b_0_0_0_10_images_42444413.jpg

Asasnews :پیامبر خدا صلى الله علیه وسلم مردم را به روزه گرفتن عاشورا که همان دهم محرم باشد، به خاطر ثواب زیادی که دارد، تشویق نمودند. و در این مورد احادیث زیادی وارد شده است.

روزه گرفتن در عاشوراء:

روزه گرفتن در روز عاشوراء، در ابتدا پیش از فرض شدن رمضان، واجب بود؛ اما وقتی روزه رمضان فرض گردید، روزه گرفتن در روز عاشورا اختیاری گشت که هر کس خواست روزه بگیرد و هر کس نخواست، روزه نگیرد و این از احادیثی که در صحیحین از عایشه، ابن عمر و معاویه و در صحیح مسلم از ابن مسعود و جابر بن سمره و در سنن نسایی از قیس بن سعد آمده، ثابت گردیده است.

پیشینه و حکمت روزه‌ی عاشوراء:

در صحیح بخاری، مسلم، سنن ابی داود، سنن نسایی و سنن ابن ماجه از ابن عباس رضی الله عنهما روایت شده که: رسول خدا به مدینه آمد و مشاهده فرمود که یهودیان روز عاشورا را روزه می‌گیرند، فرمود: این روزه چیست؟

گفتند: این روز نیکی است که خداوند در این روز بنی‌اسرائیل را از چنگال دشمنان نجات داد و موسی به این خاطر این روز را روزه گرفت.

پیامبر خدا صلى الله علیه وسلم فرمود: من از شما به موسى نزدیک تر هستم. پس پیامبر صلى الله علیه وسلم این روز را روزه گرفت و به یارانش هم دستور روزه گرفتن این روز را داد.

عایشه رضی الله عنها می گوید: «کَانَ یَوْمُ عَاشُورَاءَ یَوْمًا تَصُومُهُ قُرَیْشٌ فِی الْجَاهِلِیَّهِ وَکَانَ النَّبِیُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ یَصُومُهُ فَلَمَّا قَدِمَ الْمَدِینَهَ صَامَهُ وَأَمَرَ بِصِیَامِهِ فَلَمَّا نَزَلَ رَمَضَانُ کَانَ مَنْ شَاءَ صَامَهُ وَمَنْ شَاءَ لَا یَصُومُهُ». صحیح البخاری (۳۸۳۱)؛ روز عاشورا، روزی بود که قریش در زمان جاهلیت در آن روزه می‌گرفتند و پیامبر نیز آن را روزه می‌گرفت؛ زمانی که به مدینه آمد، این روز را روزه گرفت و دستور به روزه گرفتن آن داد؛ وقتی که روزه رمضان نازل گردید، کسی که می‌خواست عاشورا را روزه می‌گرفت و کسی که می‌خواست، آن را روزه نمی‌گرفت.

عن أبی الحسن ( علیه السلام ) قال : صام رسول الله ( صلى الله علیه وآله وسلم ) یوم عاشوراء . وسایل الشیعه (ج ۱۰، ص ۴۵۷) والاستبصار للطوسی (ج ۲، ص ۱۳۴). ابوالحسن علیه السلام فرمود: رسول خدا صلی الله علیه وسلم روز عاشوراء را روزه گرفت.

عن الصادق رحمه الله قال : من أمکنه صوم المحرم فإنه یعصم صاحبه من کل سیئه. وسائل الشیعه ۷/۳۴۷ ، الحدائق الناضره ۱۳/۳۷۷ ، جامع أحادیث الشیعه ۹/۴۷۴ . هر کسی برایش امکان داشت روز عاشورا را روزه بگیرد پس به راستی که روزه گرفتن روز عاشورا انسان را از گناهان حفظ می کند.

