b_300_300_16777215_10_images_Untitle34120d1.jpg

اساس نیوز:در یکی از تحلیل های  پایگاه اینترنتی " ینی شفق " ترکیه به ارتباط ترور و دین و استفاده تروریست ها از نام دین پرداخته است . سرویس بین الملل اساس نیوز ترجمه این مطلب را تقدیم شما می کند:

اساس نیوز / خیرالدین کارامان (تحلیلگر ترک ) : شاید  بعضی از کسانیکه بین ترور و دین رابطه ایجاد می کنند و دین را دلیل کارهای تروریستی می دانند سعی کنند برای تضعیف دین , سرد کردن مردم از دین و تشدید کردن ادعاهای ضد دینی , از اعمال تروریستی استفاده کنند .

از طرفی , مشخص است که ترور کار ساده ای نیست .  انجام کار تروریستی خطراتی از قبیل زخمی شدن , دستگیری و مجازات در پی دارد به همین دلیل نیز به ابزارهایی نیاز است که در تروریست انگیزه ایجاد کند و او را به طرف مرگ سوق دهد . دین , یکی از این ابزارهاست. چون همانگونه که افرادی  به دلیل منفعت , کینه , ایدئولوژی , نفع سیاسی و غیره به اعمال تروریستی دست می زنند بعضی از انسانها نیز از روی خلوص دینی به ترور روی می آورند.

وقتی دین بعنوان سبب و محرک ترور , موضوع مورد بحث باشد کسانی که امر به ترور می دهند ممکن است آدم های واقعا دینداری نباشند اما آنها برای دستیابی به اهداف خود , از افرادی که دارای خلوص دینی هستند استفاده می کنند و خود نیز تظاهر به دینداری می کنند.

در مورد دینداران مخلص , سئوال این است : آیا ادیان بخصوص دین اسلام به کارهای تروریستی اجازه می دهد؟

پاسخ قطعی این است: هرگز , اجازه نمی دهد.

هدف ترور , ایجاد رعب , فرسودگی و شکست دادن مقاومت در میان جامعه مورد هدف است و تروریست بدون اینکه بین گناهکار و بی گناه , ظالم و مظلوم تفاوتی قائل شود نیت خود را به اجرا می گذارد و باعث کشته شدن مظلومان و بی گناهان و آسیب دیدن شدن کشور می شود.

در آیه 32 سوره مائده و آیات بعد از آن , کشتن یک فرد بی گناه , همانند کشتن تمامی انسانها قلمداد شده و مجازات سنگین این کار قید شده است. علاوه بر آن , بر وجود این حکم الهی در تمامی ادیان الهی بطور مؤکد بیان شده است.

مراکز ترور که از دین سوء استفاده می کنند اشخاص غافلی را که مورد استفاده قرار می دهند را با وعده هایی همچون " کسب رضایت خداوند و بهشتی شدن" فریب می دهند. برای رسیدن به اهداف خود نیز ابتدا جامعه , فرد و یا دولتی را که هدف ترور می باشد تکفیر می کنند یعنی بعنوان کافر , مرتد و دشمن دین اعلام می کنند . سپس کسانی را پیدا می کنند که به دلایل مختلف از نظر روانی آمادگی اجرای نیات آنها را داشته باشند . انجام کارهای تروریستی علیه همانی که دشمن دین و یا مرتد اعلام کرده اند را جهاد می خوانند و به افراد فریب خورده نیز تلقین می کنند که اگر زنده بمانند قهرمان  و اگر کشته شوند بهشتی خواهند شد. غافلان و جاهلانی که از روی خلوص دینی فریب خورده اند مرتکب جنایت می شوند.

در این نقطه , سئوال مهم این است که :

آیا در دین , تکفیر یک شخص , جامعه و یا دولت وجود دارد؟ و آیا آنهایی که تکفیر شده اند حتما باید کشته شوند؟

اگر کسی بگوید که " من این دین را قبول ندارم , مسلمان نیستم , قبلا مسلمان بودم اما اکنون نیستم و آن را قبول ندارم " آنوقت می توان گفت که او از دین خارج شده است. در غیر اینصورت با سلیقه و برچسب زدن دیگران , کسی مرتد نخواهد بود.

فرض را بر این می گذاریم که شخصی از دین خارج شده و یا در اصل مسلمان نبوده است , به دین دیگری اعتقاد داشته و یا بی دین بوده است , حال با این شرایط آیا صرفا به این دلیل که مسلمان نیست و یا به دلیل خروج از دین , آن شخص باید کشته شود ؟

اگر کسانیکه هرگز وارد دین اسلام نشده و مسلمان نیستند به دین و سرزمین مسلمانان حمله ور شوند باید با آنها جنگید .باید از دین و سرزمین  به بهای کشته شدن و کشتن هم که شده دفاع نمود. اما اگر آنها خواهان عمزیستی صلح آمیز و برقراری روابط باشند لازم است " به نیکویی و عدالت " با آنان رابطه داشته باشیم.( بنگرید به آیات 9-8 سوره ممتحنه ) .

اما در مورد کسانیکه با اراده و بیان خویش از دین خارج شده اند ؛ در فقه قدیم احکام و فتواهایی وجود دارند  که گفته می شود باید آنها به توبه فراخوانده شوند و اگر توبه نکنند باید کشته شوند. اما در مقابل احکامی نیز هستند که بر اساس آنها تا زمانی که اشخاص مرتد بر علیه مسلمانان جنگ نکئند و در این  جنگ ها شرکت نداشته باشند نباید کشته شوند.

در اینجا نیز این سئوالات مطرح می شوند:

  • 1-چه کسی و برچه اساسی حکم به تکفیر کسی بنماید؟
  • 2-بنا به اعتقاد آنهایی که می گویند " مرتد باید کشته شود " , چه کسی و با چه مسئولیتی این حکم را اجرا خواهد کرد ؟
  • 3-آیا بر علیه دولتی که از دین خارج شده می توان اعلان جنگ کرد ؟ در اینصورت چه کسی تصمیم گیرنده خواهد بود؟
  • 4-آیا برای مجازات یک مرتد , مجازات بی گناهانی که در کنار او هستند جایز است؟

 

پاسخ به این سئوالات در حیطه این مطلب نمی گنجد . اما در همینجا لازم است بیاد داشته باشیم که بر اساس اعتقاد آنهایی که می گویند مرتد باید کشته شود نیز کشتن بی گناهان به همراه شخص مرتد (اقدامات تروریستی ) جایز نمی باشد. حتی یک عالم اسلامی را هم نمی یابید که آن را  و اقدامات تروریستی را جایز بشمارد .

نویسنده : Hayrettin Karaman

سرویس بین الملل اساس نیوز / احمد هلاکویی

منبع

25/389

نوشتن دیدگاه


مطالب مرتبط:

درگیری داعش با نیروهای عراقی در شرق الرطبه

آلمان حجاب کامل چهره در اماکن عمومی را ممنوع می‌ک

ا

تحلیل گاردین از نقش آمریکا درایجاد داعش

ر

بررسی زمینه های گرایش به افراط گرایی مذهبی در آسی

بازگشت زندگی عادی به شرق موصل

از بوش به ترامپ،نتایج ماموریت آمریکا درافغانستان

آخرین تحلیل ها