b_300_300_16777215_10_images_jahad-qe021tal.jpg    

اساس نیوز : بسیاری تصور می‌کنند جهاد و قتال هر دو مفهوم واحدی را حمل می‌کنند اگر چه بعضی اوقات به عنوان اصطلاحات شرعی به جای یکدیگر استفاده می‌شوند اما باید دانست که چنین تصوری اشتباه و ناصحیح است. واژه‌ی «جهاد» واژه‌ای عربی است که در اصل از «جَهَد یجهدُ جهداً» و به مفهوم «جهد و بالغ» آمده است، یعنی کار خود را با عزم جدی انجام داد و برای این کار تمام توان و انرژی خود را صرف نمود.


ریشه «جَهَد» از «جُهد» است، که بعضی از علما گفته‌اند هر دو به یک معنا هستند، اما اکثر علما گفته‌اند «جَهد» به معنای غایت و «جُهد» نیز به معنای توان و قدرت است.

ریشه واژه جهاد نیز از «جاهدَ یُجاهِدُ جهاداً و مجاهدةً» آمده است که «جاهد» یعنی بذل وسع و توان در دفاع و تسلط بر دیگران.[1] راغب اصفهانی می‌گوید: «الجهاد و المجاهدة: إستفراغ الوسع فی مدافعة العدو» جهاد و مجاهده به معنای بهره جستن از نهایت وسع، برای دفاع در مقابل دشمن است.

واژه «قتال» نیز از «قاتَلَ یُقاتِلٌ قِتالاً و مقاتلةً» آمده است و آن نیز خود از « قَتَلَ یَقتُلُ قَتلاً» آمده و یک معنای واضح دارد: کشتن یکدیگر و تلاش دو یا چند گروه برای کشتن هم، و در زبان فارسی به آن جنگ گفته می‌شود.

بنابراین واژه جهاد از قتال گسترده‌تر می‌باشد که با ملاحظه قرآن و سنت نیز متوجه همین مسئله خواهیم شد؛ زیرا واژه جهاد بر سه مفهوم ذیل اطلاق گردیده است:

1-انجام کار و فعالیت برای پاک نمودن و اصلاح روح و روان.
2-دعوت و تلاش فکری و تبلیغات برای انتقال پیام اسلام و دفاع در مقابل مخالفان.
3-بذل جان و مال در راه خدا.
به عنوان نمونه آیات و احادیث ذیل را مورد تأمل قرار می‌دهیم:

«وَجَاهِدُوا فِي اللَّهِ حَقَّ جِهَادِهِ هُوَ اجْتَبَاكُمْ وَمَا جَعَلَ عَلَيْكُمْ فِي الدِّينِ مِنْ حَرَجٍ…»حج/78

«فَلَا تُطِعِ الْكَافِرِينَ وَجَاهِدْهُم بِهِ جِهَاداً كَبِيراً ‏»فرقان/52

«انْفِرُواْ خِفَافاً وَثِقَالاً وَجَاهِدُواْ بِأَمْوَالِكُمْ وَأَنفُسِكُمْ فِي سَبِيلِ اللّهِ…» توبه/41

«… والمجاهد من جاهد نفسَهُ فی طاعة الله – عزوجل – » و مجاهد که با نفس خود در اطاعت از الله – عزوجل- جهاد و مبارزه کند.

« جاهدوا المشرکین بأموالکُم أیدیکُم و ألسنَتِکُم» با مشرکین به وسیله اموال و دستان و زبانهای خود جهاد و مبارزه کنید. (رواه احمد12246، ابوداوود2504، نسائی3096، ابن حبان 4708 و حاکم2/8 که با شرط مسلم آن را صحیح دانسته و ذهبی نیز با او موافقت کرده است.

همانگونه که ملاحظه می‌شود معنا و مفهوم واژه‌ی جهاد وسیع‌تر از قتال است؛ اما بی گمان هرگاه واژه‌ی جهاد در آیات مدنی ذکر شده باشد، در آن صورت همه انواع روش‌های مبارزه و تلاش را از قبیل جهاد با نفس و امیال و آرزوها و شیطان، جهاد دعوی و مبارزه‌گری و تبلیغاتی و جهاد با بذل و بخشش جان و مال شامل می‌شود.

