b_0_0_0_10_images_photo_20180722_201750.jpg

Asasnews: خطیب نمازخانه اهل سنت صادقیه تهران با اشاره به در پیش بودن موسم حج این فریضه دینی را نماد عینی باورها و اعتقادات امت اسلامی قلمداد کرد .

به گزارش خبرنگار اساس نیوز ماموستا عزیز بابایی در سخنرانی خود در نماز جمعه نماز خانه اهل سنت صادقیه تهران گفت : بنيانگذار کعبه ،سیدنا ابراهيم و فرزندش،سیدنا اسماعيل بودند که خداوند دعايشان را در حق امت مسلمان پذيرفته است.و برای همین الله متعال چنین خواسته است که ميان او و مؤمنان اين امت،تا قیام قیامت پيوندهاي معنوي ناگسستني وجود داشته باشد و همچنین  این پیوندهای ناگسستنی ، با گذشت روزگاران دراز ، به سستي نگرايد. تا شخصيت و منش اين پدر گرانقدر، در خاطره امت اسلام  زنده بماند.برای همین خاطر خداوند حج را بر هر شخص توانايي یکبار در عمر واجب کرده و ترک آن را توهين به کعبه و کفر به خدا و خروج از دين محسوب داشته است.

 خطیب نمازخانه صادقیه افزود :برخی افراد اعمال حج را بقایای دوره بت پرستی می دانند.آنان اسلام را به تأثيرپذيري از بقاياي بت پرستي عرب متهم کرده و طواف گرد کعبه و استلام حجرالأسود و مراسم و مفاهيم ديني و تقديس و تکريم هاي مربوط به آنرا از جمله مظاهر اين تأثير محسوب مي دارند. اما اين سخن خالي از صحت و دور از صواب مي باشد، زيرا مسلماني که کعبه را طواف مي کند، يا بر حجرالأسود دست مي مالد، بطور قطع معتقد است که مجموعه اينها، سنگهايی بيش نمي باشند و با انجام آيين هاي مربوطه، مفاهيم رمزي تجسم يافته در آنها [مفاهيم برادري فراگير انساني و يگانگي جهاني] را احترام و تقديس مي نمايد. خداوند در اين باره مي فرمايد:{ جَعَلَ اللّهُ الْكَعْبَةَ الْبَيْتَ الْحَرَامَ قِيَاماً لِّلنَّاسِ } (مائده/ 97).« خداوند كعبه را كه «بيت الحرام» است را مايه قوام [امور] مردم قرار داده است »

ماموستا بابایی در ادامه سخنان خود با تاکید بر این که فلسفه بسیاری از اعمال حج برای افراد قابل فهم نیست افزود :در همه اعمال حج مثل احرام بستن،تلبیه،طواف،سعی ،توقف در سعی و رمی جمرات وقربانی پیام هایی برای خودسازی و تقویت ایمان افراد وجود دارد .

خطیب نمازخانه اهل سنت صادقیه در ادامه گفت :اولين هدف عبادات، فرمانبرداري از خدا و وفاداری به حق او مي باشد،.و حج بيش از همه عبادات اسلامي ، داراي امور تعبدي، که دليلش به طور دقيق و مفصل دريافت نمي شود مي باشد. ولي شايد آثاري واضح تر از ديگر عبادات هم در زندگي فردي و اجتماعی مسلمين داشته باشد. چرا چنين نباشد و حال آن که خداوند فرموده است:{ وَأَذِّن فِي النَّاسِ بِالْحَجِّ و در [ميان] مردم به حج ندا درده يَأْتُوكَ رِجَالاً وَعَلَى كُلِّ ضَامِرٍ يَأْتِينَ مِن كُلِّ فَجٍّ عَمِيقٍ تا پياده و [سوار] بر هر شتر لاغرى كه از هر راه دورى رهسپارند به سوى تو آيند لِيَشْهَدُوا مَنَافِعَ لَهُمْ تا در منافعى كه دارند، حضور يابند وَيَذْكُرُوا اسْمَ اللَّهِ فِي أَيَّامٍ مَّعْلُومَاتٍ عَلَى مَا رَزَقَهُم مِّن بَهِيمَةِ الْأَنْعَامِ و نام خدا را در روزهايى معلوم بر چهارپايان حلال گوشتى كه به آنان روزى داده است، ياد كنند فَكُلُوا مِنْهَا وَأَطْعِمُوا الْبَائِسَ الْفَقِيرَ پس از آن بخوريد و به درمانده بينوا بخورانيد... ».