عن النبی صلى الله علیه وآله قال : ” إن أفضل الصلاه بعد الصلاه الفریضه الصلاه فی جوف اللیل وإن أفضل الصیام من بعد شهر رمضان صوم شهر الله الذی یدعونه المحرم. وسائل الشیعه ۷/۳۴۷ ، الحدائق الناضره ۱۳/۳۷۷ ، جامع أحادیث الشیعه ۹/۴۷۴ .
ترجمه: پیامبر خدا فرمود: بهترین نمازها پس از نماز فریضه نماز دل شب است و بهترین روزه ها بعد از رمضان روزه ماه خدا که مردم محرم می نامند.

عن ابن عباس قال : ” إذا رأیت هلال المحرم فاعدد فإذا أصبحت من تاسعه فأصبح صائماً قلت – أی الراوی – : کذلک کان یصوم محمد صلى الله علیه وآله ؟ قال : نعم ”
عبدالله بن عباس فرمودند : اگر هلال ماه محرم را رویت کردید پس نه روز را بشمارید و روز نهم را روزه بگیرید، راوی می گوید: آیا حضرت محمد صلی الله علیه و آله اینگونه روزه می گرفت؟ فرمود : بله. (إقبال الأعمال ص ۵۵۴ ، وسائل الشیعه ۷/۳۴۷ ، مستدرک الوسائل ۱/۵۹۴ ، جامع أحادیث الشیعه۹/۴۷۵).

حضرت حسین علیه السلام روز عاشورا روزه بود:
إنی رأیت بعد ذلک جدِّی رسول الله (صلّى الله علیه وآله) ومعه جماعه من أصحابه ، وهو یقول لی : یا بُنی ، أنت شهید آل مُحمّد (صلّى الله علیه وآله) ، وقد استبشر بک أهل السّماوات وأهل الصفیح الأعلى ، فلیکن إفطارک عندی اللیله.
ترجمه:هنگام سحر حضرت حسین علیه السلام سر را پایین انداخت به خواب فرو رفت سپس بیدار شد و فرمود : آیا می دانید من اکنون چه خوابی دیدم؟ گفتند ای فرزند رسول الله چه خوابی دیدید؟ فرمود: در خواب دیدم رسول الله فرمود: ای فرزندم تو شهید آل محمد هستی و اهل آسمانها و زمین به قدومت مرا مژده داده اند پس افطاری امشبت نزد من خواهد بود. بحار الانوار ج/۴۵ ص: ۱

پاداش روزه‌ی عاشوراء در پرتو روایات فریقین:

پاداش روزه گرفتن عاشوراء، آمرزش گناهان یک سال کامل می‌باشد که این فضل و انعامی از جانب خداوند متعال بر ما می‌باشد.

الف: روایات اهل سنت:

عَنْ أَبِی قَتَادَهَ رضی الله عنه، قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلى الله علیه وسلم: “صِیَامُ یَوْمِ عَاشُورَاءَ أَحْتَسِبُ عَلَى اللَّهِ أَنْ یُکَفِّرَ السَّنَهَ الَّتِی قَبْلَهُ”. صحیح مسلم رقم (۱۱۶۲).

أبوقتاده رضی الله عنه روایت کرده که رسول خدا صلى الله علیه وسلم فرمود: گمان من بر خدا این است که روزه روز عاشوراء (۱۰ محرم)،  گناهان سال قبل را ببخشاید.

ب: روایات اهل تشیع:

۱٫ عن أبی عبدالله علیه السلام عن أبیه، أن علیا علیه السلام قال: صوموا العاشوراء التاسع والعاشر، فانه یکفر ذنوب سنه. وسائل الشیعه، نوشته حر عاملی شیعی (ج ۱۰ / ص ۴۵۷) والاستبصار لأبی جعفر الطوسی الشیعی (ج ۲ / ص ۱۳۴).

علی علیه السلام فرمود: عاشوراء، نهم و دهم را روز بگیرید، زیرا گناهان یک سال را مورد آمرزش قرار می دهد.

