b_300_300_16777215_10_images_sabke_zendegii.jpg

اساس نیوز،محمد بن علوی المالکی : مسلمانان باید با جدیت در راه احیای اخوت حقیقی اسلامی گام بردارند تا امت اسلامی با همه گروه ها و مجموعه هایش ، از سر دل سوزی به دین و برای تقرب به خدا و رسول ، در نصرت دین خدا هم داستان شوند و این اقدام بر همه کار ها و جهت گیری ها مقدم باشد.

 برادران! در اینجا روی سخن با اهل علم و اندیشه و علما و طلاب علم است.

باید مسائل و قضایا به بحث گذاشته شود و برای جدا کردن درست یا نادرست ، کوشش کافی انجام گیرد. با این وجود ، دیدگاه هر مجتهد-چه درست مطابق واقع باشد و چه مطابق واقع نباشد-محترم است.

 خرده گفتن بر مجتهد و تخریب شخصیت وی در علم شیوه ای پذیرفتنی نیست و خطای مجتهد ، مجوز توهین به او نمی تواند باشد و عیب جویی از بیگناهان و جست و جوی نقاط ضعف و تهمت زدن به مردم روا نیست.

  اهل علم و تبلیغ باید نسبت به ارزش کارشان آگاه باشند. حقیقت در انحصار هیچ مسلک و گروهی نیست و اختلاف نظر نمی نواند عامل لجاجت و ستیز باشد. طبیعت کار مجتهدان به گونه ای است که با هم اختلاف نظر دارند و نتایج این اختلاف نظر ، بدون هیچ گونه تشنج و تعصب یا ستیزه گری و کینه ورزی و واگرایی پذیرفته می شود. اینکه کسی حق نقد دارد ، به این معنا نیست که حقیقت در انحصار اوست.

  جای بسی تأسف است که اختلاف دیدگاه ها ، به دشمنی شخصی و ستیزه جویی بدل شود وبه راستی جای اندوه و تأسف است که اختلاف نظر در مسئله ای فرعی و کوچک باعث شود افراد همدیگر را در اصول اسلام و پایه های دیانت متهم بشمارند.

  بی بهره بودن از ادب گفت و گو آیین جدل و مناظره ، باعث می شود که افراد ریختن آبروی مسلمانان ، به ویژه علما و مبلغان را حلال بشمارند و تمام کوشش خود را صرف یافتن لغزش ها و خطاهای آنان کنند و بسیاری از گمان ها پیروی کنند؛ در حالی که فقط اندکی از گمان ها درست و صواب است.

   انگیزه ما از بیان این سخنان این است که عده ای از رادمردان و علمای جلیل القدر ، به این دین خدمت فراوان کردند و به مقامات علمی والایی دست یافتند و در راه خدا جهاد و مبارزه کردند. خدمات این بزرگان ، مشهود و اقدامات صادقانه آنان انکار شدنی است. نباید به بزرگ نمایی خطاهای این گروه بپردازیم.

همچنین درست نیست که به آنان ستم روا داریم و با آبروی شان بازی کنیم و خدمات فراوان و تلاش های شان را نا چیز بشماریم. هر عالمی بعضی از گفته هایش پذیرفتنی و بخش دیگری از گفته ها و دیدگاه هایش ناپذیرفتنی است; اما فرق است میان آنکه یکی از علمای اسلامی را که در علم و تبلیغ دین دستی چیره دارد ، نقد کنیم یا سخنان یک ملحد و کافر مغرض یا مستشرق غرض ورز را رد کنیم.ب

 رادران! از همین خاستگاه و بینش است که این بحث آغاز می شود و مفهوم اختلاف و انواع آن تبیین می گردد.

میزان اعمال

  متأسفانه بسیاری از مردم به درستی نمی دانند که چه اموری آدمی را از دایره اسلام بیرون می راند و محکوم به کفر می سازد. بدین سبب دیده می شود که با کوچک ترین مخالفتی ، بی درنگ مسلمانان را کافر می شمارند ، تا جایی که بر اساس این شیوه ، روی زمین جز اندکی مسلمان باقی نمی ماند!

   ما البته از باب حسن ظنّ ، برای این گروه این عذر را می تراشیم که انگیزه آنان به جا آوردن تکلیف شرعی امر به معروف و نهی از منکر است؛ ولی از این معنا غافلند که وظیفه امر به معروف و نهی از منکر باید با حکمت و موعظه حسنه صورت گیرد و اگر مجادله لازم بود ، باید به شیوه ای نیکو صورت پذیرد؛ چنان که خدای متعال می فرماید:

ادْعُ إِلي‏ سَبيلِ رَبِّکَ بِالْحِکْمَةِ وَ الْمَوْعِظَةِ الْحَسَنَةِ وَ جادِلْهُمْ بِالَّتي‏ هِيَ أَحْسَنُ إِنَّ رَبَّکَ هُوَ أَعْلَمُ بِمَنْ ضَلَّ عَنْ سَبيلِهِ وَ هُوَ أَعْلَمُ بِالْمُهْتَدينَ ((نحل:125))

مردم را با حکمت و اندر نیکو به راه پروردگارت بخوان و با بهترین شیوه با آنان مجادله کن.

