b_300_300_16777215_10_images_1732181442183953213475259422312207249.jpg

اساس نیوز ؛ کرامت از نظر لغوی به معنی بزرگی، جوانمردی، عزت، احترام وگرامی داشتن بوده واز نظر اصطلاحی عبارت از وقوع امری خارق العاده از فردی مومن متقی تابع قرآن وسنت می باشد که ادعای نبوت نمی کند، ووقوع این امر خارق العاده از این فرد جهت اکرام او و رعایت وحفظ مقامش صورت می گیرد.[1]


علامه تفتازانی: « ظهور امر خارق اللعادة من قبل ولی غیرمقارن لدعوی النبوة فما لایکون مقرونا بالایمان والعمل الصالح یکون استدراجا وما یکون مقرونا بدعوی النبوة یکون معجزة »[2]
« کرامت ظهور وصدور امر خارق وخلاف عادت، از طرف ولی است که مقارن وهمزمان با ادعای نبوت نباشد( یعنی این امر خارق العاده از پیامبر که ادعای پیامبری دارد صادر نشده باشد ) بنابراین، امر خارق العاده ای که مقارن با ایمان وعمل صالح نباشد استدراج محسوب می شود وآنچه از امور خارق العاده که مقارن ادعای نبوت باشد معجزه است ».

علامه عبدالکریم مدرس: « امر خارق للعاده تظهر علی  ایدی العباد المختصین باتباع الکتاب والسنة النبویة، اکراما لهم ورعایة لمقامهم ».[3]
« امر خارق العاده ای را که بر دست بندگان ویژه ومختص پیرو قرآن وسنت پیامبر(ص) ظاهر می شود کرامت گویند، که جهت احترام واکرام آنان ورعایت وحفظ مقامشان صورت می گیرد ».

علما گفته اند: « کرامت ولی معجزه ای برای پیامبرش است چون وقوع کرامت از یک ولی دال بر حقانیت دین آن پیامبر(ص) است چرا که اگر چنین نبود آن ولی هم بوسیله آن کرامت یاری وتایید نمی شد».

زمانی که دانستیم کرامت بر دست ولی صادر می شود لازم است بدانیم ولی چه کسی است: خداوند متعال در مورد اولیای خود چنین می فرماید: « الذین آمنوا وکانوا یتقون »[4] « دوستان خداوند کسانی اند که ایمان آورده اند وتقوا پیشه کرده اند » ودر آیه دیگری می فرماید: « والله ولی المتقین  » [5] « وخدا یار ویاور پرهیزکاران است ».

به تعریف ولی از دیدگاه علامه سعدالدین تفتازانی (رح) در شرح عقاید نسفی توجه فرمایید: « الولی هوالعارف بالله وصفاته حسب ما یمکن، المواظب علی الطاعات، المجتنب عن المعاصی، المعترض عن الانهماک فی اللذات والشهوات » [6]
« ولی کسی است که بقدر امکان به ذات وصفات خداوند متعال مطلع وآگاه باشد وهمیشه مواظب ومشغول طاعات وعبادات باری بوده واز گناهان دوری جوید واز فرورفتن در لذات وشهوات دنیوی اجتناب ورزد ».

قریش چند نفر جهت آوردن چیزی از بدن حضرت عاصم(رح) فرستادند وحضرت عاصم(رح) در غزوه بدر یکی از بزرگان قریش را کشته بود خداوند متعال جهت حفظ بدن حضرت عاصم زنبور عسل را مثل سایه فرستاد که بدن مبارکشان را از فرستادگان قریش محافظت نمودند وقادر به بردن هیچ چیزی نشدند.[7]

حضرت عمر (رض) فرمود: « خداوند بنده مومن خود را پس از مرگ حفاظت ونگه می دارد چنانچه در حیات شان حفاظت می نماید » . [8]

