b_0_0_0_10_images_IMG_0812.jpg

اساس نیوز :امروز به مناسبت 16 آذرماه روز دانشجو به جامع المصطفی گرگان رفتم.مرکزی که از آن به عنوان دانشگاه بین المللی علوم اسلامی و انسانی یاد می شود.

پس ازانجام هماهنگی اولیه از در اصلی ساختمان وارد شدم وازپله ها  بالا رفتم.قرار بود با استاد اهل سنت این دانشگاه هم صحبت گردم .خوشبختانه عبدالباقی حنفی مدیرگروه ادبیات عرب در اتاق کارش بود.به گرمی استقبال کرد و به صحبت پرداختیم.از وی خواستم جهت اطلاع خوانندگان مختصری ازخودش وسوابقش بیان نماید.

استاد حنفی گفت که متولد روستای خواجه نفس (ازتوابع گمیشان)است.ازکلاس سوم راهنمایی به حوزه علمیه علاقمند شده و ضمن تحصیل درمدرسه عمومی, علوم حوزوی را تا پایان سطح مقدماتی درحوزه علمیه خواجه نفس فرا گرفته است.

وی  افزود :با اتمام تحصیلات متوسطه در رشته ادبیات عرب دانشگاه شهید بهشتی تهران پذیرفته شده و درسال 1371 مدرک کارشناسی ارشد را دراین رشته دریافت کردم. پس ازاین در آموزش و پرورش گرگان مشغول به کار شدم وهمزمان جهت تکمیل درس حوزوی به محضر استاد حاج عبدالرزاق رهبر درحوزه علمیه آق قلا رسیدم و با تکمیل دروس حوزوی به عنوان مدرس جامعه المصطفی به اینجا آمدم.

از این استاد دانشگاه درباره فلسفه ایجاد مرکزجامع المصطفی و ویژگی های آن سوال کردم که درپاسخ گفت:این دانشگاه به مرکزیت شهرگرگان در واقع با هدف آموزش علوم دینی به دانشجویان اهل سنت کشورهای خارجی علاقمند به رشته های علوم انسانی و اسلامی فعالیت می کند.

درجامعه المصطفی واحد گرگان  رشته هایی مانند,ادبیات عرب, حقوق, فلسفه,علوم قرآنی و زبان وادبیات فارسی  تدریس می شوند.دانشجویان هریک از این رشته ها به گروه هایی به نام همین رشته ها تقسیم می گردند.

استاد حنفی گفت :اساتید کلیه رشته های یاد شده از اهل سنت داخلی وخارجی بوده و این طلاب دانشجو پس از فارغ التحصیلی با هدف انتقال آموخته هایشان به هموطنان شان به کشورهای خود بازگشته و تعدادی نیز ازجمله فارغ التحصیلان کشور چین درشرکت های فعال این کشور درایران مشغول به همکاری می شوند.هم اکنون درجامعه المصطفی گرگان علاوه بر چینی ها ازحدود 30 کشوردیگرمانند افغانستان,تاجیکستان,ترکیه,عراق,دانشجویان کشورهای آفریقایی و...حضور دارند.

وی همچنین اضافه کرد : فعالیت دانشگاه های بین المللی علوم دینی درسایر نقاط جهان نیز مرسوم است. مثل دانشگاه الازهرمصر یا دانشگاه مدینه و یا دانشگاه علوم دینی کشور سوریه  که برخی از طلاب ما از آن ها فارغ التحصیل شده اند.

سوال بعدی راجع به نحوه جذب دانشجویان در جامعه المصطفی بود.استاد حنفی دراین باره چنین توضیح داد:

جذب دانشجو در این مجموعه از دو شیوه انجام می گیرد .در شیوه نخست جذب دانشجویان ازطریق قرارداد های  تبادل دانشجو که درمیان کشورها منعقد شده است صورت می گیرد . روش دوم جذب دانشجو از طریق مراجعه علاقمندان به  سفارت خانه های ما درکشورهای خارجی  انجام می شود.درگذشته دانشجویان اهل سنت متقاضی پس از سپری کردن مراحل مصاحبه در قم به اینجا فرستاده می شدند. اما ازچندی پیش این پذیرش به شکل مستقیم از طرف واحد گرگان صورت می گیرد.

جا دارد اشاره کنم که دانشگاه های جامعه المصطفی در ایران درشهرهای تهران,قم ,اصفهان و گرگان فعالیت می کنند که دانشجویان اهل سنت به گرگان فرستاده می شوند.این دانشگاه در60 کشور دنیا نمایندگی فعال دارد .ما بیشترین دانشجو را ازکشورافغانستان داریم و با توجه به مشترکات زبانی و فرهنگی آن ها به مراتب دوران تحصیلی را راحت ترطی می کنند. ازطرف دیگر کشور افغانستان ظرفیت آموزش به همه متقاضیان را ندارد و دلیل دیگر اقبال جوانان افغان برای تحصیل در ایران اعتبار بالا ی مدرک ایرانی درآن کشوراست.

دانشجویان در بدو ورود به مدت یک سال قبل از شروع واحد های تخصصی به آموزش زبان فارسی می پردازند.البته افغان ها به دلیل مشترکات زبانی از این قاعده مستثنی هستند .ولی چینی ها,سنگاپوری ها و اندونزیایی ها در ردیف سخت زبان ها قرار داشته و ملزم به طی کردن این دوره هستند.

