b_0_0_0_10_images_0100255_5.jpg

اساس نیوز: أبي برده از پدرش روايت مي‌كند كه پیامبر (ص) فرمود: «النجوم أمنة للسماء، فإذا ذهبت النجوم أتى السماء ما توعد، وأنا أمنة لأصحابي، فإذا ذهبتُ أتى أصحابي ما يوعدون، وأصحابي أمنة لأمتي فإذا ذهب أصحابي أتى أمتي ما يوعدون» (رواه مسلم). یعنی: «ستارگان نگهبان آسمانها هستند و هرگاه ستارگان رفتند آنچه بر آسمانها وعده شده خواهد آمد و من نيز حافظ و نگهبان ياران خود هستم و هرگاه من رفتم آنچه بر ياران من وعده داده شده مى‌آيد و اصحاب من نگهبان امتم هستند پس هرگاه اصحاب من رفتند امتم بدانچه وعده داده شده‌اند دچار خواهند شد».

 

امام ابن حبان بستي مي‌گويد: «معناى اين خبر چنين است كه خداوند جل و علا ستارگان را علامت و نشانه‌اى بر ماندن آسمان و بیمه و محافظی در برابر نابودی آن قرار داده است، پس اگر آنها از بين رفتند، آسمان نیز به فنايی که خداوند برایش مقرر نموده، دچار مي‌شود و خداوند، پيامبر مصطفى (ص) را حافظ و نگهبان يارانش در برابر فتنه و آشوب قرار داده و هرگاه او را به سوی بهشت خود باز گرداند، فتنه‌اى كه اصحاب و يارانش بدان وعده داده شده‌اند واقع خواهد شد و در فتنه و آشوب خواهند افتاد. خداوند صحابه و ياران پيامبر (ص) را امین و نگهبان بر امت خود قرار داده است، تا از جور و ظلم و ستم برحذر باشند، پس وقتي صحابه رفتند، آنچه به آنها وعده داده شده بود از ناروا و ظلم و ستم و خرافات، وارد خواهد آمد».

 

 از عمران بن حصين روايت است كه گفت: «از رسول الله (ص) شنيدم كه مي‌فرمود: "إنَّ خيركم قرني، ثم الذين يلونهم". قال عمران: "فلا أدري قال رسول الله(ص)بعد قرنه مرتين أو ثلاثة"». (متفق عليه). یعنی: «بهترين شما کسانی‌اند که در این قرن زندگی مي‌كنند، سپس آنانی که به دنبال آنها می‌آیند، عمران مي‌گويد: نمي‌دانم رسول الله (ص) جملة «ثم الذين يلونهم» را دوبار تكرار كرد يا سه بار.

 

امام نووي مي‌گويد: «علما متفقند بر این كه بهترين قرن ها قرن رسول الله (ص) مي‌باشد و مقصود پیامبر (ص) از «خیرکم قرنی» يارانش است». أبو سعيد خدري از رسول الله(ص) روايت مي‌كند كه فرمودند: «يأتي على الناس زمان يغزو فئام من الناس، فيقال لهم: فيكم من رأى رسول الله؟ فيقولون: نعم، فيفتح لهم، ثم يغزو فئام من الناس، فيقال لهم: هل فيكم من رأى من صحب رسول الله؟ فيقولون: نعم، فيفتح لهم، ثم يغزو فئام من الناس، فيقال لهم: هل فيكم من رأى من صحب صَحْبَ رسول الله؟ فيقولون: نعم، فيفتح لهم» (متفق عليه).

 

ترجمه: «روزگاري بر مردم مى‌آيد كه گروه زیادی از مردم به جهاد مي‌روند، پس به آنها گفته مي‌شود: آيا كسي در میان شما هست كه رسول خداص را ديده باشد؟ مي‌گويند: بله، پس آنها پيروز مي‌شوند و فتح نصیبشان مي‌گردد، سپس گروه ديگري به جنگ با كفار مي‌روند، و به آنها گفته مي‌شود: آيا در میان شما كساني هستند كه صحابه و ياران رسول الله(ص)را ديده باشند؟ مي‌گويند: بله، پس فتح و پيروزی نصیب آنها نیز مي‌شود، سپس گروه ديگري به جنگ و جهاد مي‌روند، پس به آنها گفته مي‌شود: آيا كسى در میان شما هست كه تابعي (به كسي كه صحابه و ياران پیامبر را ديده باشد تابعي گفته مي‌شود) را ديده باشد؟ مي‌گويند: بله، پس پيروز مي‌شوند و فتح نصیبشان مي‌گردد.