امام بخاری در یک حدیث طولانی روایت نموده است که هشام بن عروة (رض) فرمودند: « پدر من فرموده بود که در بئر معونه هنگامیکه صحابه وعمروبن امیه ضمیری(رض) اسیر شدند وپس حضرت عامر بن طفیل(رض) به یک شهید اشاره نمود واز او پرسیدند که این شهید کیست؟ عمروبن امیه ضمری جواب داد این عامر ابن فهیره (رض) است وگفت من جنازه او را دیدم وقتی که کشته شده بود بسوی آسمان رفت وآنقدر به بالا رفت که از نظرم دور شد وبعد دوباره به زمین نهاده شد واین کرامت حضرت عامر بن فهیره(رض) بود که خداوند نشان داد ».[9]

حضرت عایشه (رضی الله عنها) می فرماید: « زمانیکه نجاشی(رض) وفات کرد در بین خود مباحثه می نمودیم که بر قبر نجاشی نور وروشنایی می باشد ». [10]

در کتاب مرقات در تفسیر حدیث ذکر شده که قبر نجاشی در حبشه بود چون که مشهور گردیده بود وحتی به حد تواتر رسیده بود، که اکثر مردم آن نور را دیده بودند وبرای هم دیگر قصه می نمودند که بر قبر نجاشی نور دیده می شود.[11]

این نور بر قبر نیز یک نوع کرامت ولی است که بعد از مرگ شان ظاهر می شود. چون ولایت الله بسبب مرگ از بین نمی رود وزائل نمی شود.[12]

« اذاالولی لاینعزل عن ولایته بالموت کالنبی لاینعزل عن نبوته بالموت » [13]
« ولی از ولایت خویش مانند نبی توسط مرگ معزول نمی شود ونه کرامتشان قطع می گردد چنانچه نبوت به موت زائل نمی شود همچنین ولایت ولی توسط موت از بین نمی رود ».

« لان المعزه والکرامت لاینقطع بموتهم وبیان التصرف بعد الموت وثبوتها بالکتاب والسنة واجماع الامة ». [14]
« زیرا که معجزه وکرامت توسط موت از آنان قطع نمی شود وتصرف شان بعد از مرگ به کتاب الله وسنت نبوی(ص) واجماع امت ثابت است  چون که کرامت ولی به نصوص قطعی وکتب معتبره ثابت است چه قبل از موت وچه بعد از آن باشد. وانکار آن پیروی از معتزله واهل بدعت است وموجب تباهی دنیا وآخرت است».


گردآورنده : عبا آخوند محمد نژاد


منابع:    

                                                                                                           
1-کرامات اولیاء حقیقتی انکار ناپذیر،سید حبیب امینی، ص5.
2-شرح عقاید نسفی، ص 226.
3-نورالاسلام، ص126.
4-یونس، آیه 63.
5-جاثیه، آیه 19.
6-شرح عقاید نسفی، ص 226.
7-بخاری،ج2، ص586 کتاب المغازی باب غزوه ذات الرجیع و رعل وغیره ...
8-فتح الباری، ج7، ص384.
9-بخاری، ج2، ص587.
10-ابوداود، ج1،ص 341 کتاب الجهاد باب نورعند قبرالشهید، مشکوة ص545.
11-مرقات، ج11، ص230.
12-هدیة السالکین، تالیف: سید محمد بشیر شاه نقشبند، ص39.
13-نورالعقائد، ص326.
14-نورالعقائد، ص329.

مطالب مرتبط:

مولانا عبدالحمید: بارها از طرف گروه های افراطی خار

کلیپ : ترور " نه "

امام جعلی در توفان تگزاس و یک داستانی ساختگی اسلام

همکاری‌های نظامی ازبکستان و انگلستان در افغانستان

ا

روستایی دریک حراجی به مبلغ 140 هزار یورو فروخته شد

راهکار جدید داعش برای درآمدزایی

داعش ناتو را به چالش می کشد

افزایش ۱۵ برابری قیمت یک دارو

رمادی محاصره شد

ن

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

آخرین تحلیل ها و مقالات

کانال تلگرام اساس نیوز