b_0_0_0_10_images_takfffeeer.jpg

اساس نیوز ،عثمان آخوند مختوم نژاد :  تکفیری‌ها خوارج و پیرو حزب شیطان هستند.

تکفیر یعنی متهم کردن اکثریت مسلمانان به «کفر و شرک» از سوی عده‌ای خاص که عقاید شخصی خود را درست می‌پندارند و بقیه را مشرک می‌شمارند.

 تکفیر چالش بزرگی است که سالیان سال است در امت اسلامی رخنه کرده است. برخی که خود را مسلمان راستین می‌دانند به خود اجازه می‌دهند که دیگران را مشرک بشمارند،

 حضرت محمد(ص) بعد از اقامه نماز برای شهدای جنگ احد، خطاب به پیروان سخنرانی کردند و در بخشی از این سخنان فرمودند «به خدا سوگند، از آن نمی‌ترسم که شما بعد از مرگ من در کنار پروردگار چیزهای دیگری را پرستش کنید بلکه از آن می‌ترسم که به‌خاطر منافع دنیوی با یکدیگر به جنگ برخیزید».

 جلد دوم کتاب «صحیح بخاری» - معتبرترین کتاب حدیث - در تفسیر این حدیث می‌گوید: پیامبر(ص) فرمود «ما با یکدیگر به خاطر "منافع دنیوی" خواهیم جنگید. این جنگ چگونه آغاز می‌شود؟ این جنگ با کافر خطاب کردن دیگر مسلمانان شروع می‌شود، این در حالی است که هیچ مسلمانی بر روی زمین نمی‌خواهد که از سوی هم کیش خود کافر خوانده شود».

 حدیث دیگری از «عبدالله بن عمر»، یکی از راویان حدیث، به نقل از کتاب صحیح بخاری آمده است که می‌گوید: خوارج و ملحدین آیاتی از قرآن را که در وصف کافران آمده است، علیه دیگر مؤمنان استفاده می‌کردند.

 این حدیث بسیار مهم است و ماهیت پلید افراط‌گرایان را روشن می‌کند. آن‌ها آیات قرآن کریم در مورد کفار را برمی‌دارند و علیه دیگر مؤمنان به کار می‌برند. آن‌ها مصداق خوارج هستند که خود را بسیار دیندار نشان می‌دادند، به زیبایی قرآن می‌خواندند و به نماز می‌ایستادند اما در حقیقت مانند تیری بودند بر قلب دیانت.

 خداوند در آیه ۹۴ سوره نساء می‌فرماید: «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُواْ إِذَا ضَرَبْتُمْ فِی سَبِیلِ اللّهِ فَتَبَیَّنُواْ وَلاَ تَقُولُواْ لِمَنْ أَلْقَى إِلَیْکُمُ السَّلاَمَ لَسْتَ مُؤْمِنًا تَبْتَغُونَ عَرَضَ الْحَیَاةِ الدُّنْیَا: ای کسانی که ایمان آورده‌‏اید هنگامی که در راه خدا گام بر می‏دارید، تحقیق کنید و به کسی که اظهار صلح و اسلام می‏‌کند نگوئید مسلمان نیستی به‌خاطر اینکه سرمایه ناپایدار دنیا را بدست آورید».

 این آیه زیبایی است که تکفیر انسان‌ها را منع می‌کند اما جالب است که افراط‌گرایان حتی هم‌کیشان خود را نیز تکفیر می‌کنند، چه رسد به دیگران.

«احمد الصاوی» ازمفسران اهل سنت والجماعت که در حاشیه تفسیر الجلالین، در مورد آیه ۶ سوره فاطر «إِنَّ الشَّیْطَانَ لَکُمْ عَدُوٌّ فَاتَّخِذُوهُ عَدُوًّا إِنَّمَا یَدْعُو حِزْبَهُ لِیَکُونُوا مِنْ أَصْحَابِ السَّعِیرِ: در حقیقت ‏شیطان دشمن شمااست. ‏شما [نیز] او را دشمن گیرید [او] فقط دار و دسته و حزب خود را می‌خواند تا آن‌ها از یاران آتش باشند» آورده است.

 الصاوی می‌نویسد: این آیه به خوارج اشاره دارد که تفاسیر قرآن و احادیث را تغییر دادند تا آزادانه به قتل مسلمانان و غصب اموال آنان بپردازند ـ همانطور که امروز می‌بینیم همکاران مدرن آن‌ها، مثلا فرقه‌ای به نام وهابیت در حجاز ـ به همین کار می‌پردازند اما در حقیقت آن‌ها کاذبین هستند. شیطان بر آنان غلبه کرده و آنان یاد خدا را فراموش کرده‌اند و به تعبیر قرآن کریم آنان به حقیقت حزب شیطان هستند.

 تکفیر کردن دیگران در نگاه همه مذاهب اسلامی، امری خطیر است که فقها در مورد آن نهایت احتیاط را کرده‌اند، غیر از خوارج، همه فرق مسلمین بر این باورند که هیچ گناهی انسان را از دایره ایمان خارج نمی‌کند و ایمان امری اعتقادی و قلبی است. لذا فقهای مذاهب تأکید کرده‌اند که حکم به تکفیر فقط در صورتی جایز است که با ادله قطعی (نه با قیاس و استحسان و ...) ثابت شود و دلیل مخالفی هم وجود نداشته باشد، و شبه عدم کفر و احتمال تأویل و جهل و اکراه و ... هم در میان نباشد، جایز است.

 اما اگر احتمال خیلی ضعیفی هم بر مسلمان بودن شخص وجود داشته باشد در این صورت تکفیر جایز نیست. فقهای مذاهب در راستای نفی تکفیر فرق اسلامی، تأکید کرده‌اند لوازم یک عقیده و مذهب، جزء آن مذهب نیست؛ و با لوازم یک عقیده نمی‌توان شخص را تکفیر کرد. و تکفیر مطلق را مستلزم تکفیر معین ندانسته‌اند، چون ممکن است موانعی همچون جهل و تأویل و اکراه و ... در تکفیر معین مطرح باشد.

در طول تاریخ، مؤلفه‌های جدیدی، توسط عده‌ای بر تکفیر و شرایط آن افزوده شده است، مثلاً ابن تیمیه مسأله بدعت را با تکفیر دروآیخته و در نتیجه قلمرو کفر را توسعه داده است. در ادامه، وهابیت با گسترش دادن این متغیرها راه او را ادامه دادند ، و آمیخته شدن این افکار با اندیشه‌های تند سیاسی، گروههای تکفیری بوجود آمدند که دستاویزهای زیادی برای تکفیر دیگران در دست داشتند.

با مراجعه به قرآن و عقائد ثابت اسلامی، معلوم می‌گردد که این گروهها با فقه خودساخته و سلیقه‌ای که یکی از مسائل آن گسترش محدوده کفر است، و با زیرپا نهادن قواعد مسلم اسلامی به تکفیر دیگران می‌پردازند.

مطالب مرتبط:

اجرای تصمیمات شورای امنیت بدون مشارکت کُردهای سوری

 

زندگینامه کوتاه ابومنصور ماتریدی

واکنش سازمان امور دینی ترکیه به مسجد ابن رشد- گوته

شاه اردن: از بغداد حمایت می‌کنیم

اقدام جدید فرانسه برای محدود کردن زنان مسلمان

نقش قطر و کویت در تامین مالی گروه های تروریستی

آخرین تحلیل ها