 

امام نووي در باره اين حديث مي‌گويد: «اين حدیث از معجزات پيامبر(ص) مي‌باشد و بر فضيلت صحابه و تابعين و تابع تابعين دلالت دارد».

 

مدح و ستايش اصحاب از زبان سلف صالح

علي بن أبي طالب (رض) مي‌فرمايد: «لقد رأیت أثراً من أصحاب رسول الله  فما آری أحداً یشبههم، والله إن کانوا لیصبحون شعثاً غبراً صفراً، بین أعینهم مثل رکب المعزی، قد باتوا یتلون کتاب الله یراوحون بین أقدامهم وجباههم، إذا ذکر الله مادوا کما تمید الشجره في یوم ریح، فأنهملت أعینهم حتى تبل والله ثیابهم، والله لکأن القوم باتوا غافلین». یعنی: «من اثر و نشانه‌هایی از اصحاب پيامبر (ص) را ديده‌ام که هیچ كسی را نمي‌بینم که به آنها شباهت داشته باشد. به خدا سوگند آنان با موهاي پريشان و غبار آلود و مايل به زرد، شب را به صبح مي‌رساندند و بين دو چشمانشان نشانه‌ای همچون نشانة پیشانی اسب وجود داشت ایشان شب را با تلاوت قرآن سپری مي‌كردند و گاهی ایستاده روی پاهایشان و گاهی سجده‌کنان روی پیشاني‌هایشان و هرگاه یاد خدا مي‌شد آنها مي‌لرزیدند همچون درختی كه در روز طوفانی مي‌جنبد و حرکت مي‌كند، به خدا سوگند چنان از چشمهایشان اشك سرازیر بود كه لباسهایشان خيس مي‌شد، بخدا سوگند گویی که این قوم در غفلت از دنيا خوابيده‌اند».

 

همچنین مي‌فرماید: «أولئک مصابیح الهدی یکشف الله بهم کل فتنة مظلمة،سیدخلهم الله في رحمت منه». یعنی: «آنها چراغهاي هدايت هستند كه خداوند بوسيله آنها هر آشوب و فتنه‌ای را آشکار مي‌سازد، خداوند آنها را داخل در رحمت خود نماید».

 

عبدالله بن عمر (رض) مي‌فرمايد: «من كان مستناً فليستن بمن قد مات، أولئك أصحاب محمد ص، كانوا خير هذه الأمة وأبرها قلوباً، وأعمقها علماً، وأقلها تكلفاً، قوم اختارهم الله لصحبة نبيه(ص) ونقل دينه، فتشبهوا بأخلاقهم وطرائقهم، فهم أصحاب محمدص وكانوا على الهدى المستقيم». یعنی: «كسی که مي‌خواهد از ديگري پیروی کند، کسانی را انتخاب كند كه از دنيا رفته‌اند، آنها ياران محمد (ص) و بهترين اين امت بودند، آنان با قلبهاي پاک و آگاهی عمیق و فراوان و کم‌ترین تكلّف و در عین سادگی بودند، خداوند ایشان را براي همنشینی با پيامبرش(ص) و رساندن دين و پیام خود، انتخاب كرده است، پس به اخلاق و روش آنها تأسی كنید، آنها ياران پيامبر(ص) بودند و بر راه راست و مستقيم قرار داشتند».

 

قتاده بن دعامه سدوسي مي‌گويد: «برحق‌ترين و لایق‌ترین كسي كه شایستة تصديق است، ياران رسول الله (ص) مي‌باشند كه خداوند آنان را براي ياري پيامبر (ص) و برپايى دين خود برگز

مطالب مرتبط:

مساجد لیبرال: تله ای برای اروپا و غرب!/تلاش برای ه

صلیب سرخ جهانی: دو میلیون سیل‌زده در ایران نیاز به

سخنگوی آمریکا : مجبور شویم، کره‌شمالی نابود خواهد

وال استریت ژورنال از مذاکره فلین با مقامات ترکیه ب

 

برگزاری «روز حجاب» در دانشگاه بریتیش کلمبیا

 

5 شکست بزرگ امریکا در سطح جهان

حمله افراطی های انگلیسی به سخنرانی شهردار مسلمان ل

پلیس اندونزی با تبلیغات مرتبط با فرقه گرایی مقابله

عامل انتحاری درآنکارا بعد از محاصره پلیس خودرا منف

نوشتن دیدگاه


نظرات کاربران

کانال تلگرام اساس نیوز

تبلیغات