۲٫ عن جعفر، عن أبیه علیهما السلام قال: صیام یوم عاشوراء کفاره سنه. وسائل الشیعه (ج ۱۰ / ص ۴۵۷) والاستبصار لأبی جعفر الطوسی (ج ۲ / ص ۱۳۴)، التهذیب (۳۰۰/۴).

جعفر از پدرش علیهما السلام روایت کرد که گفت: روزه گرفتن روز عاشورا (دهم محرم) کفاره ی (گناهان) یک سال است.

۳٫ علی قال:” صوموا یوم عاشوراء التاسع والعاشر احتیاطاً فإنه کفاره السنه التی قبله ، وإن لم یعلم به أحدکم حتى یأکل فلیتم صومه. مستدرک الوسائل ۱/۵۹۴ ، جامع احادیث الشیعه ۹/۴۷۵ .
ترجمه: حضرت علی علیه السلام فرمودند: روز عاشورا و تاسوعا را روزه بگیرید زیرا سبب بخشیده شدن گناهان یک سال قبل می شود.

اعتراف علامه خوئی در کتاب مستند العروه الوثقى

«فالروایات الناهیه غیر نقیه السند برمتها، بل هی ضعیفه بأجمعها، فلیست لدینا روایه معتبره یعتمد علیها لیحمل المعارض على التقیه کما صنعه صاحب الحدائق. واما الروایات المتضمنه للامر واستحباب الصوم فی هذا الیوم فکثیره.
ترجمه: علامه خویی در کتاب مستند عروه الوثقی می گوید: روایات نهی از روزه گرفتن در روز عاشورا فاقد اعتبار است بلکه همگی ضعیف هستند و هیچ روایتی که ثابت کند روزه گرفتن عاشورا ( توسط امامان اهل بیت) بر اساس تقیه بوده است وجود ندارد اما روایات استحباب روزه گرفتن عاشورا بسیار زیاد است مثل روایت صحیح القداح و روایت موثق مسعد بن صدقه اضافه بر این همدردی با اهل بیت پیامبر که در این روز با سختیها مختلفی از قبیل گرسنگی، تشنگی، ناراحتیها و مصیبتهای متعددی که عقل و فهم از درک آن عاجز است مواجه شدند شایسته است مسلمان در این روز روزه باشد.آدرس : العروه الوثقی ج/۲۲: ص: ۳۱۳٫

استحباب روزه گرفتن یک روز قبل یا بعد به همراه روز عاشوراء:

مستحب است که به روز نهم محرم را به همراه روز دهم روزه بگیرد؛زیرا رسول خدا صلى الله علیه وسلم فرمود: “لئن بقیت إلى قابل لأصومن التاسع”.رواه مسلم (۱۱۳۴). اگر تا سال آینده زنده بمانم، حتماً روز نهم را هم روزه می‌گیرم.

ابن قیم در زاد المعاد نوشته است: به همراه عاشوراء، یک روز قبل یا یک روز بعد را هم روزه بگیرد.

چه گناهانی با روزه گرفتن عاشوراء آمرزیده می‌شود؟

منظور از آمرزش گناهان، گناهان صغیره می‌باشد و برای آمرزش گناهان کبیره باید توبه و استغفار نمود.

نویسنده: عبدالستار حسین‌ بر

منبع:دانشنامه اسلامی تبیین

مطالب مرتبط:

مولوی فقهی :امت اسلامی باید با تکیه بر معیارهای قر

درخواست جنبش تغییر برای قطع روابط عراق با آمریکا

ا

10 منبع درآمد عجیب در کره شمالی

شهدای منا - استان گلستان

 

ایتالیا یک حامی مراکشی‌تبار داعش را پیش از حمله دس

پخش برنامه تلویزیونی ضد تروریسم و افراط گرایی در ر

هواشناسی: گرمای هوا تا 20 مرداد ادامه می یابد

امام مسجد النبی:سریال های ماهواره ای عامل از هم پا

مدرسه اسلامی جامعه نظامیه هند ، خوردن میگو را برای

آخرین تحلیل ها و مقالات

کانال تلگرام اساس نیوز