b_300_300_16777215_10_images_islahweb203911520444284.jpg

اساس نیوز ،ع .حیدری : بزرگترین ستمی که امکان دارد در حق آدمی روا داشته شود، الزام و تحمیل اندیشه‌ای‌ به اوست.

پروردگار هستی یقیناً‌ به مصلحت ما آگاه بوده و هست و صلاح را در این دیده که هر شخصی را با سیستم فیزیکی و روحی منحصر به خودش بیافریند؛ که نتیجه‌ی این آفرینش برای ما در جوانب و ابعاد مختلف محسوس است.

بطور مثال، خدای متعال می‌فرماید:

«ومِنْ آيَاتِهِ خَلْقُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَاخْتِلَافُ أَلْسِنَتِكُمْ وَأَلْوَانِكُمْ ۚ إِنَّ فِي ذَٰلِكَ لَآيَاتٍ لِلْعَالِمِينَ»(٢٢/روم)

«و از نشانه‌های‌ الهی، آفرینش آسمان‌ها‌ و زمین، و تفاوت زبان‌ها‌ و رنگ‌های‌ شماست؛ همانا در این امر برای دانشمندان نشانه‌هایی‌ قطعی است.»

بنابر آیه‌ی‌ مذکور و آیات متعدد دیگر به این نکته‌ی‌ ظریف خواهیم رسید؛ که تنوّع‌ و دگر اندیشی از سنّت‌های‌ الهی است.

فرقی ندارد که این اختلاف و تنوّع‌ در جنس باشد یا رنگ و یا فکر...

در عصر کنونی شاهد امواج عظیمی از افکاری هستیم که تمام توان خود را بکار بسته تا با این سنت الهی یعنی تنوّع‌پذیری بجنگند و آن را از صحنه ی روزگار محو سازند!

خطاب سخن بنده به تنوّع‌ در اسلوب دعوت و افکار آدمی برمی‌گردد که سالیان سال دغدغه‌ی‌ آن را در وجود خویش حس می‌نمایم.

پیشتر بیان داشتم که خداوند عزوجل‌ به فکر و تعقل‌ یکایک ما اهمّیّت‌ خاصی را قائل شده است؛ چنانچه می‌فرماید:

«ولَوْ شَاءَ رَبُّكَ لَجَعَلَ النَّاسَ أُمَّةً وَاحِدَةً وَلَا يَزَالُونَ مُخْتَلِفِينَ»(هود/۱۱۸)

«و اگر پروردگارت می‌خواست، همه مردم را یک امّت (بدون هیچ‌گونه‌ اختلاف) قرار می‌داد؛ ولی آن‌ها‌ همواره مختلفند»

آیه فوق بیان می‌دارد که پروردگار در تعامل با مخلوقاتش از در اجبار و الزام وارد نشده و بلکه دوست می‌دارد که همه آزاداندیش باشند.

با گذشت زمان و دوری از قرآن و مفاهیمش و در مقابل اصل قرار دادن نصوص غیر قرآنی، امروزه این عائدمان گشته که همدیگر را تحمّل‌ نکنیم و درک تفاوت‌ها‌ را نداشته باشیم.

(باید همه مثل ما باشند، تنها راه نجات ماییم، دیگران در خسران کاملند، هر چه ما بهش دست یافتیم آن حق است و بس و...)

تمام این جملات، با حق مطلق بودن الله در تناقض هست؛ گویا دیگرانی هم خود را العیاذ بالله بمثابه‌ی‌ باری‌تعالی می‌دانند اما ما بی‌خبریم‌!!!

با گذری کوتاه در زندگانی الگوی‌مان -صلی الله علیه و سلم- بدین مطلب پی خواهیم برد که او هیچ‌گاه‌ یارانش را از لحاظ فکری محدود نمی‌ساخت‌ و بلکه صحنه را برای آن‌ها‌ باز می‌نمود تا زمینه‌ی‌ تحقیق‌ را برایشان فراهم سازد.

منتها امروزه متأسّفانه‌ پیروی از سنت رسول‌الله -‌صلی الله علیه و سلم- در چند چیز خاص محصور شده که گاه منفعت‌هایی‌ نیز در آن دخیل هست.

نوشته‌ی‌ خود را با جمله‌ی‌ پر معنای آلبر کامو (نویسنده و فیلسوف معروف فرانسوی) به اتمام خواهم رساند:

«من از کسانی که در باور خود همیشه حق دارند، متنفرم!»

منبع :اصلاح وب

مطالب مرتبط:

آینده از آن اسلام است

 

حال ملکه انگلیس خراب است

ا

واکنش روسیه به موضع‌گیری اسرائیل درباره آتش‌بس در

موافقت کره شمالی با نابودی موشکهای قاره پیما

نقش صوفیان در گسترش اسلام در هند

نام رهبر حزب اسلامی از فهرست سیاه سازمان ملل خارج

فرماندار ویژه گنبد کاووس خطاب به سردار آزمون:پرفرو

عدم عزاداری اهل سنت برای امام حسین دلیل عدم محبت ب

رأی اعتماد گرفتن وزیر دادگستری مهاجرستیز ترامپ

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

آخرین تحلیل ها و مقالات

کانال تلگرام اساس نیوز