b_300_300_16777215_10_images_Untitled7845125202581.jpg

اساس نیوز: " خیرالدین کارامان " یکی از تحلیلگران روزنامه " ینی شفق " ترکیه , در تحلیلی که اخیرا از وی منتشر شده بود به ارتباط ترور و دین و استفاده تروریست ها از نام دین پرداخته بود . در پایان آن تحلیل چند سئوال را مطرح کرده بود . در این تحلیل وی سعی می کند به دو سئوال در مورد تکفیر پاسخ دهد.

اساس نیوز/ " خیرالدین کارامان " (تحلیلگر ترک) : در تحلیل اخیر خود سئوالاتی را مطرح و پرداختن به پاسخ آنها را به وقتی دیگر موکول کرده بودم.

1 - چه کسی و برچه اساسی می تواند کسی را تکفیر کند؟

2 -     بنا به اعتقاد آنهایی که می گویند " مرتد باید کشته شود " , چه کسی و با چه مسئولیتی این حکم را اجرا خواهد کرد ؟

تکفیر ( حکم به ارتداد یک شخص ) به دلیل اینکه برای هر دو طرف خطرناک می باشد پیغمبر(ص) فرموده اند که " هر مسلمانی اگر مسلمان دیگری را تکفیر کرد، و آن دیگری کافر بود که هیچ و اگر او در واقع کافر نبود، خودِ تکفیر کننده کافر است "  . باید در مورد تکفیر بسیار احتیاط نمود و با درنظر گرفتن کوچکترین نشانه های ایمان نیز باید از تکفیر فرد مومن خودداری کرد. و این همان مسئله ای است که در منابع معتبر دینی نیز بر آن تاکید شده است.

فرض را بر این می گذاریم که کسی با استناد به سخنان و رفتار یک شخص , حکم به تکفیر او داد . آیا این شخص مومن , در نزد خدا نیز مرتد خواهد بود ؟

قاعده تکفیر این چنین است : به دلیل سخنان و رفتار یک فرد (لزوم) , آن شخص کافر نمی شود , اگر مومن با اراده و تصمیم خویش از دین خارج شود و بر این تصمیم خود اصرار ورزد (التزام) , آنوقت او کافر می شود. این قاعده در زبان عثمانی چنین گفته شده است: " لزوم کفر , کفر نیست , التزام کفر , کفر است".

بعضی ها نیز با بیان اینکه "به شرط  لزوم بینه , شخص کافر می شود " استثنائاتی را قائل شده اند. و این نیز به این معنی است که اگر در سخنان و رفتارهای یک فرد هیچ امکانی برای کافر نخواندن او وجود نداشته باشد و خروج او از دین بسیار واضح (بینه ) باشد در آنصورت می توان او را کافر خواند. اما این استثنا نیز در همه منابع دینی وجود ندارند و فقط به جمله اول بسنده شده است.

بالفرض که شخصی بنا بر اراده و بیان خویش از دین خارج شده و بر آن اصرار ورزید ؛ در اینصورت نیز فقط حاکم می تواند پس از بازجویی از او , حکم به کافر بودن آن شخص بدهد . تکفیر توسط یک شخص عادی , باعث کافر محسوب شدن یک مومن نمی شود.

آیا مرتد باید کشته شود ؟ از طرف چه کسی؟

به عقیده کسانی که می گویند مرتد باید کشته شود حکم قتل توسط حاکم صادر می شود و حکم قتل را نیز واحدهای مربوطه حکومتی اجرا می نمایند . از این نظر , خارج شدن از دین , همانند اتهام خیانت به وطن در سیستم های سکولار می باشد.

بر اساس دیدگاه بعضی از علمای دینی که من نیز با دیدگاه و نظرات آنها موافق هستم قاعده  " در دین اجبار نیست " هم در دعوت افراد برای پذیرش دین و هم در نگه داشتن آنها در کسوت دین قابل اجراست. ایمان , با زور و اجبار نمی شود . اگر کسی مجبور به ایمان شود و جان و مال و ناموس وی به خطر بیافتد تظاهر به ایمان خواهد کرد درحالیکه دین را باور ندارد.و کذا ,  اگر بگویید مرتد باید کشته شود این بار نیز آنها با آنکه از دین خارج شده اند تظاهر به دین خواهند کرد و باعث پیدایش منافقان خواهید شد. در این حال باید گفت که چه در دعوت افراد به دین و چه در ماندن در مسیر دین , نباید اجبار وجود داشته باشد.اگر اجبار وجود داشته باشد آن ایمان معتبر نخواهد بود هم اینکه نقض قانون " در دین اجبار نیست " می باشد.

از دیدگاه کسانیکه با این دیدگاه موافق هستند اگر یک شخص مرتد وارد گروهی شود که با مسلمانان دشمنی دارد و می جنگد در اینصورت او نیز همانند دشمنان محارب , لیاقت مرگ را خواهد داشت.

داعش با مرتد خواندن انسانها و کشتن آنهایی که سر راهش قرار می گیرند , قوانین اسلام که در بالا ذکر شد را نقض می کند و چهره زیبای اسلام را خدشه دار می کند.

25/391

نویسنده: Hayrettin Karaman

سرویس بین الملل اساس نیوز / احمد هلاکویی

منبع

نوشتن دیدگاه


مطالب مرتبط:

دهها کشته در درگیریهای یمن

ا

اسلام و تروریسم

تجربه خطرناک ترین سال‌های بشریت در دوران ریاست جمه

دیوان عالی پاکستان براجرای سرشماری عمومی توسط دولت

ا

تکریت کاملا آزاد شد

ممنوعیت استفاده از واژه اسلام در مالزی

آخرین تحلیل ها