ أَبُو عِیسَى حَدِیثُ ابْنِ عَبَّاسٍ حَدِیثٌ حَسَنٌ صَحِیحٌ غَرِیبٌ وَالْعَمَلُ عَلَى هَذَا الْحَدِیثِ عِنْدَ أَهْلِ الْعِلْمِ أَنَّ لِكُلِّ أَهْلِ بَلَدٍ رُؤْیَتَهُمْ » . (ترمذی ، باب ما جآء لكل اهل بلد رؤیتهم).

پس حق همان است كه امام ترمذی فرموده است ، كه « نزد اهل علم عمل بر همین حدیث است كه برای اهل هرشهر (كشور) رؤیت خودشان معتبر است» . و ابن عبد البر اجماع را بر این نقل كرده است . چنان كه شیخ ابو العباس احمد بن الشیخ المرحوم الفقیه ابی حفص عمربن ابراهیم الحافظ الانصاری القرطبی (رح)     می نویسد : « وحكى أبو عمر بن عبدالبر : الإجماع على أنه لا تراعى الرؤیة فیما بَعُد من البلدان كالأندلس من خراسان ، قال : ولكل بلد رؤیتهم ، إلا ما كان كالمصر الكبیر ، وما تقاربت أقطاره من بلدان المسلمین . قلت : وهذا الإجماع الذی حكاه أبو عمر یدلُّ على أن الخلاف الواقع فی هذه المسألة إنما هو فیما تقاربت من البلاد »( المُفهِم لما اشكل من تلخیص كتاب مسلم ) .

مطالب مرتبط:

ضرورت های پاسخگویی به شبهات غیر مقلدان

استخدام 100 هزار خارجی در بخش‌های دولتی سعودی!

امت نبی مکرم اسلام هرگز چشم امید به یهود و نصارا ن

ماموستا سيد احسن حسينی: تنها با تكيه بر وحدت می ت

رئیس جمهور قرقیزستان : لزوم تدوین استراتژی واحد بر

جوان فلسطینی دو نظامی صهیونیست را زیر گرفت

نیروهای دولتی لیبی سرت را از داعش پس گرفتند

دادگاه سوئیس به نفع حجاب اسلامی رأی داد

توئیت اسلام‌ستیزانه دونالد ترامپ

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

آخرین تحلیل ها و مقالات

کانال تلگرام اساس نیوز