از استاد حنفی پیرامون نحوه اسکان دانشجو ها جویا شدم.وی تشریح کرد:این دانشجویان خارجی با امکانات مناسب در خانه های دانشجویی اسکان داده می شوند.برخی از دانشجویان متاهل به همراه خانواده هایشان آمده و ازامکانات جامعه المصطفی استفاده می کنند.هریک از این دانشجویان علاوه بر امکانات اسکان  شهریه دریافت می دارند و به عقیده بنده رسیدگی به آن ها درسطح مطلوبی انجام می پذیرد.کلیه دانشجویان اینجا به زبان فارسی تسلط دارند و هرازچند وقت سفیران کشورها به جامعه المصطفی سر می زنند تا از اوضاع و احوال آموزشی و اسکان اتباع  خود با خبر شوند.

این استاد جامه المصطفی تاکید کرد که در مجموعه آموزشی آنها همه دانشجویان و اساتید از اهل سنت بوده و به ویژه در مباحث اصول فقه صرفا منابع مورد قبول اهل سنت تدریس می شود .وی تاکید دارد که بر خلاف برخی از سیاه نمایی ها این مجموعه به صورت کامل در حال تدریس منابع اهل سنت هستند.

خطاب به استاد گفتم سال هاست که یک فضای خلاء درمیان طلاب و دانشجویان ما وجود داشته است به نحوی که طلاب ازاطلاعات وعلم روز و بلعکس دانشجویان ازعلوم دینی بی بهره مانده اند. برای این مساله چه باید کرد؟

استاد حنفی سرش را به علامت تایید حرف هایم تکان داد و گفت:ایراد از سیستم های آموزشی ما است و همان طور که می دانید طلاب حوزوی ما ده سال از بهترین دوران آموزشی خود را در یک فضای نسبتا بسته سپری می کنند.بدون آن که فرصت استفاده از فضای اجتماعی داشته باشند.

این طلاب درلباس روحانیت و با قرار گرفتن در سیستم آموزشی حوزوی از بسیاری فعالیت هایی که برایشان ضروری  است محروم می شوند.این گونه آموزش ها وقت طلبه را هدر می دهد و طلاب بعد ازگذشت چند سال همه معلومات آن کتاب را فراموش می کنند. مگر آن متونی که ممکن است به آن علاقمند بوده باشند.با احترام به علما محترمی که درخیوه و بخارا درس خوانده و استاد شده اند باید بگویم که ذهن نسل حاضر شیوه های تدریس قدیمی را نمی پذیرد.پیچیدگی های زندگی حوصله  طلاب امروزی را کم کرده است. پس به عقیده بنده باید دروس را قدری ساده تر ارائه کرده با  توجه به شرایط روز تدریس نمود. حال آن که ما طلاب را با دروس پیچیده سرگرم می کنیم.علی رغم همه این پیچیدگی ها شما طلبه ای که بتواند زبان عربی را بدون نقص مکالمه کند پیدا نمی کنید.البته شنیدم برخی از حوزه ها دروس دانشگاهی را نیز وارد کتاب های حوزوی کرده و آموزش می دهند که این حرکت خوبی است.

سوال بعدی از استاد حنفی این بود که چرا علی رغم اختلافات فاحشی که در در بین مسیحیان وجود دارد آنها با تسامح و مدارا در کنار هم زندگی می کنند ،اما در جامعه اسلامی شرایط ناگوار کنونی حاکم است ؟

استاد عبدالباقی حنفی اعتقاد دارد که در ایجاد فضای کنونی در دنیای اسلام دو دسته عوامل خارجی و داخلی دخیل هستند.عوامل خارجی که مشخص است و سیاست های صهیونیست ها و امریکا عامل اصلی ایجاد اختلاف در بین ماست .

در بعد داخلی هم دو مساله به این فضای تنش آمیز دامن زده است .مساله اول تنوع قومی و نژادی زیاد در بین مسلمانان است که بر خلاف فرموده رسول اکرم صلی الله علیه وسلم که تنوع امت اسلامی را یک رحمت قلمداد کرده اند، باعث  شده است مسلمانان بر خلاف آموزه های قرآنی به سمت تعصبات کور قومی و نژادی حرکت نمایند.

مساله دوم در عوامل داخلی به روحیه تحمل ناپذیری که در بین مسلمانان حاکم شده است برمی گردد.در این چارچوب در حالی که در غرب رویه مردم این است که گفته می شود ممکن است حرف و اعتقاد طرف مقابل من هم درست باشد، در جامعه اسلامی برخی از گروه های افراطی اعتقاد دارند که هر گونه تفکر مخالف من باید حذف شود .این تفکر همان نگاه داعش است و نتیجه تسری پیدا کردن آن در بین ما شرایط کنونی شده است .بنابراین برای عبور از این شرایط باید تحمل پذیری و تنوع پذیری خود را افزایش دهیم .

خبرنگار طاهر جانی

 

مطالب مرتبط:

تعطيلی مساجد و مراكز اسلامی در كامرون

الجزایر اجرای توافق هسته ای را دستاورد تاریخی دانس

مبلغان مغربی در جمع سرکردگان داعش

ب

چرا داعش آتش می زند ؟

ا

مربی تیم "فنرباغچه" , قرار را بر فرار ترجیح داد

ا

علل و پیامدهای موضعگیری اتحادیه ء اروپا بر علیه تر

آخرین تحلیل ها