b_300_300_16777215_10_images_trrwww.jpg

اساس نیوز،عبدالقیوم شکاری :غالب ما مسلمانها وقتی که بخواهیم دین مان اسلام را به پیروان سایر ادیان معرفی کنیم ، اولین جمله ای که بر زبان جاری می کنیم، این است که اسلام دین رحمت است . واقعیت هم همین است .نامگذاری دین ما به عنوان اسلام هم نشان دهنده این است که ماهیت و جوهره دین ما بر محور و بنیان آرامش وآسایش قرار گرفته است .

در کتب معتبر تاریخی نمونه های بی شماری از رافت و مهربانی پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله وسلم و صحابه مکرم ایشان و بویژه خلفای راشدین رضی الله عنهم با اطرافیان ذکر شده است .

دامنه این مهربانی و رافت علاوه بر جامعه اسلامی آن زمان، شامل حال کفار و حتی گروههایی نیز بوده است که با اسلام و مسلمانان سر جنگ و نزاع داشتند .برای همین هم دین اسلام علی رغم همه شیطنت هایی که بر علیه آن انجام می شود درطول اعصار گذشته حاکم مطلق قلبهای پاک سیرت بوده است .

   در روایات آمده است که رسول مکرم اسلام صلی الله علیه و آله وسلم حتی در حق دشمنان و منافقان هم دعای بد و نفرین نکردند.ایشان در این زمینه تاکید داشتند که این قبیل افراد از جهالت اقدام به این گونه رفتارها می نمایند و از خداوند متعال می خواستند آنها را هدایت نماید .
    در کتب معتبر تاریخی نقل شده است ، زماني كه پيامبراكرم (ص)به علت آزار و اذیت کفار از مکه به مدينه مهاجرت كردند، اولين اقدام ایشان ايجاد همدلي بین افراد با محوريت اطاعت از خدا بود.

   قبل از ورود رسول اکرم صلی الله علیه و آله وسلم  به مدینه ميان افراد دو قبيله اوس و خزرج جنگهای طولانی اتفاق افتاده و تعداد زیادی از افراد دو قبیله قربانی این خشونت ها شده بودند .رسول الله (ص)ایجاد سازش و آشتی بین این دو قبیله را به عنوان اولین برنامه خود قرار داد و با تلاش های آن حضرت، دشمنی دیرینه این دو قبیله از بین رفت. خداوند متعال در این زمینه در قرآن مجید چنین مي‌فرمايد : «وَاذْكُرُواْ نِعْمَةَ اللّهِ عَلَيْكُمْ إِذْ كُنتُمْ أَعْدَاء فَأَلَّفَ بَيْنَ قُلُوبِكُمْ فَأَصْبَحْتُم بِنِعْمَتِهِ إِخْوَانًا» (سوره آل عمران ـ ۱۰۳) (و نعمت ‏خدا را بر خود ياد كنيد، آنگاه كه دشمنان [يكديگر] بوديد پس ميان دلهاى شما الفت انداخت تا به لطف او برادران هم شديد.) جریان اعلام برادری بین مهاجرین و انصار در مدینه نیز از جمله تلاشهای پیامبرمان برای تقویت محبت و برادری بین مسلمانان بود .
    علی رغم این گذشته و توجه آموزه های دینی ما به مقوله مهربانی و رافت با همنوعان متاسفانه برخی از گروهها تلاش می کنند با تبلیغ راهکارهای خشونت آمیز در مسیر مطالبه گری اهل سنت ما را در استفاده از انواع روشهای خشن را مشروع و منطقی معرفی نمایند .این گروه ها با عبور از ظرفیت های قانونی موجود برای رسیدن به اهداف و مقاصد مد نظر با نیاتی مبهم تلاش می کنند راهکارهای مسلحانه و خشونت آمیز را به عنوان تنها گزینه روی میز ما معرفی نمایند .
دین اسلام پرشكوه‌ترين آيين‌هاي منجر به دوستي و همدلي و محبت را در جهت گسترش مهمترين و ارزنده‌ترين ابزارهاي پيوند مردم با يكديگر يعني : مهرباني و محبت و برادري را برای ما  تشريع كرده است.
از پیامبر اکرم  (ص) نقل است كه فرمود : "دوست داشتني‌ترين و نزديكترين شما به من در روز قيامت خوش‌اخلاق‌ترين شماست."
خداوند متعال نیز در توصيف پيامبراکرم(ص) و مؤمناني كه با ایشان همراهی می کردند مي‌گويد : «مُّحَمَّدٌ رَّسُولُ اللَّهِ وَالَّذِينَ مَعَهُ أَشِدَّاء عَلَى الْكُفَّارِ رُحَمَاء بَيْنَهُمْ» (سوره الفتح ـ۲۹) (محمد ص) پيامبر خداست و كسانى كه با اويند بر كافران سختگير (و) با همديگر مهربانند.
    با توجه به این آیات و احادیث آیا این گونه رفتارهای ما مصداق عملی رُحَمَاء بَيْنَهُمْ است .آیا این گونه اقدامات نشات گرفته از سنت حسنه خلفای راشدین رضی الله عنهم است ؟ قطعا اینگونه نیست .
      مطالعه تاریخ در قرون گذشته نشان دهنده این است که هر چند در قرون گذشته ابزار ترور،خشونت و جنگ به عنوان یکی از  اولین ابزارهای در اختیار کشورها برای رسیدن به اهداف شان تلقی می گردید، اما حداقل نیم قرن است که بشریت به این جمع بندی رسیده است که توسل به مکانیسم های قهرآمیز راهکار مناسبی برای تحقق اهداف سیاسی نیست .
   در این شرایط اصرار بر استفاده از این روشهای منسوخ بر علیه افراد و گروههای عادی ابهام اساسی دارد .فرض معقول این است که  مهم ترین هدف افراد و گروههایی که دست به این گونه اقدامات می زنند،ایجاد محیط رعب و وحشت در سطح مناطق اهل سنت نشین جنوب شرق کشور است .در این شرایط بدیهی است که دود این فضای رعب و وحشت قبل از همه به چشم خود اهل سنت می رود .
   علاوه بر این بعید بنظر می رسد این کارها بدون پشتوانه سازی فکری و توسط برخی از افراد عادی انجام شده باشد .بر همین اساس بهتر است افراد یا گروههایی که دست به این گونه اقدامات غیر قابل توجیه می زنند در خلوت خود به این موضوع فکر کنند که علت اصرار برخی از عقبه های فکری آنها بر انجام این گونه اقدامات چیست ؟ آیا افراد و جریاناتی که تجویز این گونه اقدامات خشونت بار را می کنند خیرخواهان واقعی اهل سنت هستند ؟تعمق و تفکر در این سوالات می تواند ما را به نتایجی برساند که در شاخت مسیر آینده عملکردهایمان از آنها بهره گیریم . قال رسول الله(ص): "المومن كیِّس الفِطن الحذر" ؛ مومن عاقل و چیز فهم و محتاط است .

 

نوشتن دیدگاه


مطالب مرتبط:

تصویب لایحه «روز ملی حجاب» در فیلیپین

ترکیه: «پ.ک.ک» عامل انفجار آنکاراست

صهیونیزم در کمین !

طالبان: پیروزی نزدیک است

دینی که قدرش را نمی دانیم !

ا

داعش با حامیان سابق خود دست به یقه شد ؟

آخرین تحلیل ها