چنین شیوه ای به پذیرش سخن حق از سوی مخاطب و رسیدن به هدف نزدیک تر است و سر پیچی از آن خطا و بی خردی است.

مسلمانی را در نظر بگیرید که نماز می گزارد ، فرایض الهی را به جا می آورد ، از محرمات می پرهیزد و در پی نشر اسلام و بر پایی مساجد و پرستشگاه هاست.

   وقتی او را به چیزی فرا می خوانیم که به نظر ما حق ، ولی از دید گاه او نادرست است و مسئله مورد نظر ، از دیرباز میان علما اختلافی بوده ، اگر به صرف مخالفت با ما به او نسبت کفر بدهیم ، گناه سنگین و زشتی مرتکب شده ایم ، گناهی که خدا از آن نهی کرده و در چنین مواردی ، مارا به خرد ورزی و حکمت و رفتار نیکوفرا خوانده است.

علامه (( احمد مشهور الحداد )) می گوید :علما در این باره اجماع دارند که تکفیر یکی از اهل قبله (مسلمانان) روا نیست؛ مگر در صورت انکار خدا ، شرک آشکار و غیر قابل تأویل یا انکار نبوت و انکار ضروریات دین با انکار اموری که متواتر با به اجماع علما از ضروریات دین است.

  اموری نظیر توحید ، نبوت ، خاتمیت رسول خدا ، قیامت و حساب و کیفر بهشت و جهنم ، از ضروریات دین است و کسی که منکر این امور باشد کافر است و عذر مسلمانی که به نسبت به این امور آگاه نباشد پذیرفته نیست؛ مگر تازه مسلمانان که تا زمانی که اسلام را کاملا فرا بگیرند ، عذرشان پذیرفته است و پس از آن پذیرفته نیست.

   متواتر ، خبری است که جماعتی آن را نقل کنند که احتمال همدستی آنان بر دروغ نمی رود و صدور دروغ از همه آنان ناممکن باشد. چنین حدیثی یا از نظر اسناد متواتر است ، مانند حدیث ((من کذب علی متعمداَ فلیتبوأ من النار ))؛((کسی که عمداَ به من دروغ بندد ، جایگاه او در آتش است)) ، تواتر بر دو گونه است ، یا از نظر طبقه، تواتر دارد؛ مثل تواتر قرآن که در پهنه زمین از شرق تا غرب، همه مردم طبقه به طبقه از نسل پیش از خود آن را تلقی کرده اند و نیازی به اسناد نیست.

  گاهی موضوع تواتر می تواند انجام عملی از دوران نبوت تا عصر حاضر باشد (تواتر عملی ) و یا آنکه تواتر علمی  باشد مانند تواتر معجزات که هر چند برخی از مصادیق و مفردات معجزات ، از طریق خبر واحد به دست ما رسیده، ولی قدر مشترک همه آنها قطعاَ برای هر مسلمان ، متواتر است.

نسبت دادن کفر به مسلمان ، در غیر از این موارد یاد شده ، کار سنگین و خطرناکی است و در حدیث شریف آمده است:((وقتی کسی به برادر مومنش بگوید:ای کافر! یکی از آن دو ، کافر خواهند بود.))

صادر کردن چنین حکمی فقط در صلاحیت کسی است که به نور شریعت، راه های در آمدن و بیرون کشیدن کفر و فاصله میان کفر و ایمان را به نیکی بشناسد.

لذا هر کس حق ندارد به صرف وهم و گمان و بدون اطمینان و یقین و علم راسخ، پای در این میدان بگذارد و دیگران را تکفیر کند؛ وگرنه همه چیز در هم می آمیزد و تنها اندکی مسلمان بر روی زمین باقی می مانند.

همچنین جایز نیست کسی را به شهادتین ایمان قرار دارد ، ولی اهل گناه و معیصت است ، کافر بدانیم.

  از انس(ص) روایت شده است که رسول خدا (ص) فرمودند:((سه چیز اساس ایمان است: لا اله الا الله را به صرف گناه کافر نشماریم و به واسطه اعمالش او را از دایره مسلمانی بیرون نکنیم؛ دیگری جهاد است که از وقتی به پیامبری مبعوث شدم، تا زمانی که آخرین افراد امتم با دجال می جنگد، حکم آن برقرار است و داد هیچ دادگر و ستم هیچ ستمگری حکم آن را باطل نمی کند و سومین هم ایمان به قضا و قدر است.

منبع کتاب هشدار در خصوص تکفیرهای بی رویه

مطالب مرتبط:

کفش مخصوص جاسوسی / عکس

حکومت ترکیه تخریب شهر سور دیاربکر را آغاز کرد

فرزند استپ «آبای» کیست؟

سفارتخانه هیچ یک از اعضای اتحادیه اروپا به بیت الم

روزنامه دیلی تلگراف : امریکا برای حمله به کره شمال

امام جمعه اهل سنت گنبدکاووس: پیامبر اکرم (ص) برتری

مفتی حنفی:انقلاب اسلامی عدالت و آبادانی را در جامع

«احمد حسین»تبعه سومالی بعنوان اولین وزیر مسلمان کا

ا

مختصری از مناقب حضرت فاطمه زهرا (رضی الله عنها)

نوشتن دیدگاه


آخرین تحلیل ها و مقالات

نظرات کاربران

کانال تلگرام اساس نیوز