وی ادامه داد : حکمت الهي اراده نموده است که حج در بيابان بي آب و علفي که نه براي تفريح تابستان مناسب است و نه بهار، انجام گيرد و اين، وسيله تربيتي است براي فرد مسلمان در تحمل دشواريها و ناگواريها و مقابله با زندگي، همانطوري که خداوند آن را با گلها و خارها، نوش و نيش و گرمي و خنکي توأم ساخته است.زندگي حج گزار، از نظر سادگي و خشونت، بسيار شبيه زندگي جهانگرد است، زندگي سراسر مسافرت و جابجايي و اعتماد به نفس و دوري از خوشگذراني و تظاهر و پيچيدگي، که متناسب با زندگي در خيمه هاي عرفات و مني مي باشد.اين حکمت هنگامي نمايان گرديد که خداوند حج را همراه سال قمري در حال گردش قرار داد.

این عالم اهل سنت در ادامه تاکید کرد :یکی از نتایج حج بي اعتباري شيوه هاي امتيازطلبانه، توجه نماييد و بنابراين، بايد همراه مردم ديگر از مکان واحدي راه بيافتيد» (از تفسير آيهء مزبور در المنار.).همچنين با توجه به اين که موسم حج را ميدان تفاخر به نژادها و نياکان خود مبدل مي ساختند، پيامبر اکرمص در اواسط ايام تشريق، اين اصل جهاني اسلام را اعلام و خطاب به آنان اظهار داشت:(«يَا أَيُّهَا النَّاسُ أَلاَ إِنَّ رَبَّكُمْ وَاحِدٌ وَإِنَّ أَبَاكُمْ وَاحِدٌ أَلاَ لاَ فَضْلَ لِعَرَبِىٍّ عَلَى أَعْجَمِىٍّ وَلاَ لِعَجَمِىٍّ عَلَى عَرَبِىٍّ وَلاَ لأَحْمَرَ عَلَى أَسْوَدَ وَلاَ أَسْوَدَ عَلَى أَحْمَرَ إِلاَّ بِالتَّقْوَى أَبَلَّغْتُ». قَالُوا بَلَّغَ رَسُولُ اللَّهِ - صلى الله عليه وسلم -» روايت از احمد.).«اي مردم، پروردگار همه شما يکي است و پدرتان هم يکي، بدانيد که هيچ عربي بر عجمي و هيچ عجمي بر عربي و هيچ سرخي نسبت به سياه و هيچ سياهي نسبت به سرخ، جز با تقوا برتري ندارد، آيا مطلب را رساندم و خوب فهميديد؟» مردم گفتند: آري، پيامبر خداص موضوع را ابلاغ نمود.روشني مفهوم يگانگي در حج:يگانگي در احساسات، يگانگي در شعائر، يگانگي در هدف، يگانگي در عمل و يگانگي در سخن! نه اثر از اختلاف جغرافيائي و نژادي وجود دارد و نه تعصبي نسبت به رنگ و جنس و طبقه! همگي مسلمان هستند، به خداي واحدي ايمان دارند، گرد خانه واحدي مي گردند، کتاب واحدي را مي خوانند، از پيامبرص واحدي پيروي مي کنند و کارهاي واحد و مشابهي انجام مي دهند.

