b_0_0_0_10_images_202165.jpg

حكم عقب انداختن جشن و عروسي به خاطر عزيز از دست رفته و حكم عيد مرده

سؤال:

بعضي ها وقتي عزيزي را ازدست مي دهند معمولا تا عيد بعد مراسمهاي زندگي را مانند جشنها و عروسي ها به عقب مي اندازند و در روز عيد هم غذايي درست مي كنند كه مثلا عيد مرده است حكم شرعي چنين اعتقاداتي چيست ؟ آيا جايز است؟خواهشمند است مفصلا با ذكرمنابع توضيح فرماييد.

جواب:

هر فرد مؤمن و مسلمان در امور تعبّدیش دو اصل مهم را همیشه مد نظر خود قرار می دهد:

 ۱- عبادت براساس دستورات قرآن

2- عبادت براساس فرمایشات رسول اکرم صلی الله علیه وسلم

با توجه به این دو اصل مهم هر عبادتی که دلیلی برخصوصیت فعل وانجام آن در یک زمان معین نداشته باشد آن عبادت گذشته از اینکه اجر وپاداشی ندارد بلکه برایش گناه محسوب می شود وبه همان اندازه از دین فاصله گرفته است، زیرا نافرمانی تنها در عدم انجام فعل خلاصه نمی شود وهمچنین به فعلی که دستوری از جانب شارع  بر آن وجود نداشته باشد نیز نافرمانی گفته می شود.

 اما در مورد تعزيه و غذا دادن بطريقى كه شما ذكر كرده ايد از آنجايي كه رسول الله صلى الله عليه و سلم و اصحابش اين كار را انجام نداده اند پس اين كار بدعت ميباشد و در واقع حقیقت اينست كه بایست نزديكان ميت براى خانواده ميت غذا درست كنند و براى آنها بياورند زيرا جعفر ابن ابى طالب وقتيكه شهيد شدند پيامبر صلى الله عليه و سلم فرمودند:

"اصنعوا لآل جعفر طعاما فقد اتاهم  ما يشغلهم"

 يعنى: "براى خانواده جعفر غذا درست كنيد زيرا براى آنها مشغوليت پيش آمده است"

 پس از آنجايي كه خانواده ميت خودشان در گرفتارى و مصيبت واقع شده اند پس نبايد به مصيبتشان اضافه كنيم و اگر قرار باشد كه آنها براى مردم غذا نيز درست كنند پس مصيبتشان بيشتر ميشود.

 و در اجتماع كردن براى تعزيه ومدت عزادارى اختلاف است بين علماء.

 در مورد تعزيه كردن بعضى از علماء نظرشان اينست كه هر شخصى هر كجا كه نزديكان ميت را ببيند ميتواند به او تعزيه بگويد و جمع شدن در جاى معينى براى تعزيه روا نيست

 ولى بعضى ديگر نظرشان بر اينست كه از آنجاييكه در اين زمانه اگر اجتماع نشود اجر و ثواب تعزيه از خيلى از تسليت گويان  فوت ميشود زيرا آنها نميتوانند نزديكان ميت را براى تعزيه پيدا كنند پس  ميتوانند جايى براى تعزيه داشته باشند.

 ولى نظر متفق همه اين علماء بر حرمت اجتماع بر تعزيه هنگامى است كه در اجتماع تعزيه امور منكراتى (مانند نياحه با صداى بلند، به سر و صورت خود زدن، فرياد زدن، و غيره) را در بر داشته باشد، پس اين اجتماع حرام خواهد بود.

 اما در مورد مدت تعزيه بعضى از علماء آنرا 3 روز تعيين كرده اند  ولى بعضيها ميگويند مدت معينى براى تعزيه ندارد و هر وقت كه کسى نزديكان ميت را ببیند ميتواند به او تسليت بگويد اگر چه بعد از يك هفته نیزباشد، لذا نبايد بخاطر اين مراسم تعزيه كه فقط 3 روز است مراسمهاى ديگرى مانند عروسى و غيره را زياد بتاخير انداخت.

 اما تكرار تعزيه مانند روز هفتم، چهلم، يكسال، روز عيد و غيره بدعت ميباشد و اگر از آنهايى كه اين كار را ميكنند سؤال كنيد كه اين امور را از كجا آورده اند جوابى ندارند زيرا اگر اين كار خير بود رسول الله صلى الله عليه و سلم و اصحابش بر ما سبقت ميگرفتند.

 

Save

Save

Save

مطالب مرتبط:

نماز وحدت شیعیان و اهل سنت در المقدادیه

داعش جنجگویان خارجی خود را از دست می‌دهد

شکست طرح دولت چین برای تضعیف اعتقادات مسلمانان «سی

لولاش در فاریاب و تیوره در غور افغانستان به دست ط

نارضایتی اسرائیل از نشست روسیه، ایران و ترکیه

کسری بودجه شدید کویت درپی کاهش بهای نفت

ا

تهدید افراطی ها علیه مسلمانان بلژیک

تبدیل آمفی تئاتر به محل اعدام بوسیله داعش

 

آیا بحران های سیاسی می تواند سبب گشایش بیشتری شود؟

نوشتن دیدگاه


آخرین تحلیل ها و مقالات

نظرات کاربران

کانال تلگرام اساس نیوز