b_300_300_16777215_10_images_mbabaeiii.jpg

اساس نیوز :خطیب نمازخانه اهل سنت صادقیه تهران درک ماهیت و اثرات معنوی کلمه ي طیبه اخلاص یعنی لا اله الا الله را مشکل گشای جامعه اسلامی دانست .

به گزارش خبرنگار اساس نیوز ماموستا عزیز بابایی در خطبه های نماز خانه صادقیه تهران در روز 13 بهمن ماه تاکید کرد : مسلمانان ، صادقانه و مخلصانه کلمه ي طیبه اخلاص یعنی لا اله الا الله را  بر زبان جاري می کنند ولی کاش در نهان و آشکار به مقتضاي آن هم عمل می کردند،آن موقع بود که آثار مثبت و پسنديده این کلمه طیبه بر فرد و جامعه را مشاهده می کردند .اگر آثار مبارک آن را در میان این همه مسلمان نمی بینیم. دلیلش این است که به مقتضای آن اکثرا عمل نمی کنیم .

ماموستا بابایی در ادامه سخنان خود برخی از آثار این کلمه را به شرح زیر بیان کرد :

1 - اتحاد و همبستگي مسلمانان: که موجب شکوه آنان و پيروز شدن شان بر دشمنان مي شود، زيرا آنان پيرو يک آيين و داراي يک عقيده هستند، همچنان که خداوند متعال مي فرمايد: {وَاعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمِيعًا وَلَا تَفَرَّقُوا}. (آل عمران: 103). (و همگي به رشته ي خدا چنگ زنيد و پراکنده نشويد).و مي فرمايد: {هُوَ الَّذِي أَيَّدَكَ بِنَصْرِهِ وَبِالْمُؤْمِنِينَ (62) او همان کسي است که تو را با ياري خود و توسط مؤمنان تقويت و پشتيباني کرد وَأَلَّفَ بَيْنَ قُلُوبِهِمْ لَوْ أَنْفَقْتَ مَا فِي الْأَرْضِ جَمِيعًا مَا أَلَّفْتَ بَيْنَ قُلُوبِهِمْ وَلَكِنَّ اللَّهَ أَلَّفَ بَيْنَهُمْ إِنَّهُ عَزِيزٌ حَكِيمٌ (63)}. (الأنفال: 62 - 63) و در ميان آنان الفت ايجاد نمود، اگر همه ي آنچه در زمين است صرف مي کردي نمي توانستي ميان دلهايشان انس و الفت برقرار سازي. ولي خداوند ميان شان انس و الفت انداخت، چرا که او عزيز و حکيم است).

  وی افزود : يکي از علل تفرقه و جنگ و درگيري با هم، اختلاف عقيده اي و منازعات فکري است، خداوند متعال در اين راستا مي فرمايد: {إِنَّ الَّذِينَ فَرَّقُوا دِينَهُمْ وَكَانُوا شِيَعًا لَسْتَ مِنْهُمْ فِي شَيْءٍ}. (الأنعام: 159). (بي گمان کساني که آئين خود را پراکنده مي دارند و دسته دسته و گروه گروه مي شوند تو به هيچ وجه از آنان نيستي).در جايي ديگر مي فرمايد: {فَتَقَطَّعُوا أَمْرَهُمْ بَيْنَهُمْ زُبُرًا كُلُّ حِزْبٍ بِمَا لَدَيْهِمْ فَرِحُونَ (53)}. (المؤمنون: 53). (اما آنها كارهاى خود را در ميان خويش به پراكندگى كشاندند، و هر گروهى به راهى رفتند; (و عجب اينكه) هر گروه به آنچه نزد خود دارند خوشحالند).پيامدهاي اين اتحاد و اختلاف در حال و وضع عربهاي قبل از اسلام و بعد از آن نيز به خوبي نمايان مي شود.

2 - امنيت و آسايش: در جامعه ي موحدي که به «لا اله الا الله» ايمان دارد امنيت و آسايش در حد وسيع و گسترده اي برقرار مي شود.زیرا خداوند متعال مي فرمايد: {إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَةٌ}. (الحجرات: 10).(فقط مؤمنان برادران همديگرند).و مي فرمايد: {مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللَّهِ وَالَّذِينَ مَعَهُ أَشِدَّاءُ عَلَى الْكُفَّارِ رُحَمَاءُ بَيْنَهُمْ}. (الفتح: 29). (محمد فرستاده ي خدا است، و کساني که با او هستند در برابر کافران تند و سرسخت، و نسبت به يکديگر مهربان و دلسوزند).و يا مي فرمايد: {وَاذْكُرُوا نِعْمَتَ اللَّهِ عَلَيْكُمْ إِذْ كُنْتُمْ أَعْدَاءً فَأَلَّفَ بَيْنَ قُلُوبِكُمْ فَأَصْبَحْتُمْ بِنِعْمَتِهِ إِخْوَانًا}. (آل عمران: 103).(به ياد آريد كه چگونه دشمن يكديگر بوديد، و او ميان دلهاى شما، الفت ايجاد كرد، و به بركت نعمت او، برادر شديد).