ماموستا بابایی تصریح کرد: حج طريقه بي مانندي براي تجربه و آموزش صلح به فرد مسلمان و سيراب ساختن روحش از صلح طلبي مي باشد، زيرا حج عبارت است از حرکتي صلح جويانه به سرزمين صلح و در زمان صلح (ماههاي حرام).محل حج، سرزمين حرام و خانه حرامي است که خداوند آن را مخصوص آرامش و امنيت مردم قرار داده:{ وَمَن دَخَلَهُ كَانَ آمِناً } (آل عمران/ 97).«کسي که وارد آن شد در امن بسر مي برد».آنجا منطقه امن منحصر به فردي است که پرنده را در آسمان و صيد را در بيابان و گياه را در زمين فرا مي گيرد.

 

 وی در بخش پایانی سخنان خود افزود: اين انجمن، بزرگترين عامل يادآوري حقوق برادران ديني با وجود دوري سرزمينها و تذکر برادري اسلامي و پيوند اعتقادي به شخص مسلمان است.اين گردهمايي، چون کوره اي است که انگيزه هاي قومي و اقليمي را با حرارت خود ذوب مي کند و همه نشانه ها و نژادها و مشخصه ها را ناپديد مي سازد و تنها اين شعار باقي مي ماند که:{ إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَةٌ } (حجرات/ 10).«همانا فقط مؤمنين برادرند».در اين اجتماع، دانشمندان و اصلاحگران و سياستمداران با هم ديدار مي کنند و چه خوب فرصتي است براي آشنايي و همفکري و همکاري درجهت يافتن بهترين راهها، برنامه ها و ابزارهاي رسيدن به هدفها و تحقق آرمان ها (در شرايطي که براي هدف واحدي به هم رسيده اند).پيامبر اکرم ص با وسيله قرار دادن حج براي اعلام و پخش مهم ترين قرارها و پيامهاي مربوط به امور سياسي همگاني مسلمانان، ارزش اين انجمن را خاطر نشان کرده است.

خطیب نمازخانه صادقیه تهران  با اشاره به تلاش دشمنان اسلام برای تخریب وجهه خج گفت: برخی از دشمنان اسلام  قلمهايشان را براي زشت نمايي يا تمسخر آن نشانه می روند. اما خداوند اراده اي جز کمال نور خود ندارد، هر چند کافران را خوش نيايد.سالها پيش يکي از مبلغان مسيحي، در گزارشي راجع به ميزان تأثير تبليغات آنان در سرزمين هاي اسلامي ما، به ويژه مصر نوشت: تا وقتي که اين تکيه گاه هاي چهارگانه اسلام، يعني قرآن ... الأزهر ... اجتماع هفتگي جمعه ... و انجمن ساليانه حج وجود داشته باشد، اسلام همچون صخره سخت و درهم شکننده کشتي تبليغ مسيحيت باقي خواهد ماند ... »اين چهار پديده نيز به خواست خدا تا پايان تاريخ زندگي بشر، روي اين کره خاکي برجا مانده و دشمنان بايد از خشم خود بميرند!! با وجود آن که مسلمانان [متأسفانه] به نحو شايسته از اين اجتماع بزرگ استفاده نمي کنند و شايد به تدريج به خود آيند.

».

مطالب مرتبط:

آمریکا بر حفظ تمامیت ارضی عراق تاکید کرد

رستوران لوکس فرانسوی: ورود عرب‌ها و زنان محجبه ممن

اختلاف در مواضع با ترکیه به معنی خوب نبودن روابط ن

اذان در صحن کنست اسرائیل

ا

زندگینامه مولانا نظام الدين نصرتی

امت اسلامی و تداوم مسیر اختلاف و کشمکش

ا

چه کشورهایی از آمریکا در جنگ احتمالی با کره‌شمالی

مولانا گرگیج:اسلام دین میانه روی است

 

مسلمان شدن بانوی روس در سفر درمانی دخترش

نوشتن دیدگاه


آخرین خبرهای اهل سنت

نظرات کاربران

کانال تلگرام اساس نیوز

تبلیغات