اما واژه جهاد در آیات مکی به معنای جنگ و بخشش جان و مال، که در مدینه بر مسلمانان واجب گردید، نیامده است. شایان ذکر است، با استعمال واژه جهاد به معنای جنگ و بخشش جان و مال در راه خدا در مدینه، مفهوم و معنای مدنی، مفهوم و معنای مکی را تحت الشعاع خود قرار داده و به همین خاطر است که امروز نیز بسیاری هر دو واژه جهاد و قتال را تنها به معنای جنگ و فداکاری با بخشش جان و مال در راه خدا تعبیر می ‌کنند.

لازم است بدانیم در اکثر آیات مدنی منظور جهاد به معنای قتال و بذل و بخشش جان و مال در راه خدا آمده است. حال اگر بخواهیم تعریفی جامع از واژه «جهاد» داشته باشیم باید بگوییم جهاد عبارت است از استفاده کامل از نهایت وسع و توان در امیال و آرزوهای قلبی و گفتار و کردار تمام اعضا و جوارح بدن، بذل و بخشش جان و مال در راه خدا و اعتلای نام پروردگار و تطبیق و تبلور کامل دین و برنامه‌ی او در تمام مراحل زندگی.

افراط و تفریط دو اشتباه در قضیه‌ی جهاد

در عصر کنونی میان مسلمانان درباره جنگ و جهاد سه دیدگاه وجود دارد:

الف) دیدگاه افراط گرایان که معتقدند بر مسلمانان واجب است به تمام دنیا اعلام جنگ کنند!

ب) دیدگاه تفریط گرایان که بر این باورند جنگ و جهاد در اسلام به بخشی از تاریخ و فرهنگ پیشین مسلمانان تبدیل شده است و در دنیای کنونی اصولاً نباید سخنی از آن به میان بیاورند؛ چه رسد به تلاش برای تطبیق عملی آن!

که بی تردید این دو نظر عمل و عکس العمل متأثر از یکدیگر هستند.

ج) دیدگاه میانه‌روها. نظریه پردازان این دیدگاه می‌گویند باید به مسئله جنگ و جهاد به دور از عاطفه و احساس نگریست، در آن صورت متوجه خواهیم شد که اسلام نه به مسلمانان دستور اعلان جنگ به تمام دنیا را داده است و نه به آنان می‌گوید که در این دنیا دیگر توجیهی برای جنگ و جهاد نمانده است و نباید علیه کسی ولو آنکه رژیم صهیونیستی یا رژیم هایی باشند که در کشورهای اسلامی به تبلیغ کفر و الحاد می‌پردازند و مسیر عداوت و دشمنی با اسلام و مسلمین را در پیش گرفته‌اند، جنگید! بلکه با تأمل در آیات و احادیث اطمینان حاصل خواهیم کرد، که جنگ و جهاد در اسلام تا زمانی که مسلمانان مورد ستم قرار گیرند و توانایی دفاع از خود را داشته باشند همچنان ادامه خواهد داشت و این خود، دلیل و نشانه‌ای از وجود حیات و زندگی در کالبد مسلمانان است؛ اما می‌بایست تصمیم مشروع و روش انجام آن در زمان و مکان مناسب و توسط اشخاص متخصص در امور دینی و دنیوی صورت پذیرد، نه اینکه به صورت مشوش و بدون وجود هیچ گونه افق و چشم‌انداز واضحی به شیوه‌ عوامانه و سطحی نگرانه و بدون برنامه عمل کنند – همچنان که در عصر کنونی متأسفانه اکثراً اینگونه عمل کرده‌اند – و در نتیجه در اکثر مواقع مسلمانان از آن متضرر گشته‌اند.

نویسنده : علی باپیر / مترجم: مترجمین آلا
منبع : نوگرا

مطالب مرتبط:

کشورهای اسلامی علیه هتک حرمت مقدسات اسلامی توسط اس

سی و هشت سالگی انقلاب اسلامی؛ منصه ظهور همدلی و هو

شاهرگ اقتصادی داعش قطع شد

جهاد و مهاجرت در قاموس سیاسی داعش

ا

روسیه: به حملات موشکی احتمالی آمریکا به دمشق پاسخ

رأی دادگاه آمریکا به نفع مسلمانان

شيكاگو منطقه ترامپ ممنوع اعلام شد

فراخوان سازمان ملل (یونیسف) برای جمع آوری کمک برای

اعتراض یهودیان ارتدوکس به سربازی اجباری در اسرائیل

 

نوشتن دیدگاه


آخرین تحلیل ها و مقالات

نظرات کاربران

کانال تلگرام اساس نیوز

تبلیغات