3 - دستيابي به خوشبختي، آئيني استوار و جايگزيني پيشينيان: خداوند متعال مي فرمايد: {وَعَدَ اللَّهُ الَّذِينَ آمَنُوا مِنْكُمْ وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ لَيَسْتَخْلِفَنَّهُمْ فِي الْأَرْضِ كَمَا اسْتَخْلَفَ الَّذِينَ مِنْ قَبْلِهِمْ وَلَيُمَكِّنَنَّ لَهُمْ دِينَهُمُ الَّذِي ارْتَضَى لَهُمْ وَلَيُبَدِّلَنَّهُمْ مِنْ بَعْدِ خَوْفِهِمْ أَمْنًا يَعْبُدُونَنِي لَا يُشْرِكُونَ بِي شَيْئًا}. (النور: 55). (خداوند به كسانى از شما كه ايمان آورده و كارهاى شايسته انجام داده اند وعده مى دهد كه قطعا آنان را حكمران روى زمين خواهد كرد، همان گونه كه به پيشينيان آنها خلافت روى زمين را بخشيد; و دين و آيينى را كه براى آنان پسنديده، پابرجا و ريشه دار خواهد ساخت; و ترسشان را به امنيت و آرامش مبدل مى كند، آنچنان كه تنها مرا مى پرستند و چيزى را شريك من نخواهند ساخت).چنانچه مي بينيم خداوند متعال اين مسايل را به يگانه پرستي پيوند داده است.

4 - دست يابي به آرامش دروني: خداوند متعال مي فرمايد: {أَأَرْبَابٌ مُتَفَرِّقُونَ خَيْرٌ أَمِ اللَّهُ الْوَاحِدُ الْقَهَّارُ (39)}. (يوسف: 39).(آيا معبودان پراكنده بهترند يا خداوند يگانه قهار؟). آرامش روحي و رواني و استقرار ذهني براي كسى كه لا إله إلاَّ الله می گويد ، و به مقتضاي آن عمل كند، تحقق می يابد چون او يك خدا را مى پرستد، و خواسته او را مى داند، پس كاري انجام مى دهد كه او را راضي و خشنود سازد، و از غضب او اجتناب مى ورزد، به خلاف كسانی كه خدايان بسياري را مى پرستد، و هر يك از اين خدايان چيزي خاصي مى خواهد، و تدبير خاصي دارد كه از خداي ديگر مختلف است. و همچنين مى فرمايد: {ضَرَبَ اللَّهُ مَثَلًا رَّجُلًا فِيهِ شُرَكَاءُ مُتَشَاكِسُونَ وَرَجُلًا سَلَمًا لِّرَجُلٍ هَلْ يَسْتَوِيَانِ مَثَلًا} [الزمر: 29].«خداوند مثلي مى زند از برده اي كه در (بردگي) او شريكانِ مختلف سهم دارند، و برده اي كه تنها براي شخصي باشد، آيا (اين دو) در وصف برابرند».علما مى گويند: خداوند اين ضرب المثل را براي مشركان و موحدان آورده است، پس مشرك مانند برده اي است كه مالك و أرباب او گروهي هستند كه با هم اختلاف، و نيز اخلاق بدي دارند، پس مشرك وقتي خدايان بسياري را مى پرستيد به برده اي شبيه داده شده كه گروهي كه با هم اختلاف دارند ارباب او هستند، و نمى تواند رضا و خشنودي همه آنها را برآورده كند.

5 - دست يابي به مقام رفيع دنيا و آخرت: خداوند متعال مي فرمايد: {حُنَفَاءَ لِلَّهِ غَيْرَ مُشْرِكِينَ بِهِ وَمَنْ يُشْرِكْ بِاللَّهِ فَكَأَنَّمَا خَرَّ مِنَ السَّمَاءِ فَتَخْطَفُهُ الطَّيْرُ أَوْ تَهْوِي بِهِ الرِّيحُ فِي مَكَانٍ سَحِيقٍ (31)}. (الحج: 31).(برنامه و مناسك حج را انجام دهيد) در حالى كه همگى خالص براى خدا باشد! هيچ گونه همتايى براى او قائل نشويد! و هر كس همتايى براى خدا قرار دهد، گويى از آسمان سقوط كرده، و پرندگان (در وسط هوا) او را مى ربايند; و يا تندباد او را به جاى دوردستى پرتاب مى كند).اين آيه بيانگر آن است که توحيد و يکتاپرستي مايه ي علو درجه و ارتفاع مقام، و شرک و دوگانه پرستي نيز مايه ي سقوط و از دست دادن درجه و امتياز مي باشد.

6 - در امان بودن خون، مال و شخصيت: پيامبر - صلى الله عليه وآله وسلم - مي فرمايد: « «أُمِرْتُ أَنْ أُقَاتِلَ النَّاسَ حَتَّى يَقُولُوا لاَ إِلَهَ إِلاَّ اللَّهُ وَأَنِّى رَسُولُ اللَّهِ فَإِذَا قَالُوهَا عَصَمُوا مِنِّى دِمَاءَهُمْ وَأَمْوَالَهُمْ إِلاَّ بِحَقِّهَا» [البخاري] ».(به من دستور داده شده است با مردم بجنگم تا اينکه بگويند: لا اله الا الله، هرگاه به وحدانيت خدا اعتراف کردند جان و مال آنان از جانب من محفوظ است مگر در مقابل حقي که به عهده دارند).کلمه ي اخلاص در عبادات، معاملات، آداب و اخلاق نيز آثار سترگ و ارزشمندي را بر فرد و جامعه به جا مي گذارد.

مطالب مرتبط:

بازگشت ده ها افراط گرای اندونزیایی از سوریه

ا

پروفسور علی ارباش ؛ زن و مرد از منظر حقوق و مسئولی

جشن عروسی از دیدگاه اسلام

اتریش راه هلند را در پیش گرفت/ «وین» هم به وزرای ت

کناره گیری احتمالی یوسف قرضاوی از ریاست اتحادیه جه

مولانا فاروقی : سکوت جامعه جهانی در قبال جنایات اس

هشدار آخرین رهبر شوروی سابق در مورد احتمال بازگشت

ارزش خبری مجاورت و رسانه های اهل سنت

تصاویر قبرستان اعضای داعش در فلوجه

نوشتن دیدگاه


آخرین تحلیل ها و مقالات

نظرات کاربران

کانال تلگرام